logo

عاقلانه ترین رفتار با کودک فضول و سخن چین

منبع
نمناک
بروزرسانی
عاقلانه ترین رفتار با کودک فضول و سخن چین

نمناک/ برخي از خانواده ها به دليل عدم تربيت صحيح فرزندانشان ، آنها را تبديل به کودکاني خبرچين و فضول مي کنند. داشتن چنين کودکي در خانواده مانند ضبط صوتي است که تمام مکالمات روزمره و اسرار خانواده را ضبط کرده و در اولين فرصت در اختيار ديگران خواهد گذاشت.
مهمترين دليل خبرچين شدن کودکان، رفتار خود والدين است. زيرا درک حريم خصوصي و اهميت حفظ آن بري کودکان سخت است؛ بنابراين هنگامي که والدين درحضور برخي افراد يا به صورت تلفني، از مسائل مهم خانواده گي صحبت مي کنند، کودکان اشتباه بودن خبرچيني را ياد نگرفته و با عادي دانستن آن با دلايل و انگيزه هاي مختلف به کار خود ادامه مي دهند.
با مطالعه اين بخش از خانواده پلاس نمناک با برخورد مناسب و چگونگي ترک اين عادت در بچه ها آشنا مي شويد.

برخورد مناسب با کودک خبرچين و فضول
برخي از رفتارهاي اشتباه والدين که منجر به لجبازي کودکان در مسائل مختلف مي شود، تنبيه کردن، فرياد کشيدن و توبيخ کودک خبرچين در حضور ديگران است. اين کارها نه تنها تاثيري در رفتار کودک نخواهد داشت بلکه لجبازي و اصرار بر انجام کار غلط را در او بيشتر خواهد کرد.

بنابراين براي تغيير رفتار کودک خبرچين بايد از انجام چنين کارهايي خودداري کنيد، در حضور چنين کودکي از گفتن مسائل مهم و اسرار خانوادگي اجتناب کنيد يا در صورتي که فرزندتان در خواب است مي توانيد با ديگران درد و دل يا مشورت نمائيد. در ادامه راهکارهاي مناسب در برخورد با کودک خبرچين را بيان مي کنيم.

روشهايي براي قفل کردن زبان کودک خبرچين:
1. قدرت درک کودکان بالاي 7 سال بيشتر است. به همين دليل مي توان در يک گفتگوي دوستانه به او توضيح داد که اطلاع رساني با خبرچيني متفاوت است. خبرچيني باعث از بين رفتن احترام و حتي مشکلات بزرگتر مي شود.
2. زماني که خبرچيني کودک را مشاهده مي کنيد نبايد به او بخنديد و يا تشويقش کنيد. همچنين نبايد با خشونت برخورد کنيد زيرا او لجبازتر ميشود. مثلا در صورت مشاهده خبرچيني او بايد بگوئيد که :نمي دانستم، اما نبايد راز دوستت را به من بگويي. چه خوبه که تو راز دار هستي و ... . در حقيقت با رفتار عادي به تدريج اين رفتار در کودک شما کمتر خواهد شد.
3. اگر فرزند شما خبرچين است مي توانيد از اطرافيان مورد اعتماد خود بخواهيد که در حضور فرزند شما درباره موضوعات مهم صحبت نکنند و يا در صورت خبرچيني کودک، به رفتار او بي اعتنا شده و با او همکلام نشوند.
4. رفتار و اخلاق کودکان با يکديگر متفاوت است. برخي از آنها دستور گرفتن مستقيم را دوست ندارند. بنابراين مي توان اشتباه بودن رفتارشان را در قالب شعر، داستان يا تئاتر عروسکي و حتي نمايش يک فيلم در اين رابطه را به آنها نشان داد.
5. در مورد مطالب بي اهميتي که کودک در مورد آنها صحبت مي کنند، مثلا شام چي خورديم و يا ديروز کجا رفتيم؛ واکنش نشان ندهيد.
6. گاه کودکان به دليل ناديده گرفته شدن توسط والدين و يا معلم ها دست به خبرچيني مي زنند. توجه و محبت کافي به فرزندان و گذاشتن وقت مناسب براي آنها باعث مي شود تا کودک از جلب توجه بي نياز شود.
7. رازهايي که کودکان به شما مي گويند شايد بي اهميت باشند اما براي آنها بسيار ارزشمند هستند.بنابراين وظيفه شما نگهداري از راز او است. اين رفتار علاوه بر جلب اعتماد کودک، اهميت رازداري را به او ياد مي دهد.
8. يکي از دلايل خبرچيني فرزندتان، رفتار خود شما در حضور همسر يا ديگران است. شما فکر مي کنيد که فرزندتان مشغول بازي است اما صحبت هاي شما را مي شنود.بنابراين تلاش کنيد تا الگوي مناسبي براي او باشيد.
9. اعتماد به نفس کودک خود را افزايش دهيد تا کودک براي جلب توجه خبرچيني نکند.

10. هنگام برخورد با خبرچيني کودک، او را از جمع خارج کرده و با او به آرامي صحبت کنيد.مثلا بگوييد :من خيلي ناراحت مي شوم که تو درباره مسائل خصوصي خانواده مان با ديگران حرف مي زني؛ يا اگر منظور نگاه شما را متوجه مي شود، تنها چند ثانيه به او نگاه کنيد.
11. به کودک خود شرکت در جمع دوستانه و همبازي شدن با آنها را ياد دهيد تا مهارت روابط اجتماعي با هم سن و سالهايش را بياموزد.
12. کودک بايد ياد بگيرد که گفتن چه اطلاعاتي درست است، مثلا نياز به کمک فوري، زد و خورد، يا حتي لمس بدن آنها توسط ديگران و ...
13. براي فرزند خود وقت کافي اختصاص بدهيد.با او بازي کنيد، با يکديگر به بيرون بروي، نقاشي بکشيد و نکات مثبت او را پرورش دهيد.
14. از کودک خود بخواهيد تا راهي براي اصلاح رفتار اشتباه خود پيدا کند و خود مسئوليت کامل اصلاح رفتار او را بر عهده نگيريد.
15. هرگز از روشهاي تنبيه؛ پرخاش، تهديد و عصبانيت در حضور ديگران استفاده نکنيد.
16. اگر چشم پوشي از رفتار اشتباه کودک براي شما غيرممکن است به او بگوئيد در صورتي که خبرچيني نکند جايزه خواهد گرفت و برعکس.
17. کودک خبرچين را در کارها و فعاليت هاي مناسب شرکت دهيد و در مورد رفتارهاي خوب با او صحبت نمائيد.
18. تفاوت خبرچيني با گفتن صحبت هاي عادي را به کودک آموزش دهيد.مثلا از مسايلي که در مدرسه رخ مي دهد مي تواند براي شما بگويد، اما نبايد مسائل خانوادگي را در مدرسه مطرح کند.

19. هنگامي که کودک شما خبرچيني مي کند توجه او را به چيزهاي ديگر جلب کنيد. به طور مثال بگوييد :به جاي صحبت کردن درباره اين موضوع بهتر است يک داستان بخوانيم يا فيلم تماشا کنيم و ....
20. در مورد معايب خبرچيني با فرزند خود صحبت کنيد و راههاي ديگري براي افزايش جلب محبت ديگران به او ياد دهيد.
21. فهرستي از خبرچيني هاي کودک را تهيه کرده و در موقعيت مناسب در مورد آنها با يکديگر صحبت کنيد تا در مورد رفتار اشتباه خود آگاه شود.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar