خراسان/ معمولاً اشخاص از نظر الگوی خواب به دو گروه تقسیم می شوند؛ گروه نخست افرادی هستند که صبح‌های زود از خواب بیدار می‌شوند و شب‌ها هم زود می‌خوابند و گروه دوم افرادی هستند که صبح‌ها تا دیر وقت می‌خوابند و شب‌ها هم تا دیر وقت بیدار می‌مانند. ارتباط نسبی بین عادت‌های زمانی خواب و ریسک افسردگی وجود دارد. به گزارش خبرآنلاین، به تازگی پژوهشگران متوجه شدند اشخاص سحرخیز در مقایسه با اشخاص عادی ۱۲ تا ۲۷ درصد کمتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. همچنین افرادی که صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شوند در مقایسه با اشخاص عادی، ۶ درصد بیشتر در معرض ریسک ابتلا به بیماری افسردگی قرار دارند. زنان میان سال و سالمندی که شب زود می خوابند و صبح‌ها هم زود بیدار می‌شوند، کمتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. قرار گرفتن در معرض نور صبحگاهی خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد به طوری ‌که در رابطه با زنان، این خطر 12 تا 27 درصد کمتر است. کسانی که صبح‌ها تا دیر وقت می‌خوابند و شب‌ها هم تا دیر وقت بیدار می‌مانند، بیشتر ممکن است به بیماری افسردگی که نوعی بیماری روانی است، مبتلا شوند. همچنین افرادی که اساسا رغبت به دیر بیدار شدن دارند، می‌توانند با زودتر از خواب برخاستن و قرار گرفتن در معرض نور صبحگاهی، خطر ابتلای خویش به افسردگی را کاهش دهند. 75 درصد از بیماران افسرده مشکل در خواب(به صورت بی خوابی و پُرخوابی) دارند و همچنین علایم این بیماران در موقع صبح تشدید می شود.
خودتان را به سحرخیزی عادت دهید
بر اساس نتایج این پژوهش که محققان دانشگاه «کلرادو بولدر» در آمریکا روی بیش از 32 هزار نفر با سن متوسط 55 سال انجام دادند، موادی مانند کورتیزول، آندروفین و آنکفالین که باعث شادمانی شده و اثر مستقیم روی بخش‌های گوناگون بدن از جمله عضلات اسکلتی دارند، منجر به راحتی عضلانی در طول روز می‌شوند. میزان ترشح این مواد در داخل بدن در ساعت‌های صبحگاهی به شدت بالا می‌رود، به طوری‌که مطالعه‌ای بین تعدادی دانشجو نشان داده است که میانگین میزان بیماری افسردگی در دانشجویان سحرخیز کمتر از غیرسحرخیز بوده است. سحرخیزی عامل آرامش اعصاب انسان، مانع بیماری افسردگی و کم حوصلگی است بدین ترتیب خوب است برای سحرخیزی اراده جدّی داشته باشیم و با علم به فایده‌های سحرخیزی سعی کنیم خود را به سحرخیزی عادت دهیم.