آیا کودکم مشکل تمرکز و توجه دارد؟
اطلاعات/ با شروع سال تحصيلي يکي از عواملي که والدين و معلمان را در مورد کودکان گيج ميکند مسئله حواسپرتي و عدم توجهشان به درس است. گاهي والدين و معلمان نميداند اين مشکل بابت شيطنت کودک است يا مشکلي اساسيست و بايد به متخصص رجوع کنند. در اين مقاله به شما گفته ميشود که وجود چه عواملي در کودک باعث ميشود که دلواپس تمرکز کودکتان باشيد. در کل وجود ۵ مورد از موارد زير به شما نشان ميدهد که بايد به همراه فرزندتان به خاطر داشتن مشکل توجه وتمرکز به متخصص کاردرماني يا روانشناس مراجعه کنيد. يادتان باشد سعي نکنيد که اين مشکلات را کم اهميت نشان دهيد زيرا در سالهاي بعدي تحصيل کودک دچار مشکلات بيشتر و خسارات غيرقابل برگشتي ميشود. ۱- ناتواني در دقت به جزئيات کودک نميتواند به جزئيات دقت کند و در موقعيتهاي مختلف نظيرخانه و مدرسه بيدقتي ميکند و کاري که از او خواسته شده را با بيدقتي انجام ميدهد. مثلا در انجام تکاليفش حرف، کلمه يا خطوط را جا مياندازد، نقطه اضافي ميگذارد يا سرکش کلمات را نمينويسد و مسئلههاي رياضي را نصفه نيمه حل ميکند يا شتابزده به سوالات معلم پاسخ غلط ميدهد. ۲- حواس پرتي اغلب به نظر ميرسد وقتي مستقيماً با او صحبت ميشود گوش نميدهد. حتي اگر هم عامل محيطي براي حواس پرتي وجود نداشته باشد انگار ذهنش به چيز ديگري مشغول است. مثلا به شما نگاه ميکند اما نميشنود و زمانيکه از او ميخواهيد کاري را که گفتهايد انجام دهد، اصلاً يادش هم نيست که به او چيزي گفتهايد. ۳- ناتواني در دنبال کردن دستورالعملها اغلب دستورالعملها را دنبال نميکند و نميتواند تکاليف درسي، کارهاي عادي و روزمره يا وظايف که بر عهدهاش گذاشته شده را کامل انجام دهد. تکليفش را شروع ميکند اما تمرکزش را سريع از دست ميدهد و با کوچکترين محرکي از موضوع منحرف ميشود. ۴- مشکل در سازماندهي اغلب در سازمان دادن به تکاليف و فعاليتها مشکل دارد به عنوان مثال به سختي ميتواند تکاليفش را يکي بعد از ديگري انجام دهد و ممکن است يادش برود برخي از آنها را انجام دهد و حتماً نياز به نظارت دارد. در بسياري از مواقع هم نميتواند لوازم کارش را منظم نگه دارد و ميز تحرير و اتاقش يا محلي که تکاليف خود را انجام ميدهد آشفته و نامنظم است و وسايلش را سر جايشان نميگذارد و حتي مديريت زمان ضعيفي دارد و نميتواند تکاليف را در مدت زمان مشخص شده به اتمام برساند. گاهي ميبينيد تا پاسي از شب بيدار است و دارد تکاليفش را انجام ميدهد. در کل کارهايش را به دقايق آخر موکول ميکند و اصطلاحاً دقيقه نودي است. ۵- بيرغبتي به تلاش ذهني اغلب از انجام دادن تکاليفي که به تلاش ذهني مداوم نياز دارند اجتناب ميکند. از انجام دادن تکاليفش دل خوشي ندارد و تا ميتواند از زير انجام دادن آنها در ميرود يا آنها را به بعد موکول ميکند و آنها را کش ميدهد. همين مسئله باعث ميشود هنگام نوشتن يا خواندن درسهايش مدت زمان زيادي را با او کلنجار برويد. ۶- گم کردن اشياء و لوازم شخصي اين افراد لوازم مدرسه و لوازم شخصيشان را دائم جاميگذارند يا گم ميکنند. مثلاً مدام پاک کنش را گم ميکند، کيف مدرسهاش را در حال رفتن به مدرسه جا ميگذارد، جامدادي اش را گم ميکند و برنامه درسياش را درست آماده نميکند. يا به استخر ميرود و به جاي کفش با دمپايي استخر برميگردد چون کفشهايش را جا گذاشته است. ۷- حواسپرتي با هر چيزي اغلب به وسيله محرکهاي نامربوط به راحتي حواسش پرت ميشود. مثلاً صداي زنگ در باعث ميشود کلاً يادش برود که در حال آماده کردن کيف مدرسهاش بوده است و آن را نصفه رها کرده و وقتي ميخواهد بخوابد دوباره با ديدن کيف نيمه آمادهاش يادش ميافتد که زماني که زنگ در را شنيده داشته کيفش را آماده ميکرده است يا فکر کردن به اين که شايد دوستش از دستش دلخور شده باشد باعث ميشود در حالي که کتابهايش را براي درس خواندن پهن کرده به دنبال توپ بازي برود يا خود را سرگرم کارهاي نامربوط کند. عطيه ميرزا اميري - کارشناس ارشد روانشناسي