تبعیض بین دانش آموزان ممنوع!
باشگاه خبرنگاران/ يک روانشناس درباره نحوه برخورد معلمها با دانش آموزان در مدرسه توضيحاتي داد. سمانه بهزادپور روانشناس و مشاور ، درباره نحوه برخورد معلمها با دانش آموزان در مدرسه، اظهار کرد: معلمي موفق است که ترس و اجبار را در محيط آموزشي به حداقل برساند. اين روانشناس بيان کرد: استفاده از روشهاي خلاقانه هنگام تدريس بر دانش آموز اثر مثبت ميگذارد، چراکه تدريس اگر توأم با بازي باشد و محيط سرد و بي روح نباشد، کودکان را از رفتن به مدرسه دلسرد نميکند. وي افزود: معلمها مخصوصا اشخاصي که با دانش آموزان دبستاني سر و کار دارند بايد چهره گشاده داشته و شوخ طبع باشند تا بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند. بهزادپور با بيان اينکه بايد معلمها با دانش آموزان همدلي کنند، ادامه داد: اگر دانش آموزي ناراحت يا گوشه گير شده است، بايد معلم مشکل را جويا شود، چراکه حس صميميت و نزديکي ايجاد ميشود. اين روانشناس گفت: معلمها بايد بدانند که اگر دانش آموزي در درسش ضعيف است، جلوي ساير دانش آموزان او را تحقير نکنند، همچنين از عملکرد تحصيلي پايين يک دانش آموز جلوي ساير مادران گله نکنند. وي تصريح کرد: معلمها حتي به شوخي هم که شده با القاب و الفاظ نامتعارف دانش آموزان را خطاب نکنند، چراکه ممکن است حس ناخوشايندي را در او ايجاد کنند. بهزادپور با اشاره به اينکه معلمها نبايد بين دانش آموزان تبعيض قائل شوند، اضافه کرد: اگر از يک دانش آموز تعريف و تمجيد افراطي شود، تصويري خوبي نسبت به معلم در ذهن ساير دانش آموزان ايجاد نميشود. اين روانشناس گفت: يک معلم بايد سلامت روان داشته باشد و بتواند خشم خود را کنترل کند، اگر معلم خلق پايين دارد بايد تنظيم هيجاني داشته باشد و با روي گشاده وارد کلاس شود. وي خاطرنشان کرد: معلمها بايد علائم اختلالات رواني و مشکلات دوران کودکي را بشناسند تا بتوانند تشخيص دهند که اگر مشکلي در درس دانش آموز وجود دارد به مشکلات روانشناختي او باز ميگردد، چراکه کودکي که بيش فعال است تمرکز و توجه ندارد و دست خودش نيست، لذا بايد ريشه مشکل را در دانش آموز پيدا کنند و با پدر و مادر او نيز صحبت کنند.