برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

چطور به همسر وابستگی نداشته باشیم؟

منبع
بيتوته
بروزرسانی
چطور به همسر وابستگی نداشته باشیم؟

بيتوته/ نزديکي و وابستگي عاطفي بين زوج ها براي داشتن يک رابطه سالم و تربيت بچه ها لازم است. اين احساس به شما کمک مي کند که خود و همسرتان را بعنوان يک واحد ببينيد. با اين حال، هنگامي که اين وابستگي افراطي شود، به شما، به همسر و به ارتباط تان اسيب مي رساند.
وابستگي عاطفي به همسر
وابستگي عاطفي به همسر اعتماد به نفس شما را تخريب مي کند و نمي گذارد که حقيقتا خودتان باشيد! وابستگي عاطفي با حس خشم، ترديد نسبت به خود ، ترس از طردشدن، ترس از تنهايي، احساس عدم امنيت، شرم، کوچکي يا ترس از اينکه ديگر شما را دوست نداشته باشند يا از شما قدرداني نکنند همراه است.
شخصي که از وابستگي عاطفي رنج مي برد، تنها براي افراد ديگر زندگي مي کند و خود را ناديده مي گيرد. زماني که با دوستانش است، خود را فراموش مي کند، زماني که سرگرم کاري مي شود، خود را تمام و کمال وقف آن کار مي کند تا مورد پسند و قبول سايرين قرار گيرد و يا ذره اي از وي قدرداني کنند.
ولي خوب است بدانيم ميل به ناديده گرفتن خود به نفع افراد ديگر از کجا ناشي مي شود؟ مطمئنا آنرا از جايي ياد گرفته ايم، اينطور نيست؟ شايد يکي از علل آن والديني هستند که محبّت چنداني نسبت به فرزندانشان نشان نداده اند و يا هيجانات و احساسات آن ها را سرکوب کرده اند.
 

وابستگي بيمارگونه چه علامت هايي دارد؟
- تنهايي براي شان تحمل ناپذير و نااميدکننده است.
- اغلب اين اشخاص در زندگيشان مسئوليت هاي اصلي را به سايرين مي سپارند.
- اين اشخاص به تصميم ها و اعمال خويش اعتماد ندارند و نيازمندند دائما در طول زندگي و کار درستي اعمالشان از طرف ديگران تائيد شود.
- براي حفظ کردن اشخاص در کنار خود از هيچ کاري دريغ نمي کنند حتي به اعمالي تحقيرآميز و ناخوش‌آيند دست مي زنند.
- اين اشخاص به محض جدايي از کسي که آن ها را حمايت کرده و تکيه گاه آن ها بوده است يا دچار افسردگي شده يا سريعاً خود را وارد رابطه ديگري مي کنند تا حمايت هاي لازم را از طريق او کسب کنند و در چنين شرايطي احتمال ارتکاب اشتباه بسيار بالاست.
- موقع صحبت و بحث با افراد ديگر حتي اگر با نظر طرف مقابل مخالف باشند وي را تائيد مي کنند تا مبادا با ابراز مخالفت باعث ناراحتي و از دست دادن طرف مقابل شوند.
- به شدت حس نياز به مراقبت دارند و از تحت سلطه قرارگرفتن هراسي ندارند.

شيوه هايي براي تغيير وابستگي
متوجه مشکل باشيد
انسان زماني که دشمنش را نمي شناسد به ميدان جنگ نمي رود! اگاهي نسبت به وجود وابستگي، خود قدم بزرگي است که در اين راه برمي داريد و با وجود همه مشکلاتي که داريد، همه ترس ها و نگراني هايتان، شما همواره روي پاهاي خودتان مي ايستيد. شما قوي هستيد و هم اکنون با استفاده از اين قدرت ترس هايتان را پشت سر مي گذاريد. همين قدرت است که به کمک آن دنيايي شخصي بنا مي نهيد؛ دنيايي که در آن خودتان را دوست داريد و با خودتان در ارامش به سر خواهيد برد.

« نه» گفتن را بياموزيد و تمرين کنيد.
بايد ياد بگيريد که در موقعيت هاي خاصي به اطرافيان خويش نه بگوييد. مدام مهيا و دردسترس نباشيد.
نگذاريد کسي از قبل روي پاسخ « بله» شما حساب باز کند. تمرين نه گفتن براي زناني که خيلي پذيرا بار آمده اند، اصلاً کار آساني نيست ولي واقعيت اين است که چنانچه در زندگي امروز به خوبي بلد نباشيد در پاسخ خواسته هاي ديگران،« نه" بگوييد، کلاهتان پس معرکه خواهد بود.
خواه اين خواسته ها، خواسته هاي نا به جا و بي شرمانه باشند، خواه ريختن وظايف کاري بي اندازه روي سرتان يا مسووليت هايي که شما قادر به انجام آن ها نيستين
صداقت و برقراري ارتباط با خود
شيوه ديگر براي مقابله با وابستگي ناسالم به شريک زندگي، راستگويي و برقراري ارتباط است؛ ولي در اين باره خاص، يعني وابستگي شديد عاطفي، شخصي که بايد با وي روراست باشيد خودتان هستيد نه همسرتان.
وابستگي به همسر چيست؟دلايل و از بين بردن وابستگي به همسر
چقدر به همسرتان وابستگي داريد؟
هرقدر بيشتر با خودتان روراست باشيد، راحت تر ميتوانيد نيازهايتان را به زبان بياوريد. چه توقعي از همسرتان داريد که برآورده نمي کند؟ هنگامي که اين نيازها را به زبان مي آوريد، خودتان بيش از پيش متوجه منطقي يا غيرمنطقي بودن آن ها مي شويد.

دکتر دارا بوشمن( Dara Bushman) روانشناس باليني معتقد است:ازدواجي که با وابستگي شديد عاطفي همراه باشد معمولاً سبب از ميان رفتن « احساس خود و هدف» مي شود؛ يعني بايد فرديت خودتان را حفظ کنيد و مواظب باشيد که در جريان وابستگي شديد عاطفي از بين نرود.
همينطور، حفظ فرديت به شما کمک مي کند که کم تر در عمق وابستگي عاطفي فرو برويد. يکي از راهها براي حفظ فرديت، گذاشتن مرزهاي فيزيکي است. براي اين کار بايد سعي کنيد فعاليت ها ، دوستي ها و سرگرمي هاي پيش از ازدواجتان را ادامه دهيد.
اين راه حل به شما کمک مي کند تا قدري از توقعاتي را که از همسرتان داريد، کم کنيد و براي براورده‌کردن نيازهايتان به منبع هاي ديگر تکيه کنيد. هنگامي که ديگر به همسرتان وابسته نباشيد، ميتوانيد بار فشار و استرس را از رابطه تان برداريد و رابطه اي زيبا و سالم را تجربه کنيد.
شفاي کودک درون
اسيب هاي رواني در بچگي، هرقدر هم که جدّي باشند، معالجه پذير هستند. البته شخصي متخصص بايد در اين راه کمک کند؛ ولي در پايان ، اين ما هستيم که بايد اين آسيب ها را به خوبي درمان کنيم؛ زيرا اگر در بچگي اسيب ديده باشيم، اکنون بعنوان فردي بزرگسال بايد خودمان آن کودک را که هنوز در درونمان زندگي مي کند درمان کنيم.
همسرمان، هرقدر هم که دوستش داشته باشيم و به وي نزديک باشيم، به کودک درون مان دسترسي ندارد. پس، اين ماييم که بايد به صورت مستقل به آن کودک بي ثبات ، عصبي و مردد اطمينان خاطر بدهيم.
خود را از حس گناه رها کنيد
خانمي را در نظر بگيريد که وقتي صبح ها از خواب بيدار مي شود حس مي کند شوهرش از دنده چپ بلند شده است. به طورناخودآگاه از خود مي پرسد« چه کار کرده ام؟» زماني که پيش دوستانش ميرود و آن ها روي خوش نشان نمي دهند، حس مي کند که تقصير اوست که دوستانش در چنين حالتي قرار دارند و حضور وي باعث رنجش آن ها شده است. بايد بدانيد که چنين احساسي اغلب باعث مي شود شخص سکوت کند و احساساتش را ابراز نکند.
همينطور حس گناه شبيه دور باطل عمل مي کند و اثر گلوله برف را دارد؛ از خود مي پرسيم که به چه دليل چنين چيزي برايمان پيش آمده است و در آخر متقاعد مي شويم که مطمئنا کار بدي انجام داده ايم و بعد در وجودمان به دنبال عيب ها و خطاهاي خيالي مي گرديم و باز هم حس گناه بيشتري مي کنيم و ...حس گناه به کلسترول خون شباهت دارد؛ کلسترول خوب و کلسترول بد.
حس گناه بد بطور پيوسته از شما يک گناهکار مي سازد و بدون آنکه بتوانيد اين حس را به يک اشتباه معلوم ارتباط دهيد، دچار حس مبهم گناه مي شويد. از اين نوع حس گناه بايد دوري کنيد!
در عوض، حس گناه خوب، به حس مسووليت ارتباط دارد. اين حس به امور معلوم و واقعي مربوط مي شود که وجدانتان به شما ندا مي دهد؛ دروغ، غيبت، نيش زبان و .... خصوصيت حس گناه خوب آن است که ميتوانيد به آن پايان دهيد. بدين سبب بايد بين حس گناه خوب و بد مرز مشخصي بگذاريد.
اعتماد به نفس داشته باشيد
زنان بهتر است پيش از هر چيزي بدانند که اين وابستگي چه آسيبي به خودشان و زندگي شان مي زند. وابستگي هرروز بيش از روز قبل به شما آسيب وارد مي کند پس بهتر است در قدم اول اعتماد به نفس خودتان را افزايش دهيد. هنگامي که شما اعتماد به نفس کافي داشته باشيد ديگر نيازي نيست يک نفر دائم کنار شما باشد و به محض اين که ترکش مي کنيد حس نا امني تمام وجودتان را بگيرد.
از ازادي همسرتان نترسيد
خيلي از زن ها و مردها از اين که همسرشان ازادي داشته باشد و با دوستان خودش برنامه هاي تفريحي بگذارد شاکي ميشوند و به محض اين که همسرشان پاي خود را از در بيرون مي گذارد، ترس و لرز وارد زندگي شان مي شود. اين شکل ناسالم از وابستگي پيش از همه خودتان را اذيت مي کند و سبب مي شود به شخصي تبديل شويد که شريک زندگيتان دوست ندارد.
اين رفتار شايد روزهاي نخست آشنايي و ازدواج احساس اهميت داشتن و دوست داشته شدن به طرف مقابل بدهد ولي پس از چند سال قطعاً اين رفتار شما آزاردهنده خواهد شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره