برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

راه های کنار آمدن با فوت پدر

منبع
بروزرسانی
راه های کنار آمدن با فوت پدر

هنر زندگي/ با فوت پدر يکي از پايه‌هاي مهم و اساسي زندگي و خانواده از دست مي‌رود. به طور کلي پدر در خانه نماد قدرت و غرور و يک تکيه گاه است که نظم و امنيت را در خانه برقرار مي‌کند؛ در واقع پدر روح وجودي خانواده مي‌باشد. تمام اين‌ها باعث مي‌شود که فوت پدر بر تمام ابعاد زندگي يک خانواده تاثير بگذارد. پس از مرگ پدر در خانواده مشکلاتي به وجود مي‌آيد که بايد براي آن ها چاره اي انديشيد. با فوت اعضاي خانواده در واقع نقش‌ها جابه جا شده و يا از بين مي‌روند و اين تغييرات با خود آثاري را به همراه دارد. در ادامه اين مقاله به تاثير مرگ پدر بر اعضاي خانواده، کنار آمدن با غم مرگ پدر و نحوه توضيح آن به کودکان اشاره کرده‌ايم.

پدر عامل پيشگيري از انحرافات
به طور کلي پدر مسئول برقراري نظم و مشخص کننده قوانين در خانواده است و به اين صورت تبديل به عاملي براي پيشگيري از انحرافات اعضاي خانواده مي‌شود. با مرگ پدر و عدم مديريت خانواده توسط مادر، فرزندان دچار سرگرداني و حتي انحرافات خواهد شد.
پس با مرگ پدر، مادر بايد هوشيارتر باشد و روند مناسبي براي برخورد با فرزندانش در پيش بگيرد. اما چون مادر نيز دچار بحران فوت همسر شده، به احتمال زياد پيش از هر چيز بايد با افسردگي و غم از دست دادن همسر کنار بيايد. به دليل اهميت موضوع فرزندان، مادر هر چه زودتر بايد بهبود يابد و به دنبال راهي براي مديريت خانه باشد. به همين دليل مشاوره روانشناسي در اين بازه زماني از ضرورت زيادي برخوردار است. 

تاثير فوت پدر بر اعضاي خانواده
پدر يکي از ارکان اساسي خانواده است که نقش مهمي در تربيت فرزندان دارد. پس از مرگ پدر زندگي تمام اعضاي خانواده به نحوي تحت تاثير قرار مي‌گيرد. معمولا بعد از مرگ پدر يک شخص از خانواده وظايف پدر را بر عهده مي‌گيرد. زماني که تمام اعضاي خانواده او را به عنوان جايگزين قبول کنند، خانواده سريع‌تر به آرامش و ثبات خود بازمي‌گردد.

1. تاثير فوت پدر بر فرزند پسر
پسرها هويت جنسي خود را از پدرشان الگوبرداري مي‌کنند. اگر پدر در سنين کودکي و نوجواني پسر فوت کند، مشکلاتي در هويت جنسي او به وجود مي‌آيد. از طرف ديگر نبود پدر ممکن است باعث انحرافات اجتماعي و کج روي‌هاي رفتاري در فرزند پسر بشود. 


2. تاثير فوت پدر بر فرزند دختر
تحقيقات نشان داده که دخترها پس از مرگ پدر در زمينه ارتباط با جنس مخالف و رشد اجتماعي آسيب مي‌بينند. همچنين دختراني که هنوز به سن بلوغ نرسيده‌اند دچار ناسازگاري در مدرسه و مشکل در کنترل هيجانات و رفتارها مي‌شوند. ارتباط و عشق پدر به دختران عزت نفس مي‌دهد؛ به همين دلي فقدان پدر به عزت نفس دختران آسيب خواهد زد.

3. تاثير فوت مرد بر همسر
وظيفه فرزندان و گذران زندگي پس از مرگ پدر بر عهده مادر مي‌باشد، پس مسئوليت او دو برابر قبل خواهد شود. در اين شرايط علاوه بر اين که زن به لحاظ احساسي از فوت همسرش صدمه مي‌بيند بايد وظايف بيشتري را نيز بر عهده بگيرد. همه اين عوامل نااميدي، افسردگي و اضطراب را در مادر خانواده بيشتر از پيش مي‌کند.

نحوه توضيح مرگ پدر براي کودکان

مرگ پدر براي کودکان يک اتفاق بسيار استرس زاست. با اين وجود کودک بايد حقيقت فوت پدر را بداند و احساسات و عواطف خودش را بروز دهد. پس دروغ گفتن به کودک درباره مرگ پدرش اشتباه بزرگي است. برخي از راه‌هاي توضيح مرگ پدر به کودک به شرح زير است:

1. دروغ نگوييد
از جملاتي مانند "پدرت براي مدتي نيست" استفاده نکنيد، چرا که در اين صورت کودک چشم انتظار پدرش مي‌ماند و اين براي کودک بسيار دردناک‌تر است. از طرفي کودک بالاخره حقيقت را مي‌فهمد و در آن زمان نسبت به شما بي اعتماد مي‌شود.

2. اجازه دهيد سوگواري کند
بگذاريد که کودک در مراسم‌هاي عزاداري پدرش شرکت کرده و با حقيقت رو به رو شود. اگر کودک را از محيط عزاداري دور نگه داريد دچار سردرگمي شده و وقتي براي تخليه غم خودش پيدا نمي‌کند.

3. اغراق نکنيد

در مورد بهشت و خوب بون جاي پدر بيش از حد اغراق نکنيد. در اين صورت ممکن است کودک فکر کند که بايد هر چه زودتر به جاي خوبي مثل بهشت برود و حتي امکان دارد که دست به خودکشي بزند.

4. کودک را سردرگم نکنيد
ممکن است بعد از فوت پدر آشنايان نزديک نسبت به کودک احساس مسئوليت کنند و بخواهند جاي خالي پدر را برايش پر کنند. اجازه ندهيد که کسي به کودک شما امر و نهي کند، چرا که در اين صورت کودک به دليل آموزش‌هاي مختلف بيشتر دچار سردرگمي مي‌شود.

نحوه برخورد با غم از دست دادن پدر
غم از دست دادن پدر بسيار سخت و سنگين است ولي بايد براي کنار آمدن با آن چاره اي انديشيد. فوت مادر و پدر هر کدام دردي بزرگ بر دل داغديده‌ها مي‌گذارند؛ گاه حتي با گذر زمان اين درد تسکين نيافته و براي فرد مشکلاتي را به وجود مي‌آورد. براي گذر از اين غم به راهکارهاي زير توجه کنيد:

1. فوت پدر | قبول واقعيت
اولين مرحله براي کنار آمدن با غم، اين است که واقعيت را قبول کنيد. کسي که مرده است ديگر بر نمي‌گردد و راهي براي برگشت به گذشته نيست؛ پس بايد قبول کنيد که عزيزتان فوت کرده است. 
2. عزاداري کنيد
براي از دست دادن پدرتان عزاداري کنيد. عزاداري مي‌تواند هر کاري باشد که شما را آرام کند. برخي با گريه کردن سبک مي‌شوند، برخي با دعا براي پدر، صحبت با او، خيرات کردن و برخي نيز با مرور خاطرات پدر دردشان را تسکين مي‌دهند. راه سبک شدن خودتان را پيدا کنيد و اين هيچ مانعي برايتان ندارد.
3. فوت پدر | از غم فرار نکنيد
با فرار از درد و غم هيچ چيز نمي‌گذرد. اگر با غم خود روبه رو نشويد اين مرحله هيچ وقت نمي‌گذرد و تمام نمي‌شود. اين را بدانيد که روياروي با غم بخشي از فرايند گذر از غم و ناراحتي است. اگر متوجه علائم افسردگي شديد، بايد حتما از يک روانشناس کمک بگيريد.
4. غم تان را با ديگران شريک شويد
اصرار نکنيد که در تنهايي براي پدر عزاداري کنيد. اجازه دهيد کساني که با آن‌ها ارتباط عاطفي داريد، کنارتان باشند. نزديکان شما مي‌توانند يک حامي باشند و احساس غم شما را تا حدي کم کنند. براي کسب اطلاع بيشتر از احساس غم کليک کنيد.
5. بدانيد که غم مي گذرد
شايد اين غم هميشه در بخشي از وجودتان باقي بماند ولي اين را بدانيد که هميشه آن را انقدر بزرگ احساس نمي‌کنيد. به مرور زمان غم و اندوه سبک تر شده و شما ياد مي‌گيريد که با وجود غم و فقدان پدر به زندگي خود ادامه دهيد. 
دلداري دادن براي فوت پدر
دلداري دادن به افراد داغديده توسط اطرافيان کار بسيار مهم و تاثيرگذاري است و به آنان کمک مي‌کند که با سوگ و ناراحتي خود راحت‌تر کنار بيايند. غم فوت پدر براي بازماندگان بسيار سنگين بوده و با توجه به تاثيرات جدي که بر زندگي‌شان مي‌گذارد، مهم است که اطرافيان از آن‌ها حمايت کنند. با بودن در کنارشان، حمايت خود را نشان داده و کمک کنيد که بتوانند ناراحتي‌ خود را تخليه کنند. اگر فکر مي‌کنيد که غم فوت پدر براي فرد داغديده بسيار سنگين است و براي او مشکل ايجاد کرده، از يک روانشناس کمک بگيريد تا روش صحيح برخورد با او را به شما آموزش دهد. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar