باشگاه خبرنگاران/ در اين گزارش احکام و استفتائات مراجع عظام تقليد را درباره کاشت مژه و ناخن ميخوانيد.
انسان ميل ذاتي به زيبايي دارد و همين مسأله گاهي باعث ميشود تا براي رسيدن به کمال ظاهري دست به هر کاري بزند و راههاي عجيبي را براي آراستن خود پيدا کند. زماني براي تزئين ناخن از لاکهاي رنگي استفاده ميشد، بعد ناخنهاي مصنوعي به بازار آمد، مدتي نگينهاي ناخن مُد شد و امروز هم مشتريان کاشت ناخن پاي ثابت آرايشگاههاي زنانه هستند.
ويژگي خاص تکنيکهاي آرايشي جديد اين است که به سادگي از بين نميروند، براي نمونه اکستنشن مژه حداقل تا 6 ماه به تار موي انسان ميچسبد و قابل شستشو نيست و ناخنهاي کاشت شده هم با لاک پاککن و استون برداشته نميشوند و براي از بين رفتن آنها بايد تا رشد مجدد ناخنها صبر کرد. بنابراين انجام کارهايي مانند کاشت ناخن و اکستنشن مژه احکام شرعي جديدي را براي وضو گرفتن، نماز خواندن و غسل کردن ايجاد ميکند که نياز به استفتاء از مراجع عظام تقليد دارد.
در اين گزارش حکم شرعي کاشت ناخن و اکستنشن مژه را از ديدگاه مراجع عظام تقليد براي شما گردآوري کرده ايم:
آيتالله خامنه اي:
اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، براى وضو و غسلش چه بايد بکند؟
در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه ميداند امکان برطرفکردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين کار کند و وضو و غسلهاى بعدى را بايد بهصورت جبيره انجام دهد(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهاي بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود.
آيتالله مکارم شيرازي:
لطفا بفرماييد کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمي دارد و آيا ميتوان با اين نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند؟
در صورتي که ضرورتي براي اين کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتي وجود داشته باشد و امکان جداسازي ناخن هاي مصنوعي به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبيره اي مي گيرند.
آيتالله سبحاني:
نمىدانستم که کاشت ناخن مصنوعى مانعى براى وضو و غسل است، اکنون برداشتن آن ناخن تا مدتى امکان پذير نيست وظيفه ام نسبت به نماز چيست؟
به همان حالت وضو بگيرد و غسل کند نمازها را بخواند و بعداً قضا کند.
آيتالله نوري همداني:
چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل يا وضو باشد اشکال دارد و براي غسل يا وضو بايد ازاله شود.
آيتالله صافي گلپايگاني:
چنانچه توسط نامحرم بوده و يا مانع از رسيدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولي در صورت ارتکاب، بايد علاوه بر وضو و غسل جبيرهاي احتياطاً تيمم بدل از غسل يا وضو نيز بنمايد.
آيتالله سيستاني:
اگر مانع رسيدن آب به مژهها هر چند به نحو جزئي شود جايز نيست. بايد قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسيدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.
آيتالله هادوي تهراني:
اگر ناخن کاشته شده از نظر عقلا بخشي از بدن تلقي شود حکم ناخن اصلي را دارد ولي اگر شيء اضافه محسوب گردد و مانع رسيدن آب به عضو اصلي در وضو يا غسل شود موجب بطلان آنها است.
در پايان بايد گفت که از مؤمنان انتظار ميرود خواستههاي خود را در چهارچوب احکام الهي قرار بدهند و علاوه بر زيبايي جسم، به تعالي جمال و کمال باطني و دروني خود نيز توجه کنند.
بازار