خراسان/ مشکلم این است که وقتی اینترنت گوشی ام را روشن می‌کنم، دیگر نمی‌تونم از گوشی دست بکشم. دل کندن از گوشی برایم غیرممکن می‌شود. هر کاری می‌کنم دیر به گوشی دست بزنم ولی باز هم نمی‌توانم خودم را کنترل کنم. ممنون می‌شوم که راهنمایی‌ام کنید.
پاسخ
 از نشانه‌های وابستگی بیش از حد به گوشی، چک کردن شبکه‌های اجتماعی در زمان بودن کنار خانواده و دوستان، استفاده از گوشی در شب و پیش از خواب، تلاش برای چک کردن پیام حین رانندگی و ... است. افرادی که گوشی‌شان مدام در دست‌شان است و اگر برای چند دقیقه‌ای، خاموش یا اینترنتش قطع شود، استرسی می‌شوند باید فکری به حال این رفتارشان بکنند. به نظر می رسد که شما هم به گوشی تان معتاد شدید بنابراین چند راهکار برای کاهش وابستگی به تلفن‌همراه در ادامه مطرح خواهم کرد.
 روزتان را با گوشی شروع و تمام نکنید
همراه داشتن گوشی در تختخواب می‌تواند باعث کاهش کیفیت خواب و البته سلامتی شما شود بنابراین، قانون اول این ‌که نباید گوشی خود را به تختخواب ببرید. البته تنها پایان روز نیست که با گوشی تمام می‌شود بلکه خیلی از ما روزمان را هم با چک کردن گوشی‌های هوشمند آغاز می‌کنیم. تمرین دیگری که می‌توانید انجام دهید، تلاش برای انجام کارهای روزمره صبحگاهی بدون نگاه کردن به گوشی هوشمند است. به خودتان زمان بدهید که در آرامش بدون اطلاع از آخرین اخبار جهانی و آخرین پیام‌های دوستان و ... از صبحانه‌تان لذت ببرید.
 نوتیف‌های گوشی‌تان را غیرفعال کنید
برای کنترل زمان استفاده از گوشی، می‌توانید گوشی‌تان را برای بازه‌های زمانی مشخص، سر کار یا در محل تحصیل و ... در حالت سکوت قرار دهید یا حداقل اینترنتش را قطع و نوتیف‌هایش را غیرفعال کنید. زمان میل کردن وعده‌های غذایی با خانواده، ساعت‌های کاری و حتی زمان تفریح و فراغت گزینه‌های خوبی برای بی‌توجهی به گوشی است.
 یک سری نرم‌افزارها را پاک کنید
به پاک کردن برنامه‌های  غیر ضروری هم فکر کنید. درباره خیلی از سرویس‌های شبکه‌های اجتماعی که نسخه‌های تحت وب هم دارند، با رایانه از آن‌ها استفاده کنید، پیشنهاد می شود که تا حد امکان روی گوشی نصب نباشند. سخت کردن مسیر دستیابی به این نرم افزارها(مثلا روشن کردن رایانه و ... )، به شما برای دستیابی به هدف‌تان کمک زیادی خواهد کرد.
 تغییر یک شبه اتفاق نمی‌افتد
در بازه‌های زمانی معین، گوشی‌تان را در محلی دورتر و خارج از دسترس مثل داخل کیف، کمد، یک اتاق دیگر و ... نگهداری کنید. این قوانین می‌توانند بسیار ساده باشند؛ مثلا استفاده از تلفن همراه بعد از ساعت 11 شب یا در شروع روزهای تعطیل مثل جمعه را ممنوع کنید. در نهایت باید گوشزد کنیم تغییر رفتار، یک شبه اتفاق نمی‌افتد و باید برای تغییر عادت‌های‌تان عزم جدی و برنامه طولانی مدت داشته باشید. بهترین کار شروع با تغییرات کوچک ولی مستمری است که باعث تغییر رفتار شما در دراز مدت می‌شود. کار را با آن موردی شروع کنید که قادر هستید در طولانی مدت انجام دهید.
نویسنده : احترام اسماعیل‌زاده | روان‌شناس عمومی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar