برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

شلوارهای جین رو چجوری و هرچند وقت یکبار بشوریم؟

منبع
نمناک
بروزرسانی
 شلوارهای جین رو چجوری و هرچند وقت یکبار بشوریم؟

نمناک/ شلوار جين بسيار محبوب است و بخش مهمي از کمد لباس همه افراد را شامل مي شود ، آن ها راحت و چند منظوره هستند و مي توانيد با پيراهن و ژاکت بپوشيد و يا به طور تصادفي با تي شرت پوشيده شوند . بيشتر شلوارهاي جين در درجه اول از پنبه ساخته مي شوند، تا دوام داشته باشند و مدت زيادي با دقت و نگهداري مناسب، قابل استفاده خواهند ماند.يادگيري اصول اوليه نحوه شستن شلوار جين به حفظ و ماندگاري آن ها براي مدت ها کمک مي کند.
 روش هاي شستشو و تميز کردن شلوار جين تان با ماشين لباسشويي:
ماشين لباسشويي خود را براي دور ملايم يا حساس تنظيم کنيد
براي اينکه شلوار جين خود را همان طور که خريداري کرده ايد نگاه داريد , آن را درون کيسه ي پلاستيکي بگذاريد، که باعث کاهش فرسودگي و پارگي شلوارتان مي شود و اجازه مي دهد رنگ ها و طراحي دست نخورده باقي بمانند و شلوار آسيب نبيند.

استفاده از يک پاک کننده مناسب

وقتي شلوار جين خود را مي شوييد، از يک پاک کننده دوست دار محيط زيست استفاده کنيد.

استفاده از سفيدکننده ممنوع
هرگز از مواد شوينده حاوي سفيد کننده قوي استفاده نکنيد .

نرم کننده ملايم
اگر مي خواهيد شلوار جين تان کمي نرم تر شود، از نرم کننده ملايم پارچه استفاده کنيد .

شستشوي شلوار جين با آب گرم ممنوع
ماشين لباسشويي را با آب سرد پر کنيد و چنانچه در بخش قبلي نکات خانه داري در نمناک گفتيم هرگز شلوار جين را در آب گرم نشوييد . آب ولرم نيز مي تواند هنگام شستن شلوار جين مورد استفاده قرار گيرد.
آب داغ مي تواند باعث کم رنگ شدن شلوار جين , به ويژه شلوار جين تيره تر شود ، همچنين آب داغ باعث آب رفتن و کوچک شدن شلوارتان خواهد شد.

شستن شلوار جين به تنهايي يا با لباس هاي مشابه
شلوار جين خود را بيرون بياوريد . شستن شلوار جين موجب سايش بافت آن مي شود ، نه تنها مالش لباسها به همديگر، بلکه مواد شوينده به همراه زيپها و دکمه ها نيز مي توانند به رنگ و بافت پارچه آسيب بزنند .
شلوار جين خود را در ماشين لباس شويي با شلوار جين يا لباس هاي مشابه قرار دهيد .

شستشوي شلوار لي با لباس هاي ديگر
يکي از فاکتورهاي مهم در هنگام شستن شلوار جين , رنگ پس دادن است ، پس مراقب ساير لباس هايتان هم باشيد.شستن اغلب مي تواند باعث شود شلوار جين رنگ خود را از دست بدهد يا به مرور زمان از بين برود.
اگر شلوار جين خود را با شلوار مشابه يا لباس هاي رنگ روشن تر بشوييد , هر چيزي در شستشوي شما مي تواند رنگ بگيرد.بايد تمام شلوار جين هاي خود را جداگانه بشوئيد .

توجه به برچسب روي شلوار هنگام شستشو

برچسب روي شلوار جين خود را بخوانيد تا ببينيد آيا نکته اي در مورد شستشوي آن وجود دارد که لازم باشد بدانيد يا خير.
بعضي شلوار جين ها بار اول بايد به تنهايي و يا به ندرت شسته شوند، پس دقت کنيد که دستورالعمل هاي مراقبتي توصيه شده را دنبال کنيد .

شستن آن ها به سمت رو:
قبل از قرار دادن شلوارها داخل لباس شويي براي کاهش احتمال از بين رفتن رنگ لباس ها بر اثر شست و شو، آن ها را برعکس کنيد و بهتر است شلوار ها تا زمان خارج کردن از خشک کن برعکس بمانند.
همچنين بايد تمامي زيپ ها و دکمه هاي شلوارها را ببنديد.

آن را روي بند خشک کنيد :
 از خشک کردن شلوار خود براي جلوگيري از آب رفتن و از دست دادن رنگ پارچه در درون خشک کن لباسشويي خودداري کنيد.
 اگر مي خواهيد شلوار جين تان را خشک کنيد , آن ها را در يک دور حساس با حرارت کم در ماشين لباسشويي قرار دهيد.
 آن ها را مرطوب بيرون بياوريد و اجازه دهيد تا روي يک قفسه يا بند کاملا خشک شوند .
 همانطور که در بخش نکات خانه داري نمناک گفته ايم قبل از اينکه شلوار را روي بند بگذاريد ,لباس را بکشيد تا از چروک شدن آن جلوگيري کنيد .
 شلوار جين خود را يک بار در سطح زانو جمع کنيد و آن ها را بر روي يک طناب يا گيره لباس آويزان کنيد ،تا خشک شود.
آويزان کردن در آفتاب:
بعد از تمام شدن شست و شو، براي خشک کردن شلوار جين آن را در سايه و در هواي آزاد آويزان کنيد و شلوار را در آفتاب خشک نکنيد.
 
بهترين روش براي شستن و خشک کردن شلوار جين
مراقبت از شلوار جين در حالت شستشو بدون ماشين لباسشويي :
 شلوار جين خود را در لباس شويي و يا وان حمام بشوئيد .
 شستشو با دست مي تواند رنگ ها را حفظ کند و سايش حاصل از شستشوي ماشين را تا حد زيادي کاهش دهد .
 يک وان را با مقداري آب سرد يا ولرم پر کنيد و با يک پاک کننده ملايم مخلوط کنيد،اجازه دهيد تا حدود ده دقيقه خيس بخورند، زير آب بگيريد، تا آبکشي کنيد و بعد، صبر کنيد تا خشک شود.
 در کل، فقط در صورت لزوم شلوار جين خود را بشوييد .بسياري از مردم , از جمله مدير عامل " لوي استراوس " و " تامي فلو ", توصيه مي کنند که فقط چند بار در سال شلوار جين خود را بشوييد.شستشو مي تواند باعث سايش غير ضروري لباس هاي جين شود .چندبار پوشيدن لباس هاي جين، آنها را به اندازه کافي کثيف نميکند تا با هر لباسي که مي پوشيد، بشوييد.
 بسياري از شلوارهاي جين طراحي شده گران, جين خام هستند , به اين معني که از قبل شسته نشده و به رنگ نيلي روشن در نيامده است . پوشيدن جين خام کمک مي کند تا با بدن شما مطابقت داشته باشد و کمي کم رنگ تر شود و حتي بافت آن بهتر مي شود و اصطلاحا فيت تنتان خواهد شد.
 شلوار جيني که توسط توليد کننده شسته شده يا سنگشور شده باشد، مي تواند با هر وسيله اي شسته شود .
 جين را هر 2 تا 6 ماه بشوييد , بسته به ميزان پوشيدن , نوع شلوار و ترجيحات شخصي ؛ برنامه شستشو جين به کاربرد آن ها بستگي دارد .
 زماني که شلوار جين را در بيرون از خانه استفاده مي کنيد، به طور متفاوتي نسبت به شلوار جيني براي يک شب مي پوشيد ، نگهداري مي شود.
اتوي مستقيم شلوار جين:
از بخار براي اتو کردن شلوار جين استفاده کنيد و اتوي را مستقيم روي شلوار جين قرار ندهيد.

تميز کردن لکه هاي نقطه اي شلوار جين:
از آب و يک تکه پارچه براي برداشتن هر گونه لکه روي شلوار جين به جاي انداختن آن ها در ماشين لباس شويي استفاده کنيد .

در استفاده از هر نوع صابون براي تميز کردن لکه مراقب باشيد.

از بين بردن بوي بد شلوار جين
يکي از دلايل اصلي بو دادن شلوار , بوي باکتري هايي است که به هنگام سايش از بدن ما به مواد منتقل مي شوند .اين باکتري ها باعث بو مي شوند.
براي طولاني تر شدن عمر شلوار جين تان، آن را منجمد کنيد. همانطور که در بخش خانه داري نمناک مي خوانيد يک ترفند براي طولاني کردن عمر شلوار جين تان در بين شستشوها منجمد کردن آنهاست، به خصوص هنگامي که بو مي دهند.منجمد کردن شلوار جين مي تواند درصد زيادي از اين باکتري ها را بکشد و به کاهش بوها کمک کند.
مي توانيد شلوار جين را بدون محافظ در فريزر بگذاريد .با اين حال , اين کار باعث انتقال چيزهايي از فريزر به شلوار شما مي شود پس يک کيف پارچه اي را امتحان کنيد , يا هر کيسه که تنفس مي کند ( برخلاف کيسه هاي پلاستيکي ) .
قبل از پوشيدن اجازه دهيد شلوار جين گرم شود و يخ زدايي کنيد .
اگر اغلب سعي داريد شلوار جين خود را نشوييد , اما بو مي دهند , سعي کنيد آن ها را روي بند يا آويز لباس در بيرون و هواي آزاد به مدت حداقل 24 ساعت قرار دهيد .
همچنين مي توانيد از اسپري پارچه هاي ابريشمي بر روي شلوار جين خود براي از بين بردن هر نوع بو استفاده کنيد .

زمان شستن شلوار جين
وقت شستن شلوار جين را بدانيد .يکي دو بار پوشيدن آن ها به اين معني نيست که وقت آن است که آن ها را با بقيه لباس ها در سبد بگذاريد .شلوار جين داري طول عمر بسيار متفاوتي است.
منتظر شويد تا شلوارتان که از وسط آويزان شده، زانو بياندازد يا چينهايي در پشت زانو ايجاد شود.اين جزئيات به معناي زمان شستن شلوار جين تان است .

شستن شلوار جين نو براي تنظيم رنگ :
 پر کردن آب در يک سطل .
 يک قاشق چايخوري نمک را در آن بريزيد و شلوار جديدتان را در آن خيس کنيد .
 شلوار جين را برداريد و در ماشين لباس شويي يا با دست بشوييد .
 پارچه را مالش ندهيد وگرنه شل مي شود .
 از پاک کننده رخت شويي يا پاک کننده معمولي براي شستن شلوار استفاده کنيد .
 در آب آبکشي کنيد تا حباب هاي آن کاهش يابد.
 در صورت نياز مي توانيد خشک کنيد و يا به طور مستقيم آن را در زير سايه قرار دهيد .
 دقت کنيد که شلوار جين را خشک کنيد . بعد از آن که جين خشک مي شود, آن را سفت مي کند و به درستي چين مي دهد ، در غير اينصورت به مرور از ريخت مي افتد.
 بدون آسيب ديدن پارچه , از شلوار جين شسته شده استفاده کنيد .
چرا جين را در محلول نمک شستشو دهيد ؟
شستن شلوار جين جديد با آب نمک بهترين روش براي تنظيم رنگ و جلوگيري از از بين رفتن رنگ است .نمک، غذا و لکه هاي گل را مي زدايد . نيازي نيست براي تميز کردن لکه ها از پارچه , شلوار جين را پاک کنيد .

هميشه جين را از داخل بشوييد (پشت و رو کنيد).اين کار باعث محافظت از شلوار جين مي شود .

اگر مقدار نمک را در محلول صابون بيفزاييد , رنگ پارچه تغيير نخواهد کرد . اين کار مانع از جذب رنگ شلوار جين مي شود .بنابراين , نمک اضافه کنيد تا از رنگ دادن به ساير لباس ها جلوگيري کنيد .


شستن يک شلوار جين جديد با سرکه و نمک
اضافه کردن سرکه سفيد و کمي نمک هم، براي شستن يک شلوار جين جديد عالي است .رنگ محو نمي شود و سرکه مانع سست شدن و شلي آن مي شود .
هرگز از سفيد کننده استفاده نکنيد، مگر اينکه بخواهيد شلوار جين را محو کنيد يا مي خواهيد در خانه شستشوي سنگ را امتحان کنيد .سفيد کننده رنگ را از بين مي برد و پارچه را به مرور فرسوده و پاره مي کند . 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره