ستاره/ جرم پشت دندان‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مانند مصرف برخی دارو‌های خاص و خوراکی‌هایی مثل قهوه و چای یا کشیدن سیگار ممکن است ایجاد شود. درصورتی که فردی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکند، این جرم می‌تواند به ماده‌ای زرد – قهوه‌ای و سخت تبدیل شود. همچنین این خطر برای قسمت‌هایی از دندان که دسترسی به آن‌ها دشوارتر است، مثل پشت دندان‌ها یا دندان‌های انتهایی بیشتر است. ما در این مطلب به طور اختصاصی به نحوه‌ رفع جرم پشت دندان های جلو و به طور کلی پیشگیری از این عارضه می‌پردازیم.
رعایت بهداشت دهان و دندان؛ اولین قدم در رفع جرم دندان
رعایت بهداشت دهان و دندان بهترین روش برای از بین بردن جرم دندان‌هاست. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند که روزی دوبار با خمیر دندان فلوراید، دندان‌ها را مسواک کنید. همچنین توصیه می‌کنند روزانه یک بار از نخ دندان استفاده شود. ابتدا با نخ دندان، باقی‌مانده‌ی غذا و جرم را از بین دندان‌ها و نواحی دور از دسترس خارج کرده و بعد از آن، با مسواک جرم را از روی سطح دندان‌ها پاک نمایید.

برای مسواک زدن دندان‌ها به این ترتیب عمل کنید:

۱. ابتدا از دندا‌ن‌های عقبی و آسیابی بالایی شروع کنید.
۲. مسواک را به صورت دورانی بر روی سطح دندان حرکت دهید.
۳. سطوح جلویی و پشتی دندان‌ها را به خوبی مسواک کنید و بعد به سراغ دندان‌های پایین بروید.
۴. پس از نخ دندان و مسواک، دهان را با دهانشویه بشویید. بسیاری از دهانشویه‌های بدون نیاز به نسخه، حاوی فلوراید هستند که می‌توانند از تشکیل جرم محافظت کنند. کسانی که به ورم لثه مبتلا هستند ممکن است به نوع قوی‌تری از دهانشویه نیاز داشته باشند. دندانپزشک‌ها می‌توانند دهانشویه‌های ضد عفونی کننده‌ مناسبی را به شما پیشنهاد کنند.
با اینکه مسواک دستی هم از پس بهداشت دندان‌ها برمی‌آید، اما تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهند که مسواک‌های برقی در از بین بردن جرم دندان‌ها و کاهش بیماری‌های لثه موثرتر هستند.

رفع جرم پشت دندان های جلو و سایر نواحی دندان‌ها
۱. جرم‌گیری دندان با جوش شیرین

مسواک زدن با جوش شیرین یک روش ایمن و موثر برای از بین بردن جرم دندان‌هاست. جوش شیرین می‌تواند پلاک و تارتار را بدون آسیب رساندن به مینای دندان از بین ببرد. مطالعات نشان می‌دهند که خمیر دندان‌های حاوی جوش شیرین برای کاهش مقدار جرم دندان‌ها نسبت به خمیردندان‌های معمولی موثرتر هستند.
جوش شیرین همچنین در برابر دمینرالیزاسیون؛ یک فرایند شیمیایی که کلسیم و مواد معدنی را از مینای دندان می‌گیرد، محافظت می‌کند. کربوهیدرات‌های موجود در غذا‌ها با کاهش سطح pH دهان محیطی اسیدی ایجاد می‌کنند و باعث دمینرالیزاسیون می‌شوند.
حداقل سطح pH دهان که به مینای دندان آسیب نمی‌رساند، بین ۵.۱ و ۵.۵ است، هر مقداری کمتر از آن موجب دمینرالیزاسیون و آسیب به دندان‌ها می‌شود. جوش شیرین به دلیل آنکه اسیدی است، این فرآیند را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و به متعادل کردن سطح اسیدیته دهان کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که جوش شیرین علاوه بر تمام این مزایا، می‌تواند به کاهش باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان نیز کمک کند.

۲. روغن کشی با روغن نارگیل

روغن کشی (Oil pulling) یک روش آسان برای از بین بردن باکتری‌ها، جرم دندان‌ها و به طور کلی بهبود سلامت دهان است. روغن نارگیل به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی برای روغن کشی بسیار ایده‌آل است. روغن نارگیل همچنین حاوی اسید لوریک، یک اسید چرب با خاصیت ضد میکروبی است.
یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که این روش می‌تواند تا ۵۰ درصد موجب جرم‌گیری دندان‌ها شود. بعلاوه اینکه در این مطالعه، شرکت کنندگان شاهد بهبود چشمگیر علائم آماس لثه بودند. محققان معتقدند که این امر به علت کاهش جرم دندان بوده‌ است.

برای روغن کشی مراحل زیر را دنبال کنید:
۱. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل گرم را در دهان بگذارید.
۲. روغن را به مدن ۵ تا ۱۰ دقیقه در دهان بگردانید. سعی کنید این کار را با فشار انجام دهید تا روغن از میان دندان‌ها عبور کند.
۳. روغن را به داخل سطل زباله یا داخل یک دستمال بریزید. (ریختن روغن نارگیل در داخل سینک موجب گرفتگی لوله‌ها می‌گردد.)
لازم به ذکر است که روغن زیتون، بادام و کنجد را نیز می‌توانید جایگزین روغن نارگیل در این روش کنید.

سایر روش‌های خانگی رفع جرم دندان
برای تمیز کردن دندان‌ها از ژل آلوئه ورا با آب، مقداری جوش شیرین و آب لیمو استفاده کنید.
مالیدن پوست پرتقال به از بین بردن میکروارگانیسم‌هایی که می‌توانند منجر به رسوب جرم روی دندان شود، کمک خواهد کرد.
جویدن سبزیجات خام دندان‌های شما را تمیز‌تر می‌کنند.
استفاده از اسکرابر دندان

پیشگیری از ایجاد جرم روی دندان‌ها؛ مسواک بزنید، سیگار نکشید!

بهترین راه جلوگیری از ایجاد جرم بر روی دندان‌ها، به ویژه در قسمت پشت دندان‌های جلویی استفاده از نخ دندان و مسواک زدن این قسمت با دقت بیشتر است. در این ناحیه، چون دسترسی با مسواک کمی دشوار است و چون این بخش از دندان‌ها بیشتر در معرض خوراکی‌های رنگ‌دار و دود سیگار قرار دارد، بیشتر نیز جرم می‌گیرد. برای پیشگیری از این عارضه باید سعی کنید روزانه دوبار مسواک بزنید و یک بار نخ دندان بکشید. ترجیحا از خمیردندان فلوراید استفاده نمایید.
مراجعه منظم به دندان‌پزشک و جرم‌گیری حرفه‌ای می‌تواند به جلوگیری از مشکلات دهان و دندان کمک کند. دندانپزشکان تمام دندان‌ها را معاینه می‌کنند و هرگونه علائم پوسیدگی دندان و بیماری لثه را بررسی می‌نمایند. آن‌ها همچنین هرنوع جرم یا تارتار را از روی سطح دندان و از قسمت‌هایی مثل پشت دندان‌ها حذف می‌کنند (یکی از این روش‌ها برساژ است).
دندانپزشک همچنین می‌تواند برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها، با فلوراید آن‌ها را شستشو دهد. در صورتی که دندانپزشک متوجه حفره یا علائم التهاب در لثه شود، راه‌هایی برای کاهش این علائم و جلوگیری از آسیب بیشتر توصیه خواهد کرد.
ایجاد تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی نیز می‌تواند به جلوگیری از تشکیل جرم بر روی دندان‌ها، به ویژه در قسمت‌های پشتی دندان‌ها، کمک کند. کاهش یا قطع مصرف قند، نشاسته و غذا‌های اسیدی می‌تواند خطر پوسیدگی را کاهش دهد. از مصرف مواد زیر تا حد ممکن اجتناب کنید یا بلافاصله بعد از مصرف، مسواک بزنید:‌
شیرینی، کیک و آب‌نبات
غذا‌های نشاسته‌ای یا قندی که به دندان می‌چسبند، مانند نان، سیب‌زمینی و برخی از میوه‌های خشک.
نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا
آب مرکبات
مصرف سیگار و تنباکو


ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید