باشگاه خبرنگاران/ يک روانشناس درباره نحوه رفتار والدين با کودکاني که از کرونا ترسيدهاند، توضيحاتي داد.
سيد شهرام عليزاده روانشناس و مشاور، درباره نحوه رفتار والدين با کودکاني که از کرونا ترسيدهاند، اظهار کرد: ترس و نگراني شيوع بالايي در بين کودکان دارد و همه ما در برههاي از زندگي ترس و اضطراب را به عنوان هيجانهاي طبيعي تجربه کرده ايم.
عليزاده بيان کرد: بايد به اين نکته توجه کرد که محرکهايي که موجب ايجاد ترس و اضطراب ميشوند در طول تحول تغيير ميکنند و بسياري از اين ترسها در يک سن خاص کاملا بهنجار هستند و تنها در صورتي نيازمند مداخله هستند که در زندگي کودک و اطرافيان او اخلال ايجاد کنند.
اين روانشناس ادامه داد: کودکان در سن ۳سالگي از تاريکي، تنهايي و حيوانات ميترسند و در سن ۵سالگي، جدا شدن از مراقبان براي آنها استرس زاست. آنها در حدود ۷ تا ۸ سالگي از مردن خود و اطرافيان وحشت دارند و هر يک از اين ترسها در سنين ذکر شده طبيعي به شمار ميآيند.
وي افزود: نکته قابل توجه در بروز و شيوع ترسها اين است که فرهنگ، پايگاه اجتماعي و حتي عوامل ژنتيکي در ترسها دخيلند و حتي تفاوتهاي جنسيتي نيز در بحث ترسها مطرح هستند. به طور خلاصه ميتوان گفت که ترسها و نگرانيها به خودي خود نگران کننده نيستند بلکه ميزان تاثير آنان بر کارايي شخصي و اجتماعي کودکان لزوم مداخله در ترسها را مشخص ميکند.
عليزاده با اشاره به اينکه والدين در کمک به کودکان مبتلا به ترس نقش مهمي دارند و اين فرصت را دارند تا پاسخهاي مناسب براي مواجهه با ترسها را به کودکان بياموزند، اضافه کرد: در صورتي که والدين ترس کودک را درک کنند ميتوانند راهکارهاي مناسبي را جهت مواجهه با اين ترس به او پيشنهاد دهند. آنها حتي ميتوانند نقش يک الگو را بازي کنند و در حضور کودک با موضوع ترس او (مثلا ترس از مگس) مواجه شوند.
اين روانشناس با بيان اينکه بايد به خاطر داشته باشيم که تنبيه نامناسب يا تقويت ترس کودک ميتواند اوضاع را وخيمتر کند، اضافه کرد: اگر کودکي از يه مگس بترسد و مادر با مشاهده ترس کودک او را فرا بخواند و سريع او را در آغوش بگيرد به طور نامطلوبي او را براي ترسيدن تقويت کرده است.
وي ادامه داد: در صورتي که ترس کودک بيش از حد معمول بود حتما از يک روانشناس کودک کمک بگيريد تا از پيشرفت هر چه سريع تر اين مساله جلوگيري شود. اشتباهي که برخي از والدين در زمينه ترسهاي کودک انجام ميدهند اين است که در هنگام تشديد ترسها و اضطراب کودک سعي دارند تا کودک را به طور ناگهاني با موقعيت يا محرک ترسناک روبرو کنند و يا تمام تلاش خود را به کار بگيرند که کودک با محرک مورد نظر مواجه نشود که هر دوي اين راهکارها وخيمتر شدن اوضاع را به همراه خواهد داشت.
عليزاده خاطرنشان کرد: در نهايت فراموش نکنيد که بسياري از ترسهاي کودکان گذرا هستند و درک کودکان در اين دوره کمک بسيار زيادي براي طي کردن مطلوب اين برهه از تحول محسوب ميشود.
بازار