خراسان/   اگر پیگیر اخبار سلامت باشید، احتمالا هرهفته یا نهایت هر دوهفته یک‌بار، خلاصه‌ای از یک مطالعه جدید درباره اهمیت خواب در دوره نوجوانی را درصدر اخبار می‎بینید؛ مواردی چون «افسردگی درکمین نوجوانانی که از کمبود خواب حتی به‌میزان 30دقیقه در شبانه‌روز رنج می‌برند» یا «حساسیت بین نوجوانانی که تا دیروقت بیدارند، بیشتر دیده می‌شود». بسیاری از نوجوانان با خواندن چنین اخباری شانه بالا می‌اندازند و خیلی به آن‌ اهمیت نمی‌دهند چون تصور می‌کنند برای محافظت از خود باید کاری دشوار انجام بدهند؛ هرشب ساعت 10 بخوابند و صبح هم ساعت 6 بیدار شوند. اما آیا واقعا برای داشتن خواب مناسب و کافی در دوره نوجوانی، نیاز به چنین برنامه‌ای داریم؟
 
چقدر بخوابیم کافی است؟
متخصصان برای گروه‌های سنی مختلف، میزان ساعت خواب متفاوتی توصیه می‌کنند. برای نوجوانان میزان خواب مناسب بین 8 تا 10ساعت توصیه شده‌است. البته کمی بیشتر از این میزان خوابیدن یعنی تاحدود 11ساعت هم اشکالی ندارد. 
اما درباره ساعت خواب چطور؟ آیا واقعا باید شب‌ها زود خوابید؟
  چقدر دیر بخوابیم، اشکالی ندارد؟
به‌واسطه تغییرات هورمونی از جمله دیرتر ترشح شدن هورمون ملاتونین در شب‌ها در دوره نوجوانی، نوجوانان به‌صورت طبیعی دیرتر از بقیه خواب‌شان می‌گیرد. این تغییر در کنار تغییراتی که در مغز نوجوانان روی می‌دهد، باعث می‌شود غالب نوجوانان حتی اگر بخواهند هم، نتوانند قبل از ساعت 11 شب بخوابند. اما اگر نوجوانی بخواهد حتی همان حدود ساعت 11 یا 12 شب به رخت‌خواب برود و 10 ساعت بخوابد، آن‌وقت داستان سحرخیزی چه می‌شود؟ طی چندسال گذشته، متخصصان چندین نوبت این موضوع را متذکر شده‌اند که سحرخیزی برای بسیاری از نوجوانان نه امکان‌پذیر است و نه حتی توصیه می‌شود چون آن‌ها امکان زودخوابیدن ندارند و درنتیجه اگر قرار به سحرخیزی باشد، به‌میزان کافی خواب گیرشان نمی‌آید. به‌همین‌دلیل در برخی کشورها، تعدادی از دبیرستان‌ها ساعت کاری خود را تغییر داده و شروع مدرسه را به ساعت 9 نزدیک کرده‌اند.
  چند توصیه که بهتر است جدی بگیرید
  به‌عنوان نوجوان ،کمی دیر خوابیدن ایرادی ندارد اما توجه داشته‌باشید که خوابیدن دیرتر از نیمه‌شب یا خوابیدن طی روز درعوض شب، می‌تواند به شما آسیب بزند.
  این روزها که مدارس تعطیل‌اند، اصراری به زود بیدارشدن نداشته‎باشید. بیدارشدن ساعت 9 یا حتی 10 صبح برای نوجوانان اشکالی ندارد.
  اگر خیلی دیر خواب‌تان می‌گیرد، نکات مربوط به بهداشت خواب را جدی بگیرید. یک‌ساعت قبل از خواب از گوشی تلفن استفاده نکنید، نور محیط را کم کنید و البته هرشب در ساعتی مشابه برای خواب آماده شوید. 
نویسنده : نرگس عزیزی| کارشناس‎ارشد مشاوره

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar