برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تکنیک بیان احساسات با همسر جان

منبع
نمناک
بروزرسانی
تکنیک بیان احساسات با همسر جان

نمناک/ گفتگوي صحيح با همسر و صحبت کردن درباره احساسات و به طور کلي داشتن مهارتهاي ارتباطي سبب کاهش تنش در زندگي مشترک و افزايش صميميت بين زن و مرد مي شود. اينکه بدانيم چه زماني صحبت کنيم و چگونه با همسرمان حرف بزنيم، نيازمند کسب مهارتهايي است. بيشتر ما درباره احساسات، به اندازه کافي آموزش نمي بينيم و معمولا از رفتار ديگر افراد جامعه الگوبرداري کرده و آن نوع رفتارها را بروز مي دهيم پس هنر گفت و گو را بياموزيد و با بياني صحيح و درست و ابراز احساسات به موقع، از بروز مشکلات کوچک به مشکلات بزرگ و غير قابل حل جلوگيري کنيد. در اين بخش شما را با يکي از مهم ترين مهارت ها براي تقويت زندگي مشترک يعني مهارت بيان احساسات و چگونگي صحبت با همسر آشنا مي کنيم.

روش حل بزرگترين مشکل زندگي با بروز احساسات
بروز احساسات به موقع در زندگي زناشويي نوعي مهارت اجتماعي محسوب مي شود و زن و شوهر مي توانند براي حفظ زندگي شان بهتر عمل کنند و بر خلاف باور برخي افراد ضعف محسوب نمي شود.

براي يادگيري نحوه بروز احساسات روش هاي زير را انجام دهيد 


احساسات تان را بشناسيد
احساسات خود را بشناسيد تا بتوانيد آنها را به درستي بروز دهيد. تا خودتان نفهميد چه حالي داريد، نمي توانيد شريک زندگي تان را از احوالات واقعي خود باخبر کنيد. مثلا ممکن است شما به خاطر عقب افتادن اجاره خانه نگران و مضطرب باشيد ولي اين پيام را به همسر خود منتقل کنيد که حال و حوصله حرف زدن با او را نداريد. افکار و احساسات خود را در نهايت صراحت، شفافيت و صداقت و به طريقه ي مثبت بيان کنيد. از صحبت کردن به خاطر اينکه همسرم چه فکري در مورد من خواهد کرد، اجتناب کنيد.

احساسات تان را بپذيريد
بعد از شناخت احساسات با خودتان مهربان باشيد و احساسات و هيجان هاي مختلف مانند خجالت، شرم، ترس يا نااميدي را تجربه کنيد و بپذيريد. تا زماني که نتوانيد با احساسات خود کنار بياييد، همسرتان نمي تواند پذيراي احساسات شما باشد.

بابت انتخاب احساساتتان نگران نباشيد
هيچ قانوني در دنيا وجود ندارد که شما را ملزم کند واکنش احساسي خاصي بروز دهيد. پس انرژي تان را براي کنترل احساسات خود هدر ندهيد زيرا در هر موقعيتي احتمال بروز احساس خاصي وجود دارد و شما هرگز نبايد بابت انتخاب تان نگران باشيد که کدام واکنش عاطفي تان صحيح است و کدام غلط.

درباره برخي احساسات خود صحبت نکنيد
برخلاف باور برخي از افراد بروز احساساتي مانند خشم و عصبانيت و در ميان گذاشتن اين موضوعات ناراحت کننده با فردي ديگر، احساس بهتري در شما ايجاد نمي کند و جلوي سرکوب احساسات شما را نمي گيرد و عواطف تان را خفه نمي کند بلکه، صرفا شدت خشم شما افزايش مي يابد و هرگز اوضاع روحي تان بدتر مي شود.


پوست کنده با همسرتان حرف بزنيد
برخي افراد احساسات خود را بروز نمي دهند زيرا مي ترسند که همسرشان از احساسات اصيل و واقعي آنها باخبر شوند و نگران قضاوت طرف مقابل مي شوند.با همسر خود در زمان مناسب راست و پوست کنده حرف بزنيد و بگوييد که حرف هاي مهمي براي گفتن داريد تا او به حرف هاي تان با دقت گوش دهد.

زير سلطه و کنترل احساسات نرويد
انسان ها مي توانند انواع بسياري از احساسات و عواطف را تجربه کنند و نبايد زير سلطه و کنترل آن احساسات بروند و اگر عنان احساسات خود را به دست گيرند، تهي از احساسات مي شوند. آنها بايد کاري انجام دهند که احساسشان را بهتر کرده و از حال و هواي بد بيرون بيايند.

شما مسئول بروز احساسات در وجودتان هستيد
تنها خود شما مسئول بروز اين نوع احساسات در وجودتان هستيد و کسي نمي تواند کاري کند که شما احساس خاصي را تجربه کنيد پس اينکه بگوييد:«همسرم مرا بشدت عصباني مي کند.» يا «مادرشوهرم کاري مي کند که من نسبت به خودم احساس بدي داشته باشم.» اشتباه است.


گاهي درک نمي شويد
شما همسرتان با يکديگر متفاوت هستيد و شناخت احساسات تان و نزديک شدن به دنياي دروني شما در اوايل ازدواج براي همسرتان دشوار است بنابراين ممکن است گاهي همسرتان نتواند شما را خوب درک کند و واکنش هايي نشان دهد که بر خلاف ميل شماست. اين اتفاق کاملا طبيعي است؛ پس نگران نباشيد.

روش تحمل کردن احساسات خاص را ياد بگيريد
روش تحمل کردن احساسات خاص را ياد بگيريد زيرا دوري از برخي احساسات خاص و خود را در معرض آن موضوع نگران کننده قرار ندادن سبب مي شود که بعضي از فرصت هاي خوب را از دست بدهيد. مثلا اگر بابت موضوعي به سرعت نگران مي شويد ممکن است خود را در معرض آن موضوع نگران کننده قرار ندهيد.

جملات خود را با کلمه من آغاز کنيد
عباراتي که با تو آغاز مي شود، حاوي سرزنش و پيش داوري نسبت به رفتار شنونده است و موجب ايجاد حالت دفاعي و خصومت در شريک شما شده و سبب مي شود تعارض و کشمکش بالا گيرد اما عباراتي که با من آغاز مي شود، مي توانند احساسات شما را به گونه اي بيان کنند که تهديد کننده نيست و قصد سرزنش کردن شنونده را ندارد.

احساسات خود با همسرتان در ميان بگذاريد
زن و شوهر با گذشت زمان شناخت بيشتري نسبت به يکديگر پيدا مي کنند و صميميت بين آنها بيشتر مي شود. براي عميق تر شدن صميميت بين شما و همسرتان و ايجاد همدلي، گذر زمان و تحمل و صبر لازم است پس از در ميان گذاشتن احساسات خود با همسرتان خسته و نااميد نشويد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره