والدین سختگیریهای افراطی نسبت به تکالیف فرزندان نداشته باشند
باشگاه خبرنگاران/ هانيه لواف روانشناس و مشاور ، درباره چگونگي انجام تکاليف کودکان در ايام نوروز، اظهار کرد: در ابتدا والدين بايد در نظر داشته باشند که انجام دادن تکاليف در زمان تعطيلات نوروزي با تکاليف در دوران مدرسه متفاوت است و بايد بتوانند انتظارات خود را با شرايط کودک هماهنگ کنند. اين روانشناس ادامه داد: والدين در اين مورد زيادهرويها و سختگيريهاي افراطي نداشته باشند چرا که نتيجهاي کاملا معکوس به همراه خواهد داشت و بايد به کودک اين پيام داده شود که انجام دادن تکاليف نميخواهد جايگزين بازي کردن و ساير فعاليتهاي لذت بخش ديگرش و حذف آنها شود. وي با بيان اينکه حس اينکه والدين نيازها و علائق کودک را در نظر ميگيرند، براي کودک حس بسيار خوشايندي است و درجه همکاري او را افزايش ميدهد، افزود: سعي کنيد کودک را تشويق به برنامه ريزي کردن کنيد تا بتواند از زمانش بهترين استفاده را داشته باشد و نوعي قرارداد رفتاري با کودک تنظيم کنيد و در صورت توافق کودک پيامدهاي رفتاري را نيز تنظيم کنيد. لواف با اشاره به اين که از سيستم تشويقي و حمايتي ميتوان استفاده کرد،گفت: در اين مورد اصل پريماک بسيار حائز اهميت است، در اين اصل انجام کار خوشايند منوط به انجام کار ناخوشايند ميشود و يعني والدين به کودک بگويند: "هر وقت تکاليفت را تمام کردي، ميتواني بازي رايانه اي انجام دهي" و در آخر از سيستم محروميت ميتوان استفاده کرد، به شرطي که از ابتدا با کودک صحبت کرده باشيد تا از اين سيستم اطلاع داشته باشد. اين روانشناس اضافه کرد: تکاليف را به بخشهاي بسيار کوتاه تقسيم کنيد، براي مثال: زمان انجام تکاليف از ۱۵ تا ۳۰ دقيقه باشد تا کودک احساس خستگي نکند و سطح توجه پايدار و تمرکزش را بتواند حفظ کند .همچنين سعي داشته باشيد که به ساير فعاليتهاي ديگر کودک بيشتر اهميت دهيد، چرا که اگر محوريت گفتوگو و توجه شما تنها به درس و تکاليف کودک معطوف شود، به نوعي به کودک حس توجه مشروط دست ميدهد، به اين معنا که فقط تکاليفش براي شما مهم است و از اين طريق به کسب توجه به شيوه منفي دست ميزند و از انجام دادن تکاليف خودداري ميکند.