لباس کاراکترهای «دل»؛ دامن آوا، شال رابی و تیرگی رستا

چ بپوشم/ مدتي است به اين مسئله فکر ميکنم که گويا در سينماي ايران، پديدهاي بهنام طراحي لباس مهجور مانده است. در تمامي دنيا طراحي لباس، يکي از اصول و ارکان اصلي فيلمها و سريالها محسوب ميشود که ازطريق آن، ويژگيهاي شخصيتها، سير تکامليشان، حالات روحي و رواني آنها و همينطور فضاي فيلم و سريال به بازيگر القا ميشود، اما گويا در ايران اين پديده، منحصر به تعدادي لباس پررنگولعاب و تجملي براي افراد بالادست جامعه و چند لباس پارهپوره براي پايينيهاست و از مواردي مثل پالت رنگي و کمد لباس براي شخصيتها خبري نيست. بهسراغ دل رفتيم که يکي از بدترينها در اين زمينه محسوب ميشود.
پالت رنگي براي بازيگرها
هر شخصيت فيلم و سريالي، پالت رنگي مخصوص به خودش را دارد که بهنوعي بيانگر ويژگيهاي شخصيتي و حالات روحي و رواني اوست و ازطرفي خود فيلم يا سريال نيز يک يا چند رنگ زمينه اصلي دارد که نوع فضاي فيلم را در حالتهاي مختلف نشان ميدهد (که البته اين مورد به طراحي صحنه برميگردد). اما در سريال دل چندان خبري از اين موارد نيست و ما توانستيم با ارفاق زياد، تنها براي سه بازيگر چنين پالتي، آنهم بهصورت محدود، پيدا کنيم که اميدواريم شانسي نباشد. رستا
بهنظر ميرسد که رنگهاي اصلي پالت رنگي رستا بيشتر رنگهاي خنثي است؛ ازجمله مشکي، خاکستري و رنگهاي ترکيبشده با خاکستري که نشان از شرايط روحي و رواني او و غم درونياش دارد و ازطرفي ميتوان آن را به کمحرف بودن و بهنوعي خنثي بودن شخصيت و نشان ندادن احساس در چهرهاش ارتباط داد.
رابي
رابي بيشتر از رنگهايي مثل زرد و آبي استفاده ميکند که احتمالا به افسردگي شديد او و درگيري درونياش با خودش اشاره دارد.
آوا
لباسهايي که آوا ميپوشد، بيشتر رنگهاي شادي مثل بنفش و قرمز دارد و اگر انتخابش شانسي و سليقهاي نباشد، ميتوان نشان از شخصيت پرشور، هيجاني و سخنگوي آوا و تلاشهاي متعدد او در سريال باشد.
هميشه و همهجا با استايلهاي سوپررسمي
اگر دقت کرده باشيد، شخصيتهاي سريال دل، حتي در اتاق خوابشان، رفتن به جيگرکي و… لباسهاي فوق رسمي برتن دارند؛ مردها همگي با کراوات و جليقه، زنها با پاشنهبلند و پيراهن مجلسي و ميکاپي در حد عروسي. کدام قشر از جامعه در تمامي لحظات زندگياش، حتي هنگام غم و غصه و در اوج بحران، چنين پوششي دارد؟ درحال حاضر اکسسوريهايي مثل کراوات، حتي در بسياري از مراسم رسمي نيز استفاده قديک را ندارند، اما مردان سريال دل با هر لباسي، از کت گرفته تا پيراهن و کاپشن و… کراوات ميبندند.
ترکيب رنگ براي عوامل سريال دل، معنا دارد؟
بهنظر ميرسد که طراح لباس سريال دل (اگر طراحي داشته باشد و لباسها را کارگردان و همسرش دورهم انتخاب نکرده باشند)، اهميت چنداني براي ترکيب درست رنگها قائل نيستند. خانوادهاي با آن سطح رفاه اجتماعي، به سادهترين اصول ست کردن رنگها آشنا نيستند و مثلا آرش را در شب عروسي، با کت آبي نفتي، جليقه بژ، پيراهن سفيد و کراوات گلگلي ميبينيم.
رعايت اصول اندامي
اصول اندامي نيز در طراحي لباس شخصيتها رعايت نميشود؛ بهطور نمونه اکثر شخصيتهاي زن اين سريال، خانمهاي درشتاندامي هستند که بايد لباسشان بهگونهاي طراحي شود که بر تنشان بنشيند؛ اما در بسياري از سکانسها، شما يکتا ناصر را با سرشانه چيندار ميبينيد که مخصوص افرادي با شانههاي کوچک است.
آيا ميدانيد که با هر اندامي، بايد چه لباسي پوشيد؟
يا با مانتوي دامني با دامن کلوش و چيندار که هيکل را بسيار درشتتر نشان ميدهد.
يا مهراوه شريفينيا که چهره گرد و گردن کوتاهي دارد، شالش را اکثر مواقع بهگونهاي ميبندد که صورتش گردتر و گردنش کوتاهتر ديده ميشود؛ مثلا گرههاي بزرگ کنار گردن يا پهن کردن ادامه شال (آنهم شالهاي طرحدار) برروي گردن و شانه.
گويا کارگردان هنوز هم مثل قديم، بيتوجه به ويژگيهاي ظاهري و باطني شخصيتها فکر ميکند که هرچه لباس پفيتر و چيندارتر و طرحدارتر، اشرافيتر.