ایرنا/ خود را نمی‌بخشیم و روزهای خود را در خشم، نارضایتی و مجازات می‌گذرانیم. به نظر ما بخشش اتفاق خوبی است و گرچه در بخشش دیگران بسیار سخاوت‌مند هستیم اما در مورد خودمان سخت‌گیرتری می‌کنیم. یادگیری اینکه چطور از خطاهایمان بیاموزیم، رهایش کنیم و خودمان را ببخشیم برای سلامتی و زندگی بهتر ضروری است.
چه چیزی بخشیدن خودمان را سخت و نشدنی می‌کند؟ چرا مردم اغلب به خاطر اشتباهات نسبتاً جزئی خودشان را تنبیه می‌کنند؟ احساسی که در این مواقع داریم، احساس گناه و پشیمانی است. عصبانیت، حسادت، شهوت و طمع عواطفی هستند که می‌توانند منجر به احساس گناه یا پشیمانی بشوند.
شرکت کردن در کارهایی که مطابق با باورها و ارزش‌های ما نیستند هم می‌توانند منجر به احساس گناه و پشیمانی ما شوند. این در حالی است که بخشش می‌تواند تأثیر بسزایی روی بهزیستی روان داشته باشد. اگر دیگران را مستحق بخشش می‌دانیم، خودمان هم باید سزاوار بدانیم.

بهبود وضعیت سلامت روانی
دریافتند که استرس، سلامتی روان‌شناختی و بخشش با هم پیوند قدرتمندی دارند. بخشش می‌تواند تعدادی از مزایای روان‌شناختی از جمله کاهش علائم افسردگی و افسردگی را فراهم آورد و استرس را کاهش دهد. در نتیجه افراد ایمنی و انرژی بیشتری را تجربه می‌کنند. در نتیجه اگر خودتان را ببخشید، سلامت روان شما بیشتر خواهد بود.

کاهش مرگ و میر و سلامت جسمانی بیشتر
احساس خصومت و عصبانیت چه در مورد خودمان باشد و چه در مورد دیگران و چه در مورد خودمان باشد پیامدهای جدی منفی برای سلامتی ما دارد به عنوان مثال، در یک مطالعه ارتباط بین عصبانیت و خصومت و شیوع بیشتر بیماری عروقی قلب ارتباط مشاهده شده است. اگر خودتان را نبخشید، احتمال اینکه رنج بکشید و زودتر از دنیا بروید زیادتر است!

چگونه خودتان را ببخشید
دقیقاً مانند هر ویژگی انسانی که ما داریم، بعضی از افراد به طور طبیعی نسبت به دیگران بخشنده‌تر هستند. اگر اعتماد به نفس پایینی دارید و تمایل به سرزنش کردن خود دارید، باید این راه را آغاز کنید:
یک رویکرد درمانی برای بخشش خود نشان می دهد که چهار عمل اساسی تأثیر مفیدی دارد:
· مسئولیت
· پشیمانی
· ترمیم
· بازسازی


مسئولیت
مسئولیت کارهای خودمان را بپذیریم. با مسئولیت‌پذیری و پذیرفتن آسیب زد ن به دیگران، می‌توانیم از احساسات منفی بیش از حدی مثل گناه و پشیمانی بیش از حد جلوگیری کنیم.
با بخشش خود می‌توانید ارتباطتان با دیگران را بهبود بخشید.

پشیمانی
به خودتان اجازه دهید احساس پشیمانی کنید. احساس گناه همیشه اتفاق بدی نیست، بلکه می‌گذارد در مورد عواقب کار فکر کنید و همدلانه به دنبال راهی برای بهبود خودتان باشید.

ترمیم
کارهای خود را اصلاح کنید. یک راه برای گذشتن از گناه این است که برای اصلاح اشتباهات خود کاری کنید. عذرخواهی کنید و به دنبال دلجویی باشید.

بازسازی
اقدامات مثبتی را پیدا کنید که به شما در پیشبرد حرکتتان کمک خواهد کرد. چگونه می‌توانید از این تجربه به عنوان یک فرد بهتر بیرون بیایید؟ برای جلوگیری از انجام دوباره همین رفتارها در آینده چه اقداماتی می‌توانید انجام دهید؟ فکر کنید و پیش بروید.

محدودیت‌های رویکرد
الگوی بخشایش که در بالا ذکر شد محدودیت‌هایی دارد و نمی تواند برای هر فرد و هر موقعیتی اعمال شود. در بسیاری از مواقع مورد سواستفاده یا حالاتی شده‌اند که کنترلی روی آن نداشتند. بنابراین روش‌های دیگری وجود دارد تا فرد بخشش را در خود تقویت کند و نیازمند ارتباط با متخصصان است.
منبع: verywellmind

ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید

ببينو
ببينو آگهی