ایسنا/ یک پزشک سلامت روان گفت: اگر از ابتدای دو سالگی به کودکان که کم‌کم با مفهوم زمان آشنا می‌شوند آموزش‌های لازم به درستی انجام شود، در آینده کودکان می‌توانند برای خودشان مدیریت زمان انجام بدهند.
هورا چیت ساز، با اشاره به تعریف مفهوم زمان برای کودکان اظهار کرد: ابتدا باید بدانیم مفهوم زمان برای کودکان و بزرگسالان یکسان یا متفاوت است، در سنین بزرگسالی با مفاهیمی مانند گذشت زمان، شتاب و عجله و... بسیار روبرو هستیم در حالی که کودکان با واژه هایی مانند بدو، عجله کن و یا وقت کم است آشنا نیستند.
وی افزود: در این حالت والدین متوجه می شوند که کودکان واکنشی به این دسته واژه ها نشان نمی دهند و در نتیجه منجر به خشمگین شدن آنها نسبت به کودکان می شود و مشاجراتی میان والدین و کودک ایجاد می شود.
این پزشک سلامت روان با بیان اینکه باید بدانیم درک مفهوم زمان برای کودکان نسبت به بزرگسالان کاملا متفاوت، سخت و پیچیده است، خاطرنشان کرد: همچنین درک مفهوم زمان برای کودکان در سنین مختلف نیز بسیار متفاوت است.
چیت ساز ادامه داد: والدین فکر می‌کنند که کودکانشان نسبت به صحبت آنها و یا پیام‌هایی که به او می‌دهند بی‌توجه است، اما باید بدانند این موضوع نشانه بی‌توجهی آنها نیست، زیرا وقتی به کودک می‌گوییم عجله کن و او واکنشی نشان نمی‌دهد، نشانه بی ادبی یا بی توجهی آن نیست، بلکه علت واکنشش درک متفاوت او از مفهوم زمان است.
وی با بیان اینکه والدین نباید همان واکنش جوان یا نوجوان را از کودک نسبت به مفهوم زمان انتظار داشته باشند، گفت: تنها درکی که یک کودک از زمان دارد کلمه" وقتی" است. برای نمونه وقتی که ناهار می‌خوری زمانی است که پدر از سر کار می‌آید و در نتیجه کودک تنها مفهوم وقت را می فهمد.
این پزشک سلامت روان با تاکید بر اینکه برای کودکان سه تا چهار ساله مفهوم زمان بسیار مبهم، گنگ و ناشناخته است، تصریح کرد: به همین دلیل است که انتظار کشیدن نیز برای این رده سنی کودکان مفهومی ندارد و آنها را بیقرار می کند، زیرا نمی‌تواند درک کند تا چه مدت زمان قولی که والدین به او داده‌اند را می‌توانند، به تاخیر بیاندازند.
چیت ساز با بیان اینکه در چنین مواقعی باید به سن کودک توجه شود و بر اساس خصوصیات سنی با او صحبت و آموزش لازم را به او داده شود، گفت: در دو سالگی مفهوم زمان را تنها با معیارهای فیزیولوژیک انسانی بیان کنیم. برای نمونه شب را زمان خوابیدن و صبح را زمان بیدار شدن مثال بزنیم.
وی ادامه داد: با رسیدن به سن سه سالگی مشاهده می کنیم که کودک همچنان توان درک زمان حال، گذشته و آینده را ندارد، اما در این سن تنها قبل و بعد را می تواند بفهمد؛ برای نمونه اول ناهار را می خوری و بعد بازی می کنی یا اول حمام می کنی و بعد می رویم خانه مادر بزرگ.
این پزشک سلامت روان با اشاره به اینکه این موارد را کودک می تواند بفهمد، اما مفاهیم دیگر هنوز برای او مشکل است و با رسیدن به سن چهار سالگی فاصله های زمانی را هنوز درک نمی کند، خاطرنشان کرد: می توانیم اتفاقات روزمره را با زمان‌های مختلف برای او تفهیم کنیم. برای نمونه به او بگوییم وقت ناهار موقعی است که پدر می آید یا شب وقت مسواک زدن و خوابیدن است.
چیت ساز با بیان اینکه به صورت کلی قبل از شش سالگی مفاهیم روز، هفته، ماه و ساعت برای کودک قابل درک نیست، اما زمانی که کودک وارد سن ورود به مهد کودک می شود (پنج الی شش سالگی) کم کم می تواند با مفهوم زمان آشنا شود، ادامه داد: حتی کودک فصل‌ها و یا تغییر آنها را می تواند بهتر درک کند و در سن هشت سالگی درک زمان کامل می شود. بنابراین زمانی که می خواهیم زمان را به کودکان آموزش دهیم گروه باید سنی را مشخص کنیم و بعد بدانیم برای یاد دهی زمان به کودک نمی توانیم از ساعت و عقربه های ساعت استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه زمانی که می خواهیم ساعت یا فواصل را به کودک نشان دهیم می توانیم از انگشتهای دست استفاده کنیم، افزود: همچنین می توانیم از تعدادی نشانه ها برای کودک به صورت تقویم‌های دیواری یا ساعت‌های دیواری برای دیوار اتاقش به صورت عکس نصب کنیم. برای نمونه صبح، ظهر و شب را با نمادهای خورشید و ماه مشخص کنیم و در کنار آنها عکس ناهار و شام بگذاریم.
این پزشک سلامت روان ادامه داد: حتی می توان تولد افراد مختلف را با عکس آنها به صورت برچسب‌هایی روی دیوار با رنگ های مختلف نشان دهیم، حتی برای درک بهتر کودک از زمان از کتاب‌های آموزشی استفاده کرد و قصه گویی کنیم و داستان بخوانیم .
چیت ساز با بیان اینکه انتظار کشیدن یکی از مسائلی است که کودک زیاد نمی تواند فاصله آن را درک کند، خاطرنشان کرد: موردی که همواره کودکان انتظارش را می کشند، زمان تولدشان است؛ بهترین کار برای مشخص کردن فاصله تولد استفاده از چوب‌خط است.
وی تصریح کرد: برای نمونه از چوب‌خط‌هایی که رنگ خاصی دارند، برای ماه نشان دهیم و وقتی چند ماه گذشت و یک ماه باقی ماند رنگ چوب خط‌ها را عوض و به صورت هفته نشان دهیم و بعد باقی ماندن یک هفته نیز رنگ چوب خطها عوض کنیم تا زمان تولدش را نشان دهیم.
این پزشک سلامت روان خاطرنشان کرد: اگر این آموزش‌ها را از ابتدای دو سالگی که کودکان کم کم با مفهوم زمان آشنا می شوند را به درستی انجام دهیم در آینده کودکان می توانند به خوبی مدیریت زمان برای خودشان انجام بدهند.


ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید

فناورد
فناورد آگهی