بانوی ایرانی پیشتاز مدیریت در آمریکا
برترين ها/ «ثريا دارابي»، متولد سال ۱۳۶۲ در اهواز، مدرک تاريخ هنر خود را در سال ۲۰۰۵ از دانشگاه جورجتاون گرفت و بلافاصله بعد از فارغالتحصيلي، يکي از مديران بازاريابي نيويورکتايمز شد.
«دارابي» در ۲۳ سالگي اولين و جوانترين مدير مشارکتهاي ديجيتال و رسانههاي اجتماعي در نيويورکتايمز بود و در اين شغل، به توسعهي استراتژيهاي مربوط به مديران در رسانههاي ديجيتال و اجتماعي ميپرداخت.«ثريا دارابى» يکى از سى زن پيشتاز جهان در دنياى تکنولوژى است،
در نيويورک تايمز به عنوان مدير امور مشارکت ديجيتال و بازاريابى براى رسانه هاى اجتماعى شروع به کار کرد و در اين شغل، به توسعهي استراتژيهاي مربوط به مديران در رسانههاي ديجيتال و اجتماعي ميپرداخت. شايد به همين دليل است که حالا او را به عنوان يکي از پيشروان حوزهي ديجيتال در جهان پذيرفتهاند.
«دارابي» اطلاعات فوقالعادهاي در زمينهي مصرفگرايي ديجيتال و استفاده از تکنولوژي به هدف ارتقاي کارايي، اعتبار و رشد دارد. استراتژيهايي که او براي ديجيتالي کردن نيويورکتايمز به کار بست هنوز هم در حال استفاده هستند،
اما موفقيت اصلى او در «فود اسپاتينگ» رقم خورد،وب سايتى که « ثريا دارابى» راه اندازى کرده است ايده وبسايت از آنجا آمد که «دارابي» در سفري که به ژاپن داشت با خوراکيهاي متفاوت و جذابي روبرو شد و از آنهاي عکاسي کرد، اما در بازگشت از سفر ديگر مطمئن نبود نام خوراکي آمده در هر تصوير چيست يا آن را کجا چشيده است.
به همين دليل، «دارابي» و يکي از دوستان او تصميم به ساخت برنامهاي گرفتند که کار را براي علاقمندان به غذا آسان ميکرد. اين وبسايت به اين صورت کار مى کند که افراد از تمامى نقاط جهان از غذاهايى که آماده مى کنند عکس گرفته و در اين سايت به اشتراک مى گذارند.
جاي تعجب ندارد که «فود اسپاتينگ» با استقبال خوب مخاطبين روبرو شد و در همان سال اول فعاليت در ليست ۵۰ وبسايت برتر مجلهي تايم قرار گرفت و مجلهي Travel+Leisure هم آن را به عنوان يکي از برنامههاي ضروري و فوقالعاده براي سفر انتخاب کرد همچنين «فود اسپاتينگ» از سوي اپل و مجلهي اينترنتي وايردبه عنوان اپليکيشن برتر سال اعلام شد.
«دارابى» به همراه دوست خود «مکسين بيدات» برند مد و فشن «زَدى» را پايه گذارى کرد. برندى که در زمينه شفافيت خط توليد و ارائه دهندگان محصولاتش بسيار موفق بوده است. دستاورد «ثريا دارابي» به عنوان يکي از موسسين «زَدى» ترکيب کردن تجارت الکترونيک، محتواي غني رسانهاي و ارائهي يک تجربهي خريد متفاوت و خارقالعاده به شکل کاملا يکپارچه است.
اين وبسايت به کاربران خود نشان ميدهد لباسهايشان چطور و به چه شکل تهيه ميشوند – و در عين حال کالاهايي زيبا با کمترين تاثير منفي روي محيطزيست را در کنار قيمتهاي عالي و توليد سريع ارائه ميدهد.
در سال ۲۰۱۴، «دارابي» به عنوان يکي از «رهبران جوان سازمان اقتصادي جهان» انتخاب شد و از آن زمان بارها به سخنراني در اين سازمان پرداخته است. در سال ۲۰۱۲، مجلهي Inc «دارابي» را يکي از «۳۰ مدير برتر زير ۳۰ سال» در جهان اعلام کرد و مجددا در سال ۲۰۱۵، مجلهي Fortune او را يکي از «۴۰ مدير برتر زير ۴۰ سال» خواند.