خراسان/ اگر احساس ميکنيد کودک با استعدادي داريد و ميخواهيد از اين موضوع مطمئن شويد، بايد وجود 7 ويژگي را در فرزندتان بررسي کنيد.
همه پدر و مادرها فرزند خودشان را باهوش و بهترين بچه دنيا ميدانند! با اين حال بعضي از بچهها از نبوغ و استعدادي متفاوت برخوردارند و والدين اولين کساني هستند که به اين تفاوتها پي ميبرند. اگر احساس ميکنيد کودک با استعدادي داريد و ميخواهيد از اين موضوع مطمئن شويد، در ادامه اين مطلب شما را با برخي از ويژگيهايي که معمولا در اين کودکان مشترک است و وجودشان در کودک شما ميتواند نشانهاي از تيزهوش بودن او باشد، آشنا ميکنيم. ويژگيهايي که بررسيشان، کمتر از سه سوت طول ميکشد!
طي سريعتر مراحل رشد
کارشناسان ميگويند بسياري از والدين فرزندان با استعداد، اغلب متوجه ميشوند که فرزندشان مراحل رشد را در سنيني پايينتر از آن چه انتظار ميرود، طي ميکند. به خصوص مهارتهاي زباني کودکان با استعداد ممکن است به طور قابل توجهي بالاتر ازسطح سني آنها باشد. بسياري از اين کودکان اغلب سطح گسترده اي از واژگان را به کار ميبرند و در سنين پايين با جملات پيچيدهاي صحبت ميکنند.
عشق به مطالعه
کودکان نابغه معمولا حرص و ولع عجيبي به مطالعه دارند. آنها اغلب بسيار زودتر از کودکان همسن خود خواندن را ياد ميگيرند و از آن لذت ميبرند. اگر کودکي داريد که اين ويژگي را دارد احتمال نابغه بودن او را بدهيد!
کنجکاوي درباره جهان
بچههاي باهوش به دنياي اطراف خود علاقهمند هستند اما نبوغ واقعي، کنجکاوي سيريناپذيري درخصوص نحوه کار اشيا و موجودات مختلف در کودک ايجاد ميکند. سوالهاي فراوان کودکان نابغه درخصوص مسائل گوناگون از پرسوجو درباره عادتهاي غذايي تکتک پستانداران گرفته تا اصرار بر دانستن نحوه دقيق کار تستر، معمولا کاسه صبر والدين را لبريز ميکند.
علاقه به حضور در جمع بزرگترها
کودکان تيزهوش ممکن است در برقراري ارتباط با همسالان خود که داراي علايق و تواناييهاي متفاوتي هستند، مشکل پيدا کنند. بچههاي بسيار باهوش اغلب در جمع همسالان خود احساس بيحوصلگي ميکنند زيرا موضوعاتي که در اين جمعها مطرح ميشود، براي آنها بسيار ساده است به همين دليل اين کودکان به دنبال گفتوگوهاي سوال برانگيزتر با بزرگ سالان و کودکان بزرگتر از خود هستند. شما با آموزش مهارتهاي اجتماعي و همدلي ميتوانيد به فرزند خود کمک کنيد تا با افراد در هر سني ارتباط دوستانه برقرار کند.
داشتن تمرکز و اراده قوي
کودکان با استعداد تا زماني که در کاري، مهارت و تسلط پيدا نکنند، آن را رها نميکنند. آنها معمولاً از تمرکز شگفتانگيزي برخوردار هستند و وقتي کاري را شروع ميکنند، دوست دارند تا زمان تکميل آن کار بدون هيچگونه حواسپرتي مشغول آن باشند. تلويزيون، بازيهاي ويدئويي و شبکههاي اجتماعي توجه آنها را منحرف نميکند و آنها کارشان را با کارايي بالا به اتمام ميرسانند.
ياد داشتن مهارتهاي رهبري يک گروه
به دليل بلوغ ذهني و تواناييهاي ذاتي در سازمان دهي، بسياري از بچههاي نابغه وظيفه رهبري گروهي را که در آن هستند، به عهده ميگيرند. کارشناسان ميگويند کودکان بااستعداد به طور معمول ميتوانند مسئوليت يافتن موثرترين راهحل را بر عهده بگيرند. آنها هميشه عملکرد خود را تنظيم ميکنند و به طور طبيعي به دنبال يافتن راههايي براي بهبود شرايط هستند. به دليل برخورداري از اين توانايي، اين کودکان معمولا ميتوانند همسالان خود را هدايت کنند زيرا اعتماد به نفس بيشتري درخصوص توانايي مديريت و تجربه خود در انجام مسئوليتها دارند.
تشخيص زودهنگام الگوها
برخي از کودکان فوقالعاده تيزهوش، توانايي بالايي در حل پازلها دارند و الگوها را سريعتر از همسالان خود تشخيص ميدهند. اين کودکان از سنين پايين ميتوانند زمان را از روي ساعتهاي آنالوگ بخوانند، محاسبات رياضي را انجام دهند و مضربها را بشمارند. کارشناسان ميگويند کودکان تيزهوش نه تنها در بازيها و فعاليتها متوجه الگوها و چارچوبها ميشوند بلکه ميتوانند رفتارها، فعاليتها و عملکردهاي تکراري را نيز راحتتر از همسالان خود متوجه شوند. به عنوان مثال يک کودک بااستعداد تشخيص ميدهد که چه اتوبوسي بعد از صبحانه از مقابل منزلشان عبور ميکند يا چه تعداد آجر در صندوق اسباببازياش جاي ميگيرد. اين کودکان در مشاهده و به خاطر سپردن اطلاعات کليدي بسيار خوب عمل ميکنند.
مترجم : ياسمين مشرف منبع: rd.com
بازار