برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

باید و نبایدهای نگهداری مواد غذایی کنار یکدیگر

منبع
مجله دلگرم
بروزرسانی
باید و نبایدهای نگهداری مواد غذایی کنار یکدیگر

مجله دلگرم/ براي حفظ ونگهداري مواد غذايي از عوامل آلوده و فاسد کننده با در نظر گرفتن نوع آلودگي،نوع ماده غذايي، موادغذايي و طول مدت زمان نگهداري و جنبه هاي اقتصادي وتکنولوژي براي هر نوع روش خاصي به کار ميرود.

کدام مواد غذايي نبايد کنار هم نگهداري شوند ؟
سبد شما پر از مواد غذايي است اما روزهاي بعد پژمرده و خراب مي‌شوند. براي نگهداري غذاي تازه خريداري شده بايد بدانيد که چگونه آن را نگهداري کنيد. ما در اينجا به شما خواهيم گفت که چگونه سبزيجات، ميوه و گياهان معطر را نگهداري کنيد که هم تازه بمانند و هم مدت زمان نگهداري آنها طولاني باشد .
بسياري از افرادي که ميوه و سبزي زياد مي‌خورند که اکثر آنها را بي استفاده دور مي‌ريزند. بر اساس تحقيقات منتشر شده در کشوري مثل آمريکا هر نفر روزانه نيم کيلو ماده غذايي را هدر مي‌دهد. غذاي تازه خود را سالم نگهداري کنيد و دور ريز غذايي را با ترفندهاي ذخيره کردن غذا، جلوگيري کنيد.

نحوه نگهداري خيار
بسياري از ميوه‌ها همانند گوجه، موز و هنداونه گاز اتيلن توليد مي‌کند که يک عامل رسيدن ميوه است که خراب شدن ميوه را تسريع مي‌کند. خيارها نسبت به گاز اتيلن بسيار حساس هستند بنابراين نياز به محل مخصوص به خود دارند در غير اينصورت سريع خراب مي‌شوند.
آنها بيشتر مناسب گذاشتن روي کانتر آشپزخانه هستند تا اينکه در کشوي ميوه و در کنار ميوه‌هاي توليد کننده گاز قرار بگيرند اما شما دلتان مي‌خواهد خيارتان سرد باشد بنابراين مي‌توانيد آنها را چند روز در يخچال و دور از ساير ميوه‌ها نگهداري کنيد. به اين منظور آنها را در ظرفي جداگانه قرار دهيد.

سبزي را به مدت طولاني تر نگهداري کنيد
اگر سعي داريد که نمک را از غذايتان حذف کحنيد فقط کمي طعم به غذايتان اضافه کنيد، سبزيهاي تازه مناسب اين کار هستند اما انها را در يخچال قرار ندهيد.
سبزي هاي تازه را به همان شکلي که گلهاي تازه را نگهداري مي‌کنيد، حفظ کنيد. ابتدا توجه کنيد که برگهاي آنها کاملا خشک باشد (معمولا به سبزيها در مغازه آب زده مي‌شود). بعد انتهاي آنها را قيچي کنيد و اين سبزيهاي قيچي شده را داخل يک فنجان يا شيشه حاوي آب بگذاريد.
اکثر سبزي ها به اين شيوه خيلي خوب در يخچال حفظ مي‌شوند. البته ريحان دماي اتاق را ترجيح مي‌دهد. با اين حال همانند ساير سبزي ها آن را داخل شيشه همراه با آب بگذاريد.
وقتي آب کمي کدر شد، آن را تخليه کنيد و دوباره آب تازه اضافه کنيد. بيشتر سبزي ها به اين روش تا دو هفته خوب و تازه مي‌مانند.

کدو حلوايي را با سيب و گلابي يکجا نگذاريد
کدو حلوايي و کدو تنبل بخاطر نگهداري در طولاني مدت مشهور هستند اما سيب ماده غذايي پاييزي مورد علاقه (به همراه گلابي و ساير ميوه‌هاي رسيده) را نبايد همراه با آنها نگهداري کرد. چرا؟ به گفته بخش تحقيقات دانشگاه اورگون، اين ميو‌ها موجب زرد و خراب شدن کدو حلوايي مي‌شوند.

کدو حلوايي و کدو تنبل در دماهاي ۱۰ تا ۱۲ درجه بخوبي نگهداري مي‌شوند که سردتر از دماي اتاق است اما نبايد آنها را در يخچال سرد کرد. کدوهاي بزرگتر را تا شش ماه مي‌توان نگهداري کرد اما به کوچکترها با دقت نگاه کنيد چون معمولا نهايتا سه ماه مي‌شود آنها را نگهداري کرد.

سبزيجات ريشه‌اي را در کيسه نگهداريد
سبزيجات ريشه‌اي همانند هويج، کلم قمري، شلغم و پياز بعضي از سبزيجات با مواد مغذي متراکم هستند که مي‌توانيم آنها را بخوريم چون مواد مغذي را از خاک جذب مي‌کنند. براي حفظ آن مواد غذايي خوب، سبزيجات ريشه‌اي را در جاي سرد، تاريک و مرطوب نگهداري کنيد.
نگهداري در انباري سرد ايده آل است اما اکثر ما چنين امکاني را نداريم. گزينه خوب بعدي گذاشتن سبزيها در يک پاکت کاغذي يا پلاستيکي داخل کشويي يخچال است. اگر آنها را فقط داخل يخچال بگذاريد حتي داخل کشو، نرم شده و سريع فاسد مي‌شوند.

شستن توت ها با سرکه
توتها کم قند اما بطور لذت بخشي شيرين هستند و خوردن آنها آسان است. مشکل اين است که اگر بطور مناسبي نگهداري نشوند، به سرعت دچار کپک مي‌شوند.
مقصر اين اسپورهاي ريز کپک هستند که مي‌خواهند شکافها و برآمدگيهاي کوچک روي پوست توت را به خانه خود تبديل کنند. اولين قانون جلوگيري از شستشوي آنها تا زماني ست که قصد خوردن داريد چون رطوبت برابر با کپک است.

اگر يک جعبه توت به خانه آورده باشيد چه، آن موقع که نمي‌توانيد همه را يکجا بخوريد؟ مي‌توانيد با چند دقيقه وقت صرف کنيد اما در عوض عمر آنها را طولاني کنيد به اين ترتيب که توتها را در محلولي از نصف پيمانه سرکه و سه پيمانه آب حمام کنيد.
بگذاريد کمي خيس بخورند سپس داخل آبکش يا سبد پلاستيکي بريزيد تا آبشان برود. سرکه مانع از رشد کپک مي‌شود.
از آنجايي که توتها خيلي در رطوبت مانده‌اند، حتما سعي کنيد آنها را به طور کامل خشک کنيد به اين ترتيب که آنها را روي حوله کاغذي پهن کنيد و به آرامي فشار دهيد يا چند حوله کاغذي را داخل سالاد اسپينر بگذاريد و آنها را به اين روش خشک کنيد. توتها را داخل ظرفي با در شل بگذاريد که هوا رد و بدل شود يا درب آن را تا حدي باز بگذاريد.

نگهداري سيب و پرتقال کنار هم ممنوع
گاهي اوقات نمي‌توانيم با همه کنار بياييم. اين قضيه در مورد سيب و پرتقال هم صادق است. اغلب ما سيب و پرتقال را با هم داخل يک کاسه داخل يخچال مي‌گذاريم. ميوه‌هاي گازي به نام اتيلن توليد مي‌کنند يعني همان عامل رسيدن ميوه که منجر به خراب شدن سريع غذاي تازه ما خواهد شد.
اگر مي‌خواهيد سيبها را به مدت طولاني نگه داريد آنها را داخل يخچال نگهداري کنيد. پرتقالها را هم داخل يخچال اما دور از سيب و در کيسه‌اي توري نگهداري کنيد تا هوا بتواند در اطراف آنها گردش داشته باشد. کيسه‌هاي پلاستيکي باعث کپک زدن پرتقال مي‌شوند.

نگهداري موز در يخچال
دسته‌ موز خريداري شده شما ممکن است ظاهر خوبي داشته باشد اما مشکل اين است که همه آنها همزمان رسيده خواهند شد که به اين معناست که بايد در عرض دو روز آنها را بخوريد يا آنهايي را که خراب شده دور بيندازيد.
راه حل اينجاست: دسته موز را از هم جدا کنيد. بعضي از آنها را داخل کاسه ميوه روي کابينت بگذاريد و بقيه موزها را داخل يخچال بگذاريد تا فرايند رسيدن آنها به تاخير بيفتد.
اگر اين فرصت از دست رفته و موزها خيلي رسيده و نرم هستند بهترين کار استفاده از آنها براي نان موزي خوشمزه است و يا آنها را داخل فريزر گذاشته و پس از پوره کردن تبديل به بستني کنيد.

آيا نگهداري سيب زميني کنار پياز مجاز است ؟
سيب زميني سرخ شده و پيازها يک ترکيب غذايي خوشمزه هستند اما نمي‌توان اين دو را وقتي که به صورت غذاي تازه هستند با هم نگه داشت چون پيازها موجب خراب شدن سيب زميني مي‌شوند.
بهترين کار اين است که اقلامي مثل سيب زميني و کدو حلوايي را در يک سبد حصيري با درب باز در جايي تاريک و خنک نگه داريد تا به صورت غذاي تازه بمانند.
مي‌توانيد آنها را در پاکت کاغذي نگهداري کرد اما فقط حواستان باشد که آنها در ظرفي باشند که رطوبت نتواند وارد آنها شود چون در غير اينصورت نرم شده و سريعتر خراب مي‌شوند.
يک همسايه خوب براي پياز، سير است. آنها را مي‌توان نزديک هم نگه داشت بدون اينکه رسيده و يا خراب شوند. فقط بايد در فضايي باشند که به خوبي هوا رد و بدل کنند و پوست کاغذ مانند سير را تا زمان استفاده جدا نکنيد.
 
نگهداري از آووکادوي رسيده
با توجه به يک بررسي در سال ۲۰۱۹، آووکادو جزو ليست ۱۰ غذاي برتر براي اين سال بود. از آنجايي که آووکادو ميوه‌اي گران است بايد آنها را به طور صحيح نگهداري کنيد. اگر آووکادوي شما نرسيده است آن را نزديک موز نگه داريد.
گازهاي آزاد شده از موزها رسيدن آووکادو را تسريع مي‌کند. اگر مي‌خواهيد اين غذاي تازه شما به مدت طولانيتري حفظ شود، آن را در يخچال نگهداري کنيد. اين کار فرايند رسيدن را به ميزان زيادي کند مي‌کند.
موقعي که مقداري آووکادوي اسلايس شده براي ساندويچ آماده کرديد اما نمي‌توانيد همه آنها را بخوريد، پيشنهاد مي‌شود که آووکادو بريده شده را همراه با دانه داخل آن داخل يک ظرف نگهدارنده دربسته همراه با يک قاچ پياز نگهداري کنيد. 

نگهداري گوجه در يخچال
يک گوجه تازه چيده شده از باغ به نحو قابل وصفي خوشمزه است اما زماني که داخل يخچال مي‌رود نرم شده و مزه بدي مي‌دهد. به گفته موسسه تغذيه و رژيم غذايي، گوجه ها را نبايد در يخچال نگهداري کرد در عوض آنها را در دماي اتاق نگه داريد تا طعم خود را حفظ کنند. 

هويج، کرفس و مارچوبه سه غذاي تازه نيازمند آب
کره بادام زميني کرانچي روي ساقه کرفس يکي از ميان وعده‌هايي مشهور بچه‌هاي کشور آمريکاست بخصوص که روي آن هم کشمش بگذارند اما کرفس نرم شده چندان جذاب نيست.
نگهداري آنها در پلاستيک هرگز و هرگز توصيه نمي‌شود. گاز اتيلني که آنها توليد مي‌کنند به همه جا مي‌رود. کرفس را داخل فويل آلومينيوم خوب بپيچانيد و بعد از هر بار برداشتن از آنها دوباره خوب سفت بپيچانيد.
يا اگر هر بار مي‌خواهيد مقداري کرفس برداريد، آنها را به صورت تکه‌هاي درشت درآورده و داخل ظرفي دردار و حاوي آب بگذاريد بطوري که آب روي آنها را بگيرد. همين حمام آب براي هويج و مارچوبه هم عمل مي‌کند.
نوارهاي لاستيکي پيچيده شده دور ساقه ها را نگه داريد و انتهاي ساقه را برش بزنيد. آنها خيلي سفت هستند و به هر حال خوشمزه نيستند. آنها را داخل يک ليوان نوشيدني بلند با آب کافي بگذاريد تا يک اينچ از مارچوبه را بگيرد.

ذرت را در جلوي يخچال نگهداري کنيد
بهترين راه براي لذت بردن از شيريني تابستان خوردن ذرت بصورت غذاي تازه و با حداکثر شيريني و لذت است. اگر بايد آن را براي يک دوره کوتاه زماني نگهداري کنيد مي‌توانيد آن را در يخچال نگه داريد.
آنها را همراه با کاکل داخل يخچال بگذاريد تا رطوبت خود را حفظ کنند. ذرت را داخل کيسه پلاستيکي يا کاغذي نگذاريد. حتي الامکان آنها را در قست جلوي يخچال که کمي گرمتر است ذخيره کنيد. ذرت اگر خيلي سرد شود، خشک شده و نشاسته‌اي مي‌شود چون رطوبت کافي براي حفظ قوام دانه‌ها ندارند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره