آرمان ملی/ نایب‌رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی درباره نحوه فعالیت ورزشی زنان شاغل در محیط کار و فعالیت گفت: یکی از عواملی که باعث چاقی و بروز دردهای عضلانی می‌شود، نشستن بیش ازحد است برهمین اساس به زنان شاغل توصیه می‌کنم هر چهل دقیقه یکبار با فقر حرکتی جدال کنند.امروزه با تغییر بافت زندگی، شکل و شیوه انجام کارها هم بسیار تغییر کرده و اکثر کارها با نشستن یا انجام یکسری حرکات ثابت انجام می‌شود. به همین جهت بیماری‌ها و امراض بیشتری مانند دیسک، سیاتیک، چاقی و دیابت کارکنان را تهدید می‌کند؛ امراضی که ریشه در کم‌تحرکی دارند.به همین دلیل توسعه ورزش در میان زنان شاغل به‌دلیل اینکه سلامتی آنها را تضمین و بهره‌وری و کارآمدی در محل کار را افزایش می‌دهد یکی از ضرورت‌های زندگی ماشینی امروزی شده است که بهانه‌ای شد تا دومین روز از هفته ملی سلامت بانوان به فعالیت جسمانی در محیط کار و تحصیل نامگذاری شود.ضمن اینکه به باور کارشناسان، حضور زنان در میدان فعالیت‌های ورزشی و تربیت‌بدنی، به‌عنوان نیمی ‌از پیکره جامعه ضرورتی انکارناپذیر و حیاتی در تامین سلامت و بهداشت جسم و روان و پیشگیری کننده انواع انحرافات اجتماعی، کاهش هزینه‌های درمانی و افزایش تولید و بهره‌وری است و از آنجا که با افزایش سن، پوکی‌استخوان ناشی ازکم تحرکی نمود پیدا می‌کند و این جمعیت عظیم را با مشکلات فراوان روبه‌رو خواهد کرد، ترویج فرهنگ ورزش بخصوص برای زنان شاغل، ایجاد فضای ورزشی امن و قابل اطمینان از نیازهای مبرم جامعه عنوان می‌شود.موضوعی که «لاله حاکمی» نایب‌رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی در گفت‌وگو با ایرنا به آن اشاره کرد و گفت: تراکم استخوانی در میان زنان تا 25 سالگی افزایش پیدا می‌کند و از آن به بعد کم می‌شود تا آنجا که در دوره‌ای هورمون‌ها متوقف و یائسگی نزدیک می‌شود. در این بازه زمانی، سرعت اُفت تراکم استخوان زیاد می‌شود و احتمال شکستگی‌های ناشی از پوکی‌استخوان که عوارض بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد رو به افزایش می‌نهد.وی افزود: بر همین اساس می‌گوییم که زنان در دوره‌های مختلف زندگی احتیاج به فعالیت‌های فیزیکی دارند و اگر بخواهیم روی برنامه تراکم استخوان خوب کار کنیم باید از بچگی به فکر آن باشیم.نایب‌رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی، شایع بودن بیماری‌های قلبی‌وعروقی و دیابت و چاقی در میان زنان را علت توجه بیشتر به فعالیت ورزشی زنان عنوان کرد و یادآور شد: همه این موارد می‌تواند با ورزش و نگهداری وزن با رژیم غذایی سالم کنترل شود. ضمن اینکه افسردگی و اضطراب در زنان شیوع زیادی دارد که ورزش می‌تواند هم در پیشگیری و هم در درمان موارد خفیف و متوسط کمک کننده باشد
ورزش‌های کششی و پیاده‌روی
حاکمی‌ در ادامه درباره نحوه ورزش زنان شاغل در محیط کار و فعالیت در جهت پیشگیری از چاقی و اضافه وزن، اظهارداشت: یکی از عواملی که باعث چاقی می‌شود نشستن بیش از حد است تا آنجا که حتی اگر کسی روزی یک ساعت هم ورزش کند ولی سه الی چهار ساعت مرتب بنشیند متابولیسم بدن کاهش یافته و احتمال چاقی افزایش می‌یابد.وی به زنان شاغل توصیه کرد: هر چهل دقیقه یکبار به هر بهانه‌ای که شده از سرجایتان بلند شوید، دوری بزنید و سعی کنید از پله بجای آسانسور استفاده کنید.وی افزود: زنان شاغل باید حتی‌المقدور تلاش کنند اگر با ماشین به محل کار می‌روند مقداری دورتر نگه دارند و مابقی راه را پیاده طی کنند.نایب‌رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی درباره راهکار پیشگیری از بروز دردهای عضلانی و قوز کردن هم خاطرنشان کرد: به طور معمول وقتی با کامپیوتر یا موبایل کار می‌کنیم، گردن به جلو می‌آید و حالت قوز کردن پیدا می‌شود که دردهایی که در پشت احساس می‌شود به‌خاطر کشیدگی این عضلات اتفاق می‌افتد.وی ادامه داد: بنابراین حرکات کششی کمک‌کننده خوبی است. برای این کار لازم است هر چهل دقیقه یک بار حرکات کششی مانند کشیدن دست‌ها به بالا یا در پشت‌سر قراردادن و همچنین حرکت گردن بر خلاف جهت خم شده انجام شود.حاکمی ‌مناسب و استاندارد بودن صندلی و ارتفاع میز را از دیگر مواردی عنوان کرد که مانع بروز دردهای عضلانی می‌شود و افزود: اینها کارهایی است که در حالت نشسته در محل کار می‌توان انجام داد تا محیط کار سخت و عذاب‌آور نباشد.هفته ملی سلامت بانوان همه ساله با هدف اطلاع‌رسانی گروه‌های مختلف جامعه در خصوص اولویت‌های سلامت زنان به‌عنوان نیمی ‌از جمعیت کشور برگزار می‌شود. امسال هم این هفته با شعار «ورزش، شادابی، آرامش» از روز جمعه 10 آبان ماه آغاز و تا روز سه‌شنبه 16 آبان ماه ادامه خواهد داشت.


ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید

ببينو
ببينو آگهی