مهر/ سيما فردوسي روانشناس و استاد دانشگاه معتقد است حضور بچهها در آگهيهاي تبليغاتي، عطش «مدل شدن» و رفتن به قالب «فشن شوها» را از کودکي در آنها ايجاد ميکند.
سيما فردوسي استاد دانشگاه شهيد بهشتي درباره استفاده از کودکان در آگهيهاي بازرگاني و تبليغات در تلويزيون و آسيبشناسي اين پديده گفت: هر آنچه را که در آن افراط کنيم مشکل پيش ميآيد. استفاده از کودکان در پيامهاي بازرگاني نيز به همين نحو است، به ويژه اگر بار تبليغات به دليل شيريني کودکان باشد و قرار باشد او به اين شکل جلب توجه کند، خوب نيست و درست نيست که از کودکمان به عنوان وسيله تبليغاتي استفاده کنيم.
وي با اشاره به اولين پيامدهاي حضور کودکان در آگهيهاي بازرگاني اظهار کرد: کودکان با حضور در پيامهاي بازرگاني و بازي و جلوهگري در آنها عادت ميکنند و ياد ميگيرند اين چنين جلب توجه کنند.
دغدغه مدل شدن يا حضور در فشنشو
فردوسي همچنين به ادامه اين نگاه در کودک اشاره کرد و گفت: اين بچهها در بزرگي هم دوست دارند مدل يا بازيگر شوند و به فشنشوها بروند و اگر چه بازيگري حوزهاي منفي نيست اما اين نوع افراط و دغدغه از کودکي براي بچهها خوب نيست.
وي اضافه کرد: بچهها بايد دوره کودکي خود را طي کنند و اگر در استفاده تبليغاتي از آنها افراط شود شخصيت آنها به شکل صحيح در کودکي شکل نميگيرد.
شومن شدن و اعتماد به نفس کاذب
اين مشاور خانواده در ادامه به ديگر عواقب حضور بچهها در پيامهاي بازرگاني اشاره و عنوان کرد: در بسياري از موارد ديده شده است که اين کودکان در سالهاي بعد در دنياي حقيقي چيزي براي ارايه ندارند، ولي دوست دارند نوعي شومن باشند و خود را به گونهاي «ارايه» دهند. اين کودکان اعتماد به نفس کاذبي به دست ميآورند و ميخواهند به شکلهاي مختلف خود را نشان دهند. بچهها عطشي پيدا ميکنند براي ديده شدن و بعد اگر چيزي براي عرضه نداشته باشند سرخورده ميشوند.
فردوسي با اشاره به شکوفايي استعدادهاي بچهها در همه ابعاد و جهتها عنوان کرد: استعداد کودکان بايد در همه ابعاد رشد کند و نه اينکه فقط براي تبليغ کالا و لباس استفاده شود. دنياي حقيقي به کودک اعتماد به نفس واقعي ميدهد که در ارايه خلاقيتها و مهارتهاي واقعي بروز و ظهور پيدا ميکند.
افسردگي در کمين کودکان تبليغات!
اين روانشناس و استاد دانشگاه همچنين با اشاره به يکي ديگر از شايعترين معضلات در استفاده تبليغاتي از کودکان، تصريح کرد: اين کودکان وقتي بزرگ ميشوند آن شيريني و جذابيت اوليه را از دست ميدهند و ممکن است حضورشان در تبليغات کوتاه مدت باشد. بعد از آن وقتي ديگر در اين حرفه از آنها استفاده نشود اين موقعيت را درک نميکنند و احساس ميکنند چيز باارزشي را از دست دادهاند و ديگر در رديف آدمهاي مورد توجه نيستند. که اين مساله باز هم سرخوردگي و افسردگي را براي کودکان به دنبال خواهد داشت.
وي با اشاره به برخي از مراجعان خود بيان کرد: من مراجعاني در همين حوزهها داشتهام که اعتماد به نفسشان کاهش يافته است و ديگر انگيزه و اشتياقي براي کارهاي سختتر و شرکت در رقابتهاي سالم پيدا نکردهاند.
فردوسي در پايان به خانوادهها هشدار داد که بچههايشان را در راستاي استعدادها و مهارتهايي هدايت کنند که با افراط در ديده شدن همراه نباشد.
بازار