زن ایده آل بلاگرهای اینستاگرمی؛ زنی که بیشـتر مصرف میکند!
شهرآرا آنلاين/ دنياي زنان در اينستاگرام دنياي رنگارنگي است که بخشي از آن توسط فشنبلاگرها و بيوتيبلاگرها ساخته ميشود. بلاگرها در اينستاگرام افرادي هستند که با استفاده از امکانات اين شبکه مثل متن، عکس و ويدئو افکار و عقايد خود را درباره يک موضوع خاص به مخاطبان منتقل ميکنند. آنها آموزشهايي ميدهند و محصولاتي را تبليغ ميکنند. فشنبلاگرها علاقهمند به حوزه مد هستند و طرحها، برندها و استايلهاي جديد را معرفي و تبليغ ميکنند. اما بيوتيبلاگرها در حوزه زيبايي فعاليت دارند، آنها اطلاعاتي درباره لوازم آرايشي، مراقبت از پوست، مو و بدن به مخاطبان خود عرضه ميکنند. صفحات اينستاگرامي آن ها مملو از عکس هايي خوش آب و رنگ از جديدترين شيوه هاي پوشش و آرايش است. دختران جوان، زيبا و خوش قيافه که در هر عکس، ست هاي متفاوتي از لباس ها را به تن دارند عکس هايشان به صورت حرفه اي و معمولا در مکان هايي زيبا و لوکس گرفته شده است. آن ها لبخندي از رضايت و اعتماد به نفس بر لب دارند و گويي اين طور القا مي کنند که هرکس چنين تيپ و شيوه اي داشته باشد هميشه شاد خواهد بود. بلاگرها در اينستاگرام دنبال کنندگان بسياري دارند. دختران و زنان جوان زيادي هر روز به صفحات آن ها سر مي زنند و زندگي شان را دنبال مي کنند. توصيه هاي آن ها را به عنوان مبنايي براي انتخاب هاي خود در نظر مي گيرند، با آن ها مشورت مي کنند و به طور کلي در حوزه مد و زيبايي آن ها را به عنوان مرجع و الگو انتخاب مي کنند. البته اين مرجع و الگو بودن گاهي به فراتر از مد و زيبايي تسري مي يابد و فشن بلاگرها در ناخودآگاه ذهن مخاطبان جوان و نوجوان به عنوان الگو هايي از زن مطلوب، زيبا و ايده آل قرار مي گيرند. آن ها با توجه به دنبال کنندگان زيادي که دارند افراد تأثيرگذار و صاحب نفوذي هستند. خودشان نيز با استفاده از تکنيک هايي، تلاش مي کنند بيش از پيش خود را به عنوان الگو و مرجع تثبيت کنند. بلاگرها اين طور تظاهر مي کنند که آنچه در صفحاتشان ديده مي شود زندگي عادي و روزمره آن هاست اما در حقيقت اين طور نيست و اين صفحات محل فعاليت اقتصادي و کار آن هاست. به قول جامعه شناس معروف، بودريار، آنچه در صفحات آن ها ديده مي شود واقعيت نيست بلکه ساخت واقعيت يا بازسازي واقعيت است، واقعيتي که توسط عکاسان حرفه اي با صرف زمان هاي بسيار ساخته مي شود. بسياري از مخاطبان اين صفحات حسرت زندگي و داشته هاي بلاگرها را دارند زيرا که فکر مي کنند آنچه مي بينند زندگي واقعي و هميشگي اين افراد است در حالي که آنچه بلاگرها نمايش مي دهند مانند آنچه در جلو صحنه تئاتر مي بينيم است. جلو صحنه هميشه مرتب و خوش آب و رنگ است اما پشت صحنه اين نمايش شبيه زندگي همه ماست، با همه کاستي ها و نقص ها. بلاگرها زاده رسانه هاي شخصي و شبکه اي هستند. هرچند پيش از اين نيز فعاليت و بيزينس بر اساس و به علت شهرت وجود داشته است، امروزه با استفاده از شبکه هاي اجتماعي ، اين امکان براي افراد بيشتري و به صورت راحت تري فراهم شده است. اينستاگرام با ساختار مبتني بر تصوير و نمايشش بستر مناسبي براي ارائه مد و زيبايي است زيرا ماهيت مد نيز بصري است. بلاگرها با استفاده از آيتم هايي که در ظاهر و پوشش خود استفاده مي کنند و در اينستاگرام نمايش مي دهند، نوعي نظام معنايي و سبک زندگي مبتني بر مصرف را خلق مي کنند. اين سبک زندگي منزلت و جايگاه افراد را نه بر اساس توانمندي و مهارت، نه دانش و نه ارزش هاي فردي و اخلاقي بلکه صرفا بر اساس مصرف تعريف مي کند. در چنين نظام ارزشي، هر چه بيشتر مصرف و خريد کنيد، معتبرتر و باارزش تر هستيد. به طور خلاصه، مي توان گفت بلاگرها زن بودن و زن ايده آل بودن را در مصرف بيشتر و نمايش بيشتر خود و بدن زنانه تعريف مي کنند. آن ها با وسوسه زيبايي، شادابي و جواني وعده خوشبختي و لذت به زنان و دختران جوان مي دهند، وعده اي که چندان با واقعيت سازگار نيست زيرا دنياي بي پايان مصرف و مد هر روز محصولات تازه اي دارد و فرد مدام بايد در تب و تاب و نگراني براي به دست آوردن آن محصولات باشد. زهرا اردکاني