برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین هابرگزیده
دخترونه زنونه

 8 رفتار در دوران کودکی که نشان دهنده کمک خواستن است

منبع
بيتوته
بروزرسانی
 8 رفتار در دوران کودکی که نشان دهنده کمک خواستن است

بيتوته/ کودکان مانند بزرگسالان، فراز و نشيب هاي خاص خود را دارند. آنها مي توانند بسيار حساس باشند و به دليل مسائل يادگيري يا محيط خانوادگي آنها احساس اضطراب کنند. علاوه بر اين، عدم توجه مي تواند پرخاشگري و بيش فعالي در کودکان را برانگيزد. در ابتدا شناخت اين رفتارها مهم است و بايد سعي در رفع اين رفتارها داشته باشيم. ما در اين مقاله اطلاعاتي درباره شايع ترين رفتارهاي نادرست در کودکان را جمع آوري کرده ايم که مي تواند به شما در درک بهتر آن رفتارها کمک کند.
1- کودک شما پرخاشگري ميکند و شما را گاز ميگيرد:
پرخاشگري در کودکان نوپا را مي توان با پيشرفت مغز آنها مرتبط دانست. ساده بگوييم، اگر کودکتان پرخاشگري کرده و شما را گاز ميگيرد به اين دليل است که مغز کودک شما در مرحله ساختار يافتن و به دست آوردن مهارت استدلال و تفکر منطقي است. گاز گرفتن و پرخاشگري بازتاب منفي از شيوه و سبک تربيت شما نيست. آنها ممکن است يک اسباب بازي را به سر شما پرتاب کنند ، در حالي که شما سعي مي کنيد آنها را ببوسيد. کودکان نوپا ظرفيت کافي مغزي براي کنترل خود ندارند.


بهترين روش براي واکنش به پرخاشگري کودکان:
از عصباني شدن، فرياد زدن و يا خجالت دادن کودک اجتناب کنيد. حواس کودک را از اين کار پرت کنيد و بعد کارهاي مناسبي که کودک انجام داده را الگو قرار دهيد و از کودک بخواهيد که آنها را انجام دهد.

2. کودکتان نوسانات خلقي دارد:
گاهي کودکان با يک چيز کوچک اشک و فرياد سر ميدهد با اينکه در نظر شما اتفاق خاصي رخ نداده مثلا به جاي ليوان آبي شما به او ليوان صورتي داده ايد. دليل اينکه کودک گاها مضطرب و ناآرام ميشود  و نوسانت خلقي نشان ميدهد اين است که به مرور احساسات کودک رشد کرده و پيچيده ميشود اما بعضي وقت ها کودکان توانايي هماهنگي با اين تغييرات را ندارند و هر اتفاقي براي آنها بسيار نااميدکننده است و براي آنها مانند پايان جهان احساس مي شود.


بهترين روش براي واکنش با نوسانات خلقي کودکان:
خونسرد باشيد و به آنها اجازه دهيد تا نااميدي خود را ابراز کنند، اما در عين حال به آنها نشان دهيد که اشکالي ندارد و در واقع با آنها هم دردي کنيد. به آنها روشهاي مثبتي نشان دهيد تا احساسات خود را رها کنيد.

۳-کودک شما از انجام يک سري از کارها امتناع مي کند.
اگر کودک شما کفش خود را پرتاب مي کند، از لباس پوشيدن خودداري مي کند، يا کوله پشتي خود را نمي بندد و يا بر روي صندلي کودک در داخل خودرو نمي نشيند ممکن است به معناي اين باشد که خسته است و ميخواهد راحت و مدتي استراحت کند.


بهترين روش براي واکنش با لجبازي کودکان:
نيازي نيست که کودکان را با خود به همه جا ببريد و يا در کلاس هاي مختلف شرکت کند اين کارها ميتواند باعث عکس العمل هاي غيرمنتظره از سمت کودک شود.

4- اگر کودکتان شيطنت هاي زيادي ميکند: 
وقتي کودک شما نمي خواهد آرام بگيرد، سعي مي کند دعوا کند يا تمام مدت در اطراف شما ميدويد، و از در و ديوار آويزان ميشود به اين دليل است که ميخواهند فعاليت بدني انجام دهند و انرژي خود را تخليه کنند و يا با بچه هاي ديگر ارتباط برقرار کنند.


بهترين روش براي واکنش با شيطنت هاي کودکان:
برنامه کودکان خود را بررسي کنيد. شايد آنها وقت آزاد زيادي داشته باشند و نمي دانند انرژي خود را کجا تخليه کنند. سعي کنيد بعضي از زمان هاي بازي کودکانتان را با بچه هاي ديگر هماهنگ کنيد.

5- کودکتان اسباب بازي ها را بيرون مي اندازد و مي شکند.
کودک شما ممکن است اسباب بازي هاي خود را بشکند، با آنها تهاجمي بازي کند و يا حتي يک ماشين يا عروسک جديد را ناديده بگيرد. اين مي تواند نشان دهنده اين باشد که آنها از ماندن در خانه خسته شده اند و ميخواهند فعاليت ديگري انجام دهند.


بهترين روش براي واکنش رفتارهاي تهاجمي کودکان:
سعي کنيد فعاليتهاي مختلفي را به کودکتان پيشنهاد کنيد، اما به آنها براي انجام آن فعاليت فشار نياوريد. به عنوان مثال ، شما حتي مي توانيد خودتان ان فعاليت را انجام دهيد اگر بچه شما واقعاً مي خواهد در آن شرکت کند ، به شما ملحق مي شوند.

6- کودک شما به همه چيز نه مي گويد:
کودکان مي توانند از خوردن غذاي خود امتناع ورزند، دندانهاي خود را مسواک نمي زند يا لباس خواب خود را نمي پوشد و آنها در هيچ زمينه اي همکاري نميکنند. اين نوع رفتارها ممکن است نشانه اين باشد که فرزند شما مي خواهد در واقع  کنترل امور را دست خودش بگيريد.


بهترين روش براي واکنش به امتناع کردن کودکان:
در اين شرايط درخواست تان را به صورت دو يا چند گزينه اي مطرح کنيد به عنوان مثال مي توانيد به جاي اينکه بگوييد غذا بخور، بگوييد داخل آشپزخانه غذا ميخوري يا داخل اتاق؟

7- کودک به شما دروغ مي گويد: 
کودکان مي توانند برخي چيزها را دروغ يا مبالغه کنند ، اما اگر اين اتفاق بيش از حد رخ دهد، نبايد آن را ناديده بگيريد. اين ممکن است به اين دليل باشد که از چيزي مي ترسند احتمالا از واکنش شما وحشت دارند


بهترين روش براي واکنش دروغ گفتن کودکان:
اول: به روي کودک در مورد دروغ گفتن شان نياوريد.
دوم: سعي کنيد دليل دروغ گفتن کودک را پيدا کنيد.
سوم: بيشتر از رفتارهاي مثبت آنها قدرداني کنيد.

8- کودکتان ديگران را ميزند:
اگر کودکتان، ديگران را مي زند، در صورتي که زير 5 سال باشد به اين دليل است که هنوز مهارتهاي ارتباطي را ياد نگرفته است و اگر بالاي 5 سال باشد به دليل عصابنيت و ترس است. همچنين، شيوه رفتار والدين مي تواند بر اين واکنش ها تأثير بگذارد.

بهترين روش براي واکنش به کتک زدن کودکان:
- رفتار مناسب را به کودک آموزش دهيد
- الگوي خوبي باشيد
- محتواي فيلم، بازي، داستان و ...  کودکانتان را بررسي کنيد. در قصه ها و نمايش هاي شما و اطرافيان نبايد از خشم و کتک کاري استفاده شود.
- به کودک کمک کنيد احساسات خود را بيان کند
- به نيازهاي عطفي او توجه کنيد

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره