برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

اگر کودک لوس و تنبل نمی خواهید، این مطلب را بخوانید!

منبع
خراسان
بروزرسانی
اگر کودک لوس و تنبل نمی خواهید، این مطلب را بخوانید!

خراسان/ داشتن فرزنداني سخت‌کوش و پر تلاش، آرزوي هر پدر و مادري است. براي تربيت فرزندان راهکارهاي گوناگوني ارائه شده است؛ در اين مطلب مي‌خواهيم راهکارهايي به شما پيشنهاد بدهيم که بتوانيد فرزنداني آينده‌نگر و هدفمند تربيت کنيد. روان‌شناسان نظرها و راهکارهاي گوناگوني براي تربيت فرزندان سخت‌کوش ارائه کرده‌اند؛ در اين مطلب ما 4 مورد از نظريه روان شناسان را براي شما توضيح مي‌هيم.
 
 بگذاريد کودکان آن چه را که به آن‌ها انگيزه مي‌دهد، پيدا کنند 

 کودکان براي اين‌که بتوانند ساعت‌ها مشغول کاري شوند و از آن خسته نشوند؛ بايد کاري را انجام دهند که به آن‌ها انگيزه بدهد. وظيفه والدين اين است که امکانات گوناگون و مختلفي را براي تجربه کردن کودک فراهم کنند. براي اين کار لازم نيست هزينه‌هاي زيادي بپردازيد؛ با حداقل هزينه و ابتکار زياد مي‌توانيد در موقعيت‌هاي مختلف استعداد کودک‌تان را بسنجيد و زمينه مشغوليت ذهني و روحي فرزندتان را فراهم کنيد.درخور ذکر است که گاهي هيچ کاري نکردن و بيکاري مي‌تواند خلاقيت فرزند را شکوفا کند چون بايد فکر کند تا بتواند بازي جديد و سرگرمي متفاوتي براي خودش فراهم کند. براي اين‌که بتوانيد علاقه فرزندتان را متوجه شويد کافي است از او بپرسيد دوست دارد در آينده چه کاره شود؟ درست است که نظر کودک مدام عوض مي‌شود ولي در هر حال مي‌توانيد به عمق ذهن و روياهاي کودک پي ببريد. 
 بر سخت‌کوشي تاکيد کنيد

درگير شدن فرزندان در فعاليت‌هاي روزانه تاثير بسيار زيادي در سخت‌کوشي آن‌ها دارد. اگر مي‌خواهيد کودکان سخت‌کوشي پرورش دهيد، روي تلاش آن‌ها براي انجام کارهاي روزانه حساب باز کنيد. با فراهم کردن شرايط ايمن در منزل اجازه دهيد آن‌ها به تجربه‌هاي جديد و دوست داشتني برسند. در نظر گرفتن پاداش و تشويق براي کارهايي را که انجام مي‌دهند فراموش نکنيد؛ تشويقي متناسب با نوع فعاليت فرزند در نظر بگيريد.
 به کودکان فرصت اشتباه‌کردن بدهيد

 هنگام مواجهه با يک مشکل، ابتدا به کودک فرصت کافي براي آزمون ‌و خطا بدهيد. به او اطمينان دهيد که شما آن‌جا هستيد تا به او کمک کنيد؛ اما فقط بعد از آن‌ که او به ‌اندازه کافي تلاش کرد. اگر کودک در حل مسئله‌اي به بن‌بست خورده است، سعي کنيد با طرح پرسشي، ذهن او را به ‌سمت راه‌ حل سوق دهيد. مثلا از او بپرسيد: چه کارهايي با هم مي‌توانيم انجام دهيم تا مسئله را حل کنيم؟ به ياد داشته باشيد والديني که از روي دلسوزي يا نگراني فرصت اشتباه‌کردن را به فرزندان خود نمي‌دهند، اعتماد به نفس را در کودک‌شان مي کشند و آن‌ها را آدم‌هايي وابسته بار مي‌آورند. 
 سختي‌ها و فشارها را از کودکان پنهان نکنيد

  والدين اولين الگوي فرزندان خود هستند. رفتارها و نگرش ما، در شخصيت آن‌ها تاثيرگذار است. آشنايي کودکان با بخشي از سختي‌هاي زندگي و البته غلبه والدين بر آن دشواري‌ها باعث رشد نگرش مثبت و مثبت انديشي آن‌ها مي‌شود. محققان مؤسسه فناوري ماساچوست(MIT) دريافته‌اند که تماشاي سخت‌کوشي والدين بر نگرش کودکان درباره تلاش تأثيرگذار است. پس بد نيست که گاهي آن‌ها را در جريان سختي‌ها و مشکلاتي قرار دهيد که با موفقيت پشت‌سر گذاشته‌ايد و به آن‌ها درس تسليم‌نشدن دهيد.

منبع: parents
 نويسنده : زينب طباطبايي | روزنامه نگار
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar