خراسان/ مهدی پیغامی‌نسب هستم. طراح و برنامه‌نویس بازی‌های ویدئویی، متولد ۱۳۶۱ و ساکن کرج.


چطور وارد دنیای بازی و بازی‌سازی شدم؟
من در زمینه‌های مختلف گرافیکی تجربه کارحرفه‌ای داشتم اما علاقه‌مند بودم که حوزه فعالیتم را تخصصی‎تر کنم. می‎خواستم در دنیای نامحدود گرافیک، بر گرافیک خودرو و بازی‎های کامپیوتری تمرکز کنم اما جسارتش را پیدا نمی‌کردم. چندسالی در پروژه‎های گروهی مشغول بودم تا این‎که در سال 94 با مشورت و راهنمایی همسرم از شغلم به‌عنوان طراح یک شرکت خیلی معتبر استعفا دادم. احساس می‌کردم جایی برای پیشرفت فرد بلندپروازی مثل من نیست؛ درنتیجه تمام توان و انرژی‎ام را به کارگرفتم و با حداقل سیستم و امکاناتی که داشتم و هنوز هم همان‎ها را دارم، شروع به ساخت اولین بازی‎ام کردم.
شما چطور می‌توانید همکار من شوید؟
برای شروع بازی‌سازی موثرترین عامل، داشتن صبر و پشتکار است. به نظر من هرکس با داشتن صبر، پشتکار و علاقه می‌تواند یک بازی‌ساز موفق شود اما براساس تجربه‌های شخصی‌ام در زمینه بازی‌سازی به صورت انفرادی، لازم است نوجوان‌ها قبل از شروع یادگیری و کار با برنامه و موتورهای بازی‌سازی، بسته به نوع و سبک بازی مورد علاقه‌شان حداقل به یک نرم‌افزار گرافیکی مسلط شوند. همچنین یک بازی‌ساز باید از مهارت تجزیه و تحلیل، مخاطب‎شناسی و داستان‎پردازی هم برخوردار باشد.


چطور بازی می‌سازم؟
اولین کار در ساخت بازی، مشخص کردن مسیر و ساختار کلی کار است؛ برای ساخت بازی ابتدا به کمک همسرم سبک مدنظرمان را مشخص و گاهی اوقات هم سبک‌های مختلف را با هم تلفیق می‌کنیم. بعد وارد مرحله تحقیقاتی می‌شویم و بایدها و نبایدهای سبک مدنظر را از تمام جنبه‌ها مشخص می‌کنیم. بعد هم می‎رویم سراغ داستان بازی، نقش شخصیت‌ها، کارکردهای مراحل و لول‌های بازی. باتوجه به زمان و بودجه تخمین‎زده‎شده کار روی مراحل و اولویت‌ها را پیش می‌بریم.
یک بازی‌ساز باید چه ویژگی‌هایی داشته‎باشد؟
یک بازی‌ساز موفق اول از همه باید یک گیمر (بازی‌‌کن) حرفه‌ای باشد چراکه ایده‌ با بازی‌کردن شکل می‌گیرد. بازی‌ کردن از جنبه‎های مختلف برای بازی‌ساز کار‌آمد است؛ با انجام بازی‌های مختلف می‌تواند سبک موردعلاقه خود را پیدا کند و اصول کلی آن سبک را یادبگیرد، همچنین در جریان بازی می‎فهمد که ایده‌هایش برای ساخت یک بازی تا چه میزان می‌تواند جذاب باشد.
آینده پیش‌روی یک بازی‌ساز چگونه است؟
آینده بازی‌ساز، هدفی است که او برای آن سال‌ها تلاش می‌کند؛ بعضی‎ها هدف‎شان در‌آمد زیاد است، بعضی‎ها دنبال شهرت‎اند، عده‌ای کارکردن در شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی دنیا را هدف خود قرار می‌دهند و افرادی به دنبال اشتغال‌زایی در دنیای بازی هستند. اساسا آینده بازی‌ساز همان چیزی است که تصورش را می‌کند و برای آن شب و روز تلاش می‌کند. قطعا در دنیای بیکران بازی برای افراد خلاق هیچ محدودیتی وجود ندارد. به امید جهانی‌شدن صنعت گیم ایران!
نویسنده : امیرمحمد ملک‎زادگان،| خبرنگار افتخاری جوانه