برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

زنان سلبریتی الگویی مناقشه برانگیز برای دختران نوجوان

منبع
شهرآرا آنلاين
بروزرسانی
زنان سلبریتی الگویی مناقشه برانگیز برای دختران نوجوان
شهرآرا آنلاين/ يکي از مهم‌ترين گروه‌هاي زنان در اينستاگرام، زنان ستاره سينما يا اصطلاحا زنان سلبريتي هستند. اهميت آن‌ها از اين جهت است که صفحات اينستاگرامي‌شان دنبال‌کننده‌هاي بسياري دارد و افراد زيادي آن‌ها را مي‌شناسند. سلبريتي شخصي است که از سوي تعداد زيادي از افراد شناخته شده و به اصطلاح مشهور باشد. اما هر فرد مشهوري سلبريتي نيست. سلبريتي ها علاوه بر شهرت، از قدرت تأثيرگذاري فرهنگي، اجتماعي و عاطفي بر مخاطبان نيز برخوردارند. اين محبوبيت و قدرت تأثيرگذاري جمع هاي هواداران را حول آن ها به وجود مي آورد. شبکه هاي اجتماعي به آن ها امکان داده است به طور مستقيم با هواداران خود در ارتباط باشند و گفت وگو کنند. هم اکنون صفحات بسيار زيادي که خود را هوادار يک سلبريتي مي نامند در اينستاگرام وجود دارد.آن ها سلبريتي هايي هستند که صدها صفحه هواداري با نام  شان در اينستاگرام فعاليت مي کنند و به ستايش و طرف داري از ايشان مي پردازند. صاحبان صفحات هواداري اغلب دختران نوجوان هستند. دختران نوجوان از مخاطبان ثابت صفحات زنان سلبريتي هستند. نوجواني سني است که فرد به دنبال الگو و ايده آلي براي زندگي اش مي گردد. پس از اطرافيان نزديک نوجوان، سلبريتي ها در دسترس ترين الگوها هستند زيرا آن ها مشهورند و به واسطه شبکه هاي اجتماعي راحت تر از الگوهاي ديگر مثل استادان، صاحب نظران و افراد موفق حوزه هاي مختلف، در معرض ديد نوجوانان قرار دارند. البته اين يک خلأ فرهنگي است. خلأيي که در آن فردي صرفا به علت زيبايي يا بازي در يک فيلم مشهورتر از يک دانشمند در رشته اي علمي است. زنان سلبريتي در واقع الگوي رؤيايي دختران نوجوان هستند، رؤيايي از زيبايي، موفقيت و محبوبيت. زيبايي و محبوبيت 2 ويژگي است که زنان هميشه به دنبال آن هستند و براي به دست آوردنش تلاش مي کنند. سلبريتي ها اين 2 ويژگي را در حد اعلا دارند يا سعي مي کنند اين طور وانمود کنند که دارند! لذا زنان و دختران جوان آرمان و آرزوي زيبايي و محبوبيت را به شکل تمام و کمال در زنان سلبريتي مي يابند. به همين علت است که صفحات آن ها را دنبال مي کنند تا بتوانند ميل و آرزوهاي خود را در آينه اي عيني ببينند. آنچه در اين رابطه براي دختران نوجوان آسيب زاست اين است که تصورشان از زن موفق، زن محبوب و زن امروزي خلاصه شود به زني که خوش لباس است، زيباست و روي صحنه نمايش يا فيلم ديده مي شود. اين همان نقطه اي است که دختران را از تلاش براي کسب علم، انديشه و تأثيرگذاري هاي اجتماعي و فرهنگي بازمي دارد. اگر سلبريتي ها به الگوي دختران تبديل شوند، ديده شدن و تلاش براي ديده شدن به آرمان و آرزوي اصلي آن ها تبديل خواهد شد و افق بلندتري مقابل ديدگانشان قرار نمي گيرد. امروز ما در دنياي رسانه هاي تصويري زندگي مي کنيم. سينما، تلويزيون و شبکه هايي مثل اينستاگرام همه ما را در دنيايي از تصاوير غرق مي کنند. در چنين دنيايي هرچه بيشتر ديده شود براي مخاطبان باارزش تر محسوب مي شود. لذا همه در تقلا و رقابت براي بيشتر ديده شدن هستند. سلبريتي ها نمادي از اين بيشتر ديده شدن هستند و به اين فرهنگ غلط دامن مي زنند. زماني که معيار ارزشمندي افراد به جاي فکر، انديشه، اخلاق و کرامت هاي انساني، فقط ديده شدن باشد، تمام هم و غم آن ها به ابعاد ظاهري مانند پوشش و آرايش، و نمايش خود محدود خواهد شد. دختران نوجوان به تقليد از سلبريتي ها، اينفلوئنسرها و شاخ هاي اينستاگرامي، اصلي ترين دغدغه شان زيبايي ظاهري است. آن ها بر خلاف دختران نسل هاي قبل تر از خود، آرمان ها و رؤياهاي بزرگ اجتماعي و فرهنگي يا حتي خانوادگي را در سر نمي پرورانند بلکه فقط به دنبال لذت، زيبايي و ديده شدن هاي لحظه اي هستند. اين مسئله به نقيصه اي فرهنگي در جامعه ما مربوط مي شود و آن اين است که الگويي به روز و موفق از زن امروزي به دختران نوجوان معرفي نشده است، زنان موفقي که در عرصه هاي علمي، اجتماعي، فرهنگي، اخلاقي، کار آفريني و غيره به آن ها نشان داده شوند، در شبکه هاي اجتماعي حضور فعال داشته باشند، معروف باشند، ديده شوند و الگويي متفاوت از زنان سلبريتي براي دختران باشند. دکتر زهرا اردکاني - پژوهشگر مطالعات رسانه اي زنان