برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چه صورت هایی مجاز به لایه برداری نیستند؟

منبع
خراسان
بروزرسانی
چه صورت هایی مجاز به لایه برداری نیستند؟

خراسان/ سلول‌هاي مرده پوست اتفاقي رايج در همه افراد است. اين سلول‌هاي مرده باعث مسدود شدن منافذ پوست و بروز علايم پيري روي صورت مي‌شود. لايه‌برداري يا پيلينگ فرايند برداشتن اين سلول‌هاي مرده از لايه بيروني پوست است. ازآن‌جا که توانايي پوست براي دفع اين سلول‌هاي مرده با افزايش سن کم مي‌شود، اين فرايند بايد با يکي از روش‌هاي شيميايي، مکانيکي و ليزري با تجويز و انتخاب متخصص پوست انجام ‌شود. دراين مطلب به برخي نکته‌ها و ممنوعه‌هاي اين فرايند مي‌پردازيم.
   فوايد لايه‌برداري صورت
اين کار با از بين بردن سلول‌هاي پوستي مرده و ديگر لکه‌هاي سياه پوستي، صورت شما را تميز مي‌کند. تمام جوش‌هاي سرسياه و سرسفيد از بين خواهد رفت. اين کار باعث درخشندگي و بهبود تاثير محصولات مراقبت از پوست مي‌شود چرا که با از بين رفتن سلول‌هاي مرده، کرم‌ها و ديگر محصولات مراقبتي بهتر جذب پوست مي‌شوند. لايه‌برداري با بالا‌بردن کيفيت گردش خون در صورت باعث جوان‌سازي پوست مي‌شود.
  دفعات استفاده از لايه‌برداري سطحي و خانگي در هفته
پيشنهاد مي‌شود هر فرد دو بار در هفته لايه‌برداري سطحي را انجام دهد. البته در صورت نرمي پوست براي پيشگيري از حساسيت آن، بيشتر از يک‌بار در هفته نبايد انجام شود. براي افرادي که در نواحي گرم زندگي مي‌کنند شايد نياز به لايه‌برداري بيش از دو بار در هفته باشد تا مانع جمع شدن سلول‌هاي مرده پوستي بر اثر آفتاب‌سوختگي شود. فصل هاي بهار و پاييز به دليل اعتدال دمايي بهترين زمان براي انجام لايه‌‌برداري است. در لايه‌برداري‌هاي عمقي و غيرخانگي بسته به حساسيت پوست تعداد دفعات لايه‌برداري در سال بايد با مشورت پزشک باشد.
لايه‌بردارهاي غلظت بالا که براي درمان کک‌ومک

اسکارهاي آکنه، کومدون‌هاي آکنه و لايه‌بردارهايي که ترکيب فنول دارند بهتر است با تجويز پزشک باشد. انتخاب نادرست لايه‌بردار منجر به تحريک و التهابات پوستي، خشکي پوست، تشديد رنگدانه‌هاي پوستي
ايجاد لک و حساسيت در برابر نور آفتاب و کمرنگي يا پررنگي در نواحي مختلف پوست مي‌شود. همچنين با درنظر گرفتن رنگ پوست و با توجه به اين‌که کرم‌هاي لايه‌بردار در همه افراد واکنش مشابهي ندارند، بهتر است انتخاب لايه‌بردار مناسب را به پزشک بسپاريم. 
   عوارض لايه‌برداري پوست
از جمله عوارض ناشي از اين فرايند، تيره شدن پوست در اثر برخورد زودهنگام با نور آفتاب پس از لايه‌برداري است. خطر عفونت با ويروس تبخال هم افراد را با هر نوع لايه‌برداري پوست تهديد مي‌کند بنابراين افراد پيش از لايه‌برداري بايد درمان پيشگيرانه با داروهاي ضد ويروس انجام دهند. همچنين ممکن است افرادي که لايه‌برداري با فنول انجام مي‌دهند دچار بي‌رنگي پوست شوند چون در اين لايه‌برداري، ملانوسيت‌ها که وظيفه ساخت رنگدانه‌هاي پوست را دارند توانايي توليد رنگدانه را از دست مي‌دهند.
 موارد  لايه برداري ‌‌
1- آکنه؛ جوش‌هاي سرسياه و سرسفيد، ضايعات التهابي و ضايعات کيستيک
2- تغييرات رنگدانه‌اي پوست؛ کک‌ومک، لک هاي صورت و لک‌هاي تيره ايجاد شده به دنبال ضايعات التهابي
3- تغييرات ناشي از نورآفتاب مانند چين ‌وچروک‌هاي ظريف و کراتوزهاي آفتابي
4- اصلاح اسکارهاي ظريف
 مواردي که نبايد لايه برداري کرد:
1-پوست‌ با حساسيت بالا
2- پوست تيره

3- مصرف داروهايي که منجر به حساسيت پوست در برابر نور مي‌شود
4- بروز تبخال مکرر
5- درماتيت فعال صورت
6- قرار گرفتن طولاني‌مدت در برابر آفتاب
7- در بيماران با انتظارات غير واقعي و وسواسي
 منبع: behdashtnews، cuteskin
مترجم : فاطمه قاسمي

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar