logo

با اشخاص کنترل گر در رابطه چه کار کنیم؟

منبع
بروزرسانی
با اشخاص کنترل گر در رابطه چه کار کنیم؟

نمکستان/ خشونت فقط فيزيکي نيست. خشونت کلامي و سو استفاده هاي عاطفي نيز مي تواند زندگي قربانيان را در هم بشکند. به تازگي سواستفاده ي عاطفي و روحي در بريتانيا جرم شناخته مي شود. اين بدين معناست که براي اولين بار افرادي که شريک زندگي خود را از طريق تهديد و يا محدود کردن آزادي هاي شخصي و يا مالي کنترل مي کنند مجازات مي شوند.
به طور مداوم وادار کردن فردي به اينکه حس بدي نسبت به خود داشته باشد و يا به دام انداختن قرباني در چرخه ايي از سو استفاده که گاه پاياني غم انگيز دارد، همگي مشخصات يک رابطه کنترل گر است.
مدل هاي مختلف کنترل در رابطه وجود دارد. مثل سوال هايي از قبيل “کجا ميري؟” البته با اين سوال شروع شده و تبديل به اين مي شود که “نه نمي شه بري!” يا اينکه با چه اشخاصي معاشرت داشته باش، يا کنترل مالي طرف مقابل. اين افراد به طور مداوم سعي کنند از همه چيز شما مطلع شوند.
اغلب در روابط زن و مرد مسائل اقتصادي نقش بسيار مهمي دارند. و به دليل اينکه بيشتر کنترل اقتصادي خانه در دست مرد است که همين مي تواند باعث در تنگنا قرار گرقتن زن شود. مرد مي تواند در اين زمينه از زن سواستفاده کند و به زن اجازه استقلال ندهد. افراد کنترل گر سعي مي کنند با تهديد جايگاه خود را در قدرت حفظ کنند. اکثر اين تهديد ها مي تواند مالي باشد.
در يک رابطه، يک زن و يا يک مرد و حتي گاه بچه ها توسط والدين مي توانند مورد رفتار کنترل گر قرار بگيرند. اما همه تهديدات به تهديد مالي ختم نمي شود، اين تهديدات مي تواند گسترده تر شده و به بد دهني و خشونت ها فيزيکي منجر شود.
از تاثيرات سو استفاده هاي روحي و عاطفي، افسردگي است و باعث وابستگي قرباني به قرص مي شود. اين موضوع ميتواند حتي تاثيرات فيزيکي بر قرباني گذاشته  که در پي اين ناراحتي هاي روحي ، مي تواند سيستم ايمني بدن را تضعيف کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar