برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

باج گیران عاطفی را بشناسید!

منبع
بروزرسانی
باج گیران عاطفی را بشناسید!

نمکستان/ باج گير عاطفي کسي است که از تعهد، ترس و احساس گناه فرد مقابل خود براي باج گيري استفاده مي کند و کسي که قرباني باج گيري عاطفي مي شود، به خاطر از دست ندادن توجه و احساس گناه مجبور مي شود خواسته طرف مقابلش را قبول کند. فرد باجگير معمولا از ضعف هاي فرد مقابل خود استفاده مي کند تا به چيزي که مي خواهد برسد، او از حساسيت هاي فرد مقابل خود خبر دارد همچنين مي داند چه چيزي براي آن مهم است.
فرد باجگير هر کسي مي تواند باشد، فرد باجگير عاطفي مي تواند از همسر، فرزندان و ديگر اعضاي خانواده باشد. آن ها ويژگي هاي شخصيتي شما را بهتر مي شناسند، در نتيجه با سو استفاده از آن مي توانند خواسته خود را عملي کنند. باج گيران عاطفي به چهار دسته تقسيم مي شوند:

تهديد کنندگان
اين گروه از باج گيرا عاطفي تأکيد دارند که اگر طبق خواسته هايشان عمل نکنيم، چه بر سرمان مي آورند، مثلاً مي گويند خود را مي کشم، ترکت مي کنم، افسرده مي شوم، مريض مي شوم و … . آن ها افرادي هستند که مسئوليت زندگي خود را برعهده نمي گيرند. اين افردا بقيه را مسئول گرفتاري هايشان مي بينند، خود را قرباني مي دانند.

تنبيه گرها
اين گروه از باج گيران افرادي هستند که خواسته خود را به شما مي گويند و مي گويند که چه مي خواهند، و اين که اگر از خواسته آن ها پيروي نکنيد چه عواقبي خواهد داشت، اين گروه از باج گيران بسيار آشکار باج گيري مي کنند.

سرزنش کننده ها
اين گروه از باج گيران طوري رفتار مي کنند که انگار مسبب تمام بدبختي ها، گرفتاري ها و بيماريشان ما هستيم. اين افراد معمولا ساکت و افسرده هستند و هميشه به اين فکر مي کنند که چقدر بدبخت و بي کس هستند.

وسوسه کننده ها
وسوسه کنندگان از باهوش ترين گروه باج گيران هستند. اين گروه از باج گيران به قرباني قول پول، ثروت، محبت، ترفيع و … مي دهند تا به خواسته خود برسند. آنان با وعده هاي قشنگ فرد قرباني را راضي مي کنند تا به خواسته هايشان برسند.

با باج گيران عاطفي چگونه برخورد کنيم؟
نقاط ضعف خود و مسائلي که روي آن حساس هستيد را با هر کسي در ميان نگذاريد.
شخصيت خودتان را به خوبي بشناسيد، بدانيد از چه راهي ممکن است به شما نفوذ کنند.

بهتر است در تصميم گير عجله نکنيد، همه جوانب را در نظر بگيريد.
باج گيران عاطفي در برابر عقل کوتاه مي آيند و راهي ندارند، پس سعي کنيد با احساسات تصميم نگيرد.
مراقب باشيد، باج گيران عاطفي سعي دارند در شما احساس گناه به وجود بياورند.
در صورتي که احساس کرديد کسي دارد از شما باج گيري عاطفي مي کند، به او هشدار دهيد که با احساسات شما بازي نکند.
سازش و تسليم شدن در برابر باج گيران عاطفي، باج گيري را براي فرد مقابل جالب تر مي کند و آن را تکرار مي کند.
بايد شجاعت نه گفتن را داشته باشد و مقاومت کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar