بچههایی که دیگر بچه نیستند
فارس/ بر پايه آخرين پژوهشها سن آغاز رشد جنسي در دختران از ۸ سال به ۶ سال کاهش پيدا کرده است، اين پديده در ظاهر دختران بروز ميکند و در پسرها بهشکل افزايش و تشديد تحريکات جنسي نمودار ميشود . يکي از اين عوامل مهم و تاثيرگذار در بلوغ زودرس، استفاده از اينترنت توسط کودکان است. بر پايه آخرين پژوهشها سن آغاز رشد جنسي در دختران از ۸ سال به ۶ سال کاهش پيدا کرده است، اين پديده در ظاهر دختران بروز ميکند و در پسرها بهشکل افزايش و تشديد تحريکات جنسي نمودار ميشود . يافتههاي پژوهشگران نشان ميدهد پيشرفت تکنولوژي، ضريب بلوغزودرس را افزايش داده است و بهطور مشخص اينترنت ميتواند بطور مستقيم و غير مستقيم در بلوغ زودرس موثر باشد. *دستگاههاي هوشمند ارتباطي بهصورت غير مستقيم موجب بلوغ زودرس در کودکان ميشود امروزه فعاليت در فضاي مجازي سهم عمده از زمان روزانه کودکان را به خود اختصاص داده است، بطوريکه آنها فرصتي براي بيرون رفتن محيط داخلي و انجام فعاليتهاي بدني ندارند. کاهش تحرک بخصوص در دختران منجر به افزايش وزن بدن و چربي ميشود. با افزايش چربي در بدن، سلولهاي چربي، پروتئيني را آزاد ميکنند تا به مغز پيام بدهد که ذخيره انرژي لازم براي بلوغ در بدن وجود دارد از اين رو اين استفاده بيش از حد از اينترنت و دستگاههاي هوشمند ارتباطي براي مقاصد مختلف از بازي و سرگرمي تا کار، بهصورت غير مستقيم موجب بلوغ زودرس در کودکان ميشود. دسترسي به اطلاعات از طريق اينترنت بهسادگي، در هر زماني از شبانه روز، بدون هيچ محدوديت و جداسازي سني امکان پذير است. کودکان و نوجوانان که در مقطع سني حساس و مراحل شکلگيري شخصيت قرار دارند، به راحتي در اينترنت به محتواي نامناسب براي مخاطب کودک و نوجوان، دسترسي پيدا ميکنند. با پيدايش شبکههاي اجتماعي از جمله تلگرام، اينستاگرام، فيسبوک و.... ارتباط با جنس مخالف، تصاوير و اطلاعاتي از قبيل پورنو و ... به راحتي و در اندک زماني ميسر شده است. تلفنهمراه اين امکان را فراهم کرده که کودکان و نوجوانان بتوانند در رختخواب هم تا پاسي از شب اوقات خود را در فضاي مجازي دور از نظارت والدين سپري کنند. برخي از پدران و مادران حتي از اين موضوع خوشحالاند که فرزندان آنها بهجاي اينکه بيرون از خانه فعاليت کنند، درخانه سرگرم تبلت يا رايانه شخصي خود هستند، غافل از اينکه فضاي مجازي ميتواند بسيار خطرناکتر باشد. «نگاه» يکي از عوامل تحريک و ترشح غدد و هورمونهاي جنسي ابوالفضل محمودي، کارشناس فضاي مجازي کودک و نوجوان در اين باره ميگويد: «بسياري از عکسها و فيلمهايي که در دنياي مجازي رد و بدل ميشود در بهترين حالت، مناسب سن يا جنس کودک و نوجوان ما نيست و در بدترين حالت براي نوع انسان مناسب نيست به عنوان مثال نفرتافکني، محتواي مستهجن و غير اخلاقي، خشونت و تحريک به تروريسم براي هر سني بد است. *دسترسي آزاد کودکان و نوجوانان به اينترنت يک چالش جهاني است اين کارشناسان فيزيولوژي، يکي از عوامل تحريک و ترشح غدد و هورمونهاي جنسي را «نگاه» ميدانند. با وجودي که کودکان هنوز به سن بلوغ نرسيدهاند در اثر نگاه کردن به تصاوير و فيلمهاي تحريککننده، دچار تصويرسازيهايي در ذهن خود ميشوند و هر بار يادآوري اين تصاوير موجب فعاليت بيشتر و سريعتر غدد جنسي ميشود. تحريک و ترشح سريعتر غدد جنسي، رسش زودهنگام غدد جنسي را به دنبال دارد و موجب بلوغ زودرس ميشود. محمد آزمون کارشناس و فعال فضاي مجازي کودک و نوجوان نيز در اينباره تاکيد ميکند: «امروزه در کشورهاي پيشرفته ابزارهاي کنترل و نظارت بر فعاليت کودک و نوجوان وجود دارد، اما دسترسي آزاد کودکان و نوجوانان به اينترنت يک چالش جهاني است». يک چهارم کودکان زير ۶ سال در آمريکا ابزارهاي ديجيتال همراه مثل تبلت و گوشي هوشمند دارند، نيمي از ۶ سالهها دستکم ۲۱ ساعت در هفته از اين تجهيزات استفاده ميکنند، از هر ۱۰ خانوار ۸ نفر مدت زمان استفاده کودکان از تبلت را مديريت نميکنند و ۷۵ درصد امکان استفاده از اينترنت را غير فعال نميکنند در حالي که در آمريکا ابزارهاي مختلفي براي کنترل استفاده کودکان توسط والدين موجود است. در ايران هم وضعيت مشابهي وجود دارد و حدود ۲۰ ميليون کاربر کودک و نوجوان زير ۱۸ سال در ايران وجود دارد که عليرغم وجود تبلت و سيمکارت کودک و نوجوان و همچنين اپليکيشنهاي بومي کنترل توسط والدين، جامعه پدران و مادران ايراني هنوز به اندازه کافي با اين ابزارها و امکانات آشنا نشدهاند. محمد آزمون درباره راهکارهاي پيشگيري و مديريت اين چالش گفت: «در مواجهه با آسيبهاي ابزارهاي ديجيتال و فضاي مجازي، يک نگاه پاک کردن صورت مسأله است يعني جلوگيري از دسترسي کودکان به ابزارهاي ديجيتال مثل تبلت، رايانه شخصي، گوشي هوشمند و ممانعت از دسترسي به اينترنت. اما تجربه نشان داده اين روش نه موفق است و نه منطقي و چه بسا کودکان را به سمت پنهان کاري سوق بدهد و پيامدهاي وخيمتري داشته باشد. راهکار درست مواجهه هدفمند با اين تکنولوژي است، نظارت و مديريت والدين در گام نخست نيازمند آشنايي هرچه بيشتر والدين با تکنولوژي و ساز و کارهاي ويژه استفاده کودکان از اينترنت و ابزارهاي ديجيتال است و در گام دوم آشنايي و بهرهگيري از امکانات مديريت و نظارت توسط والدين است. مثلا تبلتهاي کودک و نوجوان که مجهز به سيستم کنترل و نظارت توسط والدين است يا سيمکارت کودک و نوجوان با امکان اينترنت دوستدار کودک و نوجوان ابزارهاي متداول در اين زمينه هستند. در کشورهاي مختلف از جمله ايران برخي مجموعهها کار پالايش و دستهبندي محتواي ويژه کودکان را انجام ميدهند و مثلا در زمينه انيميشن و بازي ديجيتال بر اساس سن و جنس و روحيه کودکان محصول مناسب را پيشنهاد ميدهند.»