شهرآرا آنلاين/ همه مسئولان بايد حداقل براي يک بار که شده به اين موضوع پاسخ دهند که اين نظام گلادياتورپروري که بچه ها را نه براي تعالي پرورشي، بلکه يک قهرمان تست زن، بار مي آورد، در آينده، چه نسلي را تحويل جامعه مي دهد؟ سؤال ديگري که بايد پاسخ بدهند، اين است که مؤسسات و خانه هاي کنکوري که مانند اختاپوس به جان نظام آموزشي افتاده اند و نگاهي کاسب کارانه به آموزش دارند، چه نتيجه و آورده اي براي نسل آينده دانشگاهي ما داشته اند؟ اينکه دانش آموزي از صبح تا شب در گوشه کتابخانه اي بنشيند و فقط تست بزند، چه آسيب هايي به دنبال دارد؟ اين سؤالات را غلام رضا حسني در قامت يک جامعه شناس با لحني انتقاد آميز از نحوه مطالعه و آموزش کنکوري ها مطرح مي کند. او از همان ابتداي گفت وگو منتقد فعاليت مؤسسات و خانه هاي کنکور است. اين جامعه شناس مي گويد: حضور و فعاليت اين مؤسسات در وهله اول نشانه ضعف بزرگ نظام آموزشي ماست؛ اينکه نظام آموزشي ما در ۴دهه، ۴بار تغيير کرده است، اما نتوانسته نياز آموزشي و پرورشي دانش آموزان را پاسخ گو باشد. در اين شرايط خانواده ها مجبورند دست به دامن اين مؤسسات و خانه هاي کنکور شوند.
نکته دومي که دکتر حسني به آن اشاره مي کند، عدم ظرفيت سنجي و نياز سنجي است. او مي گويد: متأسفانه در طول تحصيل، هيچ گونه ظرفيت و توان سنجي از دانش آموزان براي هدايت تحصيلي آنان صورت نمي گيرد تا دانش آموزان با توان خودشان در رشته مورد نظر قبول شوند.
او ادامه مي دهد: آن طرف داستان، خانه هاي کنکور و مؤسسات آموزشي هستند که با مبالغ هنگفت، قول قبولي در رشته هايي مانند مهندسي و پزشکي را مي دهند.دکتر حسني ادامه مي دهد: خود من شاهد بودم که سال گذشته يکي از نزديکان ١٣ ميليون تومان براي دخترش خرج کرد تا در رشته پزشکي قبول شود؛ بدون اينکه قبول کند دختر او توان و استعدادي در اين حوزه ندارد. با اين شرايط دختر رشته پزشکي قبول شد، اما به دليل اينکه توان و ظرفيت نداشت، در مقايسه با ديگر بچه ها با مشکل روبه رو شد و الان هر ترم تحصيلي، چند واحد را مي افتد. اين موضوع به نوعي تحقير دانش آموز در مقابل ديگران است.اين جامعه شناس ادامه مي دهد: اين نسل مي خواهد آينده ايران را بسازد. وقتي مطالعه و آموزش را با اين مؤسسات و پول دادن ها طبقاتي کنيم، يا وقتي اصالت رشته پزشکي را به درآمد و پول سازي تقليل دهيم، از نسل آينده چه توقع و انتظاري مي توان داشت؟
بازار