برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سختی های رایج زندگی مشترک امروزی

منبع
نمناک
بروزرسانی
 سختی های رایج زندگی مشترک امروزی

نمناک/ با ازدواج و تشکيل زندگي مشترک، دو فرد با فرهنگ خانوادگي متفاوت و بدون تجربه اي از زندگي زناشويي زير يک سقف قرار مي گيرند. بديهي است که آنها در همان سال هاي ابتدايي به علت جدا شدن از محيط خانه، افزايش مسئوليت ها و تعهدات به يکديگر، با تنش هاي زيادي روبرو مي شوند.

اگر زوجين از ظرفيت رواني بالا، انعطاف پذيري، مهارت هاي ارتباطي کافي برخوردار باشند، اين تنش ها و سختي هاي زندگي مشترک را پشت سر گذاشته و يک زندگي پايدار خواهند داشت. برخي موضوعات که در اين بخش از خانواده پلاس نمناک آورده ايم براي بيشتر زوجين جوان چالش درست مي کند و به عنوان سختي هاي زندگي مشترک در نظر گرفته مي شوند.

عدم برقراري درست ارتباط با يکديگر اگر زوجين نتوانند با يکديگر ارتباط موثر برقرار نمايند، زندگي مشترک با سختي هايي روبرو مي شود زيرا مشکلات زندگي مشترک از ضعف طرفين در ارتباط سرچشمه مي گيرد.

نحوه ارتباط برقرار کردن با همسر  زماني که يکي از زوجين درباره خود و انتظارات از همسر صحبت مي کند،زوج ديگر نبايد درگير تماشاي تلويزيون يا کار کردن با گوشي همراه يا تماشاي مسابقه ي ورزشي باشد بلکه بايد تلفن همراه خود را به حالت بي صدا درآورد، بچه ها را به اتاق خودشان بفرستد و يک مکان خلوت را براي گفتگو انتخاب کند و زمان گفتگو تمام حواس خود را به صحبت هاي همسرش نشان دهد و با زبان بدن به او بفهماند حرف هاي او را تائيد مي کند.

تولد فرزند اول با تولد اولين فرزند زندگي مشترک تغيير مي کند و توجه والدين به فرزند جلب مي شود. گاهي يکي از زوجين درگير فرزند و رسيدگي به او مي شود و همسر خود را از ياد مي برد و براي زوجين سختي هايي را در زندگي مشترک به وجود مي آورد.

براي به وجود آمدن دوباره توجهات به يکديگر موقعيت ها را از دست ندهيد و دوباره بيشترين توجه را به همسر داشته و او را در رسيدگي به فرزند مشارکت دهيد.

همچنين قبل از ازدواج بهتر است زوجين درباره فرزند دار شدن اطلاعات و آگاهي لازم را داشته باشند تا با فرزند آوري دچار مشکل نشوند.

در اولويت قرار ندادن همسر يکي از مسائلي که زندگي مشترک را با چالش روبرو مي کند، اين است که يکي از زوجين خانواده يا يکي از اعضاي آن را در اولويت خود قرار دهد و همسرش در مرکز توجه او نباشد مثلا مرد خانواده در تصميم گيري ها و مسائل مختلف نظر مادر خود را در اولويت قرار دهد و مطابق با نظر او عمل کند.

اينگونه رابطه زوجين کدر مي شود و در زندگي اختلاف به وجود مي آيد. براي حل اين مشکل مانند روزهاي اول آشنايي باهم وقت بگذرانيد، به همسرتان ابراز علاقه کنيد و به او احترام بگذاريد و نشان دهيد همسرتان براي شما مهم است.

مشکلات مالي يکي از مقوله هاي بسيار مهم در زندگي مشترک مسائل مالي است که نه تنها براي بسياري از جوانان قبل از ازدواج مسئله مهمي است و ازدواج آنان را تاخير مي اندازد بلکه پس از ازدواج نيز از جمله چالش هاي بسيار مهم براي زوجين مي باشد.

برخي از افراد در زندگي مشترک به علت انتظارات بيش از حد از همسر و عدم مديريت اوضاع مالي با همسر خود دائماً دچار مشکل و تعارض مي شوند و دشواري هاي مالي براي آنها به يک بحران عاطفي و خانوادگي تبديل مي شود تا جايي که مي تواند پايه زندگي را متزلزل کند.

حل مشکلاتي مالي زوجين براي حل اين مشکلات زوجين بايد مهارت هاي ارتباطي خود را افزايش داده و با نيازها و خواسته هاي يکديگر آشنا شوند و انتظارات معقول از زندگي مشترک داشته باشند و بتوانند در شرايط دشوار ميزان درآمد خود را با خرج و مخارج خود هماهنگ کرده و اوضاع مالي را مديريت کنند تابتوانند به يک زندگي پايدار دست يابند.

ناهماهنگي در تربيت کودک با به دنيا آمدن فرزندان، والدين دچار تنش ديگري در زندگي مشترک به نام تربيت فرزندان مي شوند. والدين دوست دارند براي فرزند خود بهترين باشند اما متاسفانه برخي از والدين با به دنيا آمدن فرزندان و اضافه شدن مسئوليت ها تعارضات و اختلاف نظرهاي بسياري را در زمينه تربيت فرزند با يکديگر دارند و بنابراين تحت فشار بيشتري در زندگي قرار گرفته و ممکن است سلامت روان آنها به خطر افتد.

براي اينکه در يک مسير واحد براي تربيت فرزندان حرکت کنيد، قبل از به دنيا آمدن فرزندتان در مورد تربيت کودک آموزش هاي لازم را دريافت کنيد به تفاهم دست يابيد.

مشغله هاي فراوان با ازدواج زن و مرد به جز نقش ها و مسئوليت هايي قبلي خود، مسئوليت ها و تعهدات ديگري نيز مي يابند و در صورتي که نتوانند با شرايط زندگي جديد و مسئوليت ها و تعهدات سازگار گردند، دچار تنش ها و سختي هايي در زندگي مشترک مي شوند.

اين افراد با روبرو شدن با مشغله هاي بيشتر در زندگي نمي توانند خود را با استرس هاي روزمره سازگار کنند و در طول روز خلق پايين تري را تجربه مي کنند، تحريک پذيرمي شوند و سر ناسازگاري با يکديگر مي گذارند.

براي حل اين مشکل و داشتن يک زندگي مشترک آرام زوجين بايد کنترل استرس را تمرين کنند و ظرفيت رواني خود را بالا ببرند تا بتوانند در برابر اضطراب هاي مختلف زندگي آرامش بيشتري از خود نشان دهند.

شاغل بودن همسر يکي از مسائلي که سختي هاي زندگي را دو چندان مي کند، اين است که زن و مرد در طول هفته برنامه هاي شلوغي دارند مثلا زن شاغل است و بايد در هفته به کارهاي خانه و فرزندان رسيدگي کند.

افزايش حجم کارها و مسئوليت ها سبب مي شود، يکي از زوجين خسته شده و نتواند در برابر سختي ها مقاومت نشان دهد.

براي اينکه اين سختي به سادگي مرتفع شود، زن و مرد بايد نگاه جديد و سالمي به زندگي مشترک داشته باشند و وظايف را به طور عادلانه در ميان خود تقسيم کنند و نظم بيشتري به زندگي روزمره خود ببخشند و کمتر تحت تأثير حجم زياد کارها قرار بگيرند.

تغيير همسر و ديدن خصوصيات منفي او برخي از زوجين در زندگي مشترک تنها معايب يکديگر را مي بينند و به خصوصيات مثبت يکديگر توجه نمي کنند.

اينگونه افراد انعطاف پذيري رواني پاييني دارند و دائماً تلاش مي کنند ديگري را تغيير دهند. اين تلاش به هردوي زوجين آسيب مي رساند و سبب ايجاد تنش در زندگي مي شود.

حل مشکل عيب بيني زوجين براي حل اين مشکل زوجين بايد به خصوصيات مثبت يکديگر توجه نمايند و يکديگر را همان گونه که هستند بپذيرند و توانايي سازگاري خود را تغيير دهند و هريک از آنها در جهت رشد و تغيير مثبت خود حرکت کنند.

بيکاري يکي از زوجين يکي از سختي هايي که برخي زوجين در زندگي مشترک تجربه مي کنند، از دست دادن شغل يکي از زوجين مي باشد.

از دست دادن شغل باعث مي شود فرد بيکار احساس بيهودگي داشته باشد و حس کند ديگر در حمايت از خانواده ناتوان است و نتواند با همسر خود مانند قبل ارتباط برقرار کند به خصوص اگر همسر او شاغل باشد، بنابراين فرد آرامش و تعادل خود را از دست مي دهد و زن و شوهر از يکديگر دور شده و زندگي مشترک با تنش روبرو مي شود.

مراقبت از پدر يا مادر يکي از سختي هاي زندگي مشترک، نگهداري از والدين است. اگر شما تنها سرپرست والدين خود هستيد و از والدين سالخورده خود که هر روز پير و پير تر مي شود، نگهداري مي کنيد، ممکن است وقت زيادي را به مراقبت و رسيدگي از آنان اختصاص داده و از همسر خود غافل شده و به او بي توجهي نماييد.

بي توجهي به همسر و تنها ايفاي نقش فرزند و رسيدگي به والدين سبب مي شود زندگي مشترکتان دچار چالش بزرگي شده و همسرتان از شما ناراحت شود.

با تمام گرفتاري هايي که داريد، در کنار همسر خود بنشينيد و از احساسات خود و شرايط تغيير بيافته ي زندگي خود با او صحبت کنيد و زماني را نيز به خودتان اختصاص داده و مراقبت از خود را بياموزيد تا کمتر احساس بي ميلي و عصبانيت کنيد.

نحوه برخود با مشکلات و سختي هاي زندگي به شما کمک مي کند تا زندگي مشترک بادوام تري داشته باشيد.

به مشاور مراجعه کنيد : اگر خودتان نمي دانيد چگونه با سختي هاي زندگي مشترک کنار آييد و آنها را پشت سر گذاشته و حل کنيد و زندگي مشترک بادوامي را تجربه کنيد، براي شناخت يکديگر و ارتقاي مهارت هاي فردي و ارتباطي خود به يک مشاور خانواده و روانشناس مراجعه کنيد.

توجه: البته بهتر است پيش از ازدواج به مشاور مراجعه کرده و در مورد صفات شخصيتي پايدار يکديگر اطلاعات بيشتري به دست بياوريد تا در آينده هنگام برخورد با مشکلات بهترين عملکرد را نشان دهيد.


اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره