خراسان/ ترس از بارداری یک اختلال است که باید با آن منطقی و اصولی برخورد کرد. در حالی که بارداری و زایمان اتفاقی شادی‌آور برای یک زن به ‌خصوص مادرانی است که برای اولین بار صاحب فرزند می‌شوند اما می‌تواند منبع استرس و اضطراب نیز باشد. ترس از درد زایمان طبیعی، یک موضوع پذیرفته شده است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت ولی باید با این ترس، منطقی و اصولی برخورد کرد البته نه تا زمانی که این استرس به شکل غیر‌عادی تا ماه‌های آخر رو به افزایش باشد.

«توکوفوبیا» چیست و چه علایمی دارد؟

«توکوفوبیا» یا هراس از بارداری و زایمان، نوعی اختلال است که زنان مبتلا به آن، بارداری خود را به تاخیر می‌اندازند یا ترجیح می‌دهند نوع زایمان‌شان به روش سزارین باشد. این اختلال در افراد متفاوت، دلایل مختلفی دارد. برخی از عواملی که می‌تواند در شدت یافتن این ترس تاثیرگذار باشد استرس‌های ناشناخته، از دست‌ دادن کنترل، ترس از درد، نداشتن حمایت اجتماعی، ترس شدید از زایمان ناموفق، مرگ کودک یا خود مادر، نداشتن اطمینان درباره بارداری و نوع زایمان، اعتماد نداشتن به پزشکان، گرفتن اطلاعات ناقص از فضای مجازی و ... است.
6 توصیه‌ برای درمان «توکوفوبیا»
هراس از بارداری و زایمان، نوعی اختلال قابل درمان است که در ادامه چند راهکار در همین باره به شما پیشنهاد می‌شود.
با دیگران حرف بزنید. هر زمان درباره فرایند زایمان احساس ترس کردید، تلفن را بردارید و با فردی که مورد اعتماد و شنونده خوبی برای دغدغه‌های شماست، حرف بزنید و آرام شوید. می‌توانید با پزشک خود در تماس باشید تا او با اطمینان خاطر دادن به شما درباره نگرانی‌هایتان، احساس ترس را در شما از بین ببرد.
عمیق نفس بکشید. یکی از روش‌های هوشمندانه برای غلبه بر این ترس، نفس کشیدن است. تنفس عمیق و درست، آرام‌تان می‌کند و روحیه‌ شما را تقویت خواهد کرد. به یک اتاق آرام و خلوت بروید، چشمان‌تان را ببندید و روی تنفس‌تان تمرکز کنید.
آماده باشید

 یک برنامه منظم برای بارداری و زایمان‌تان داشته باشید. نیاز‌ها و احساسات جسمی و روحی خود را با پزشک مطرح و برای مدیریت درد و زایمان برنامه‌ریزی کنید. حتی آماده ‌کردن وسایل مورد نیاز روز اول بیمارستان یا فکر کردن به نوع چیدمان اتاق کودک به ‌سادگی می‌تواند ترس شما را از بین ببرد.
فکرهای مثبت را جایگزین افکار و باورهای منفی کنید. مثلا به‌ جای گفتن و مرور دایم جملهِ‌های منفی در ناتوانی خود، آن‌ها را با جملات مثبتی مثل «زایمان یک چالش است که زنان زیادی در آن موفق شده‌اند، پس من هم می‌توانم» از ذهن‌تان دور کنید. از هم صحبتی با مادرانی که تجربه‌های تلخ بارداری خود را اغراق‌آمیز تعریف می‌کنند دوری و فقط به معجزه زندگی خود یعنی کودک‌تان فکر کنید و غرق در شادی شوید. فکر کردن بیش از حد به درد زایمان، آن‌را در ذهن‌مان دردناک‌تر و کنترل و تحمل آن را برای ما سخت‌تر و وابستگی مادر را به تیم پزشکی بیشتر می‌کند.
از خانه خارج شوید
در هفته‌های آخر بارداری گاهی برای پرت کردن حواس‌تان از نگرانی‌های بارداری که ذهن‌تان را پر کرده است، از خانه بیرون بروید و از هوای آزاد، پیاده‌روی سبک و خرید جزئی مواد مورد نیاز خانه و مهمان کوچک‌تان لذت ببرید.
سطح آگاهی و دانش خود را بالا ببرید. در کلاس‌های مشاوره و آموزش بارداری شرکت کنید و راهکار‌های مناسب برای بهتر شدن شرایط‌تان را درپیش بگیرید. کتاب، وبلاگ و مجله بخوانید و اطلاعات خود را درباره مراقبت‌های پیش از زایمان، پس از زایمان و کودک افزایش دهید.
نویسنده : فاطمه قاسمی| مترجم منبع: stressfreemommies، verywellmind

ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید

منبع : خراسان