برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

با روانشناسی رنگ در طراحی لباس بانوان آشنا شویم

منبع
روزياتو
بروزرسانی
با روانشناسی رنگ در طراحی لباس بانوان آشنا شویم

روزياتو/ طراحي و دوخت لباس در روزهاي کرونايي، يکي از کسب و کارهاي خانگي جذاب و پردرآمد براي عده اي از بانوان خلاق است. در سلسله گزارشاتي، ده ها مورد درباره روانشناسي رنگ در طراحي لباس بانوان ارائه کرديم که بخش اول آن را مشاهده مي کنيد.
روانشناسي رنگ در دنياي طراحي پارچه و لباس يکي از فاکتورهاي تاثيرگذار در جلب نظر مشتري، معرفي برند و جذاب کردن استايل است. صدها هزار هموطن در ۳۱ استان کشور، به صورت مستقيم و غير مستقيم با موضوع طراحي لباس و مزون و فروش و عرضه اين حوزه فعاليت دارند و به کمک اينستاگرام، شمار بانواني که وارد عرصه فشن ديزاين و فشن بلاگري شده اند، رو به افزايش است.
کسب و کار مد (fashion industry)‌ اگر چه يکي از آلوده کننده‌هاي محيط زيست در قرن ۲۱ است، اما کسب و کاري جذاب و پولساز و فرصت آفرين بوده که قشرهاي مختلف مردم به خصوص جوانان کارآفرين را به اين حوزه هدايت کرده است. در طراحي لباس، روانشناسي رنگ و بررسي استايل، اهميت فراوان دارد.
رنگ ها، داراي روابط و حالات خاصي هستند که با شناخت دقيق آن، انتخاب رنگ مناسب براي هر فردي آسان خواهد بود. رنگ ها به علت خصلت هاي ذاتي، حتي مي توانند اندازه ظاهري اندام و رنگ چهره را مغاير به آن چه هست به نظر آورند.
گزارش امروز چطور در سلسله گفتارهاي معرفي الفباي طراحي مد و لباس، نگاهي دارد به داستان جذاب رنگ. شما از  يک سري رنگ ها بيش تر خوشتان مي‌آيد و به گروه ديگر  رنگ ها، تمايلي نداريد. اگر  چه موضوع سليقه است، اما رنگ ها، انرژي دارد و شما بايد لباس هاي خوش رنگ، انرژي جذب مي‌کنيد.

اگر طراح  لباس هستيد يا در حوزه روانشناسي رنگ در طراحي مد، نظر و ديدگاهي داريد از طريق بخش نظرسنجي با ما در ارتباط باشيد. فراموش نکنيد که رنگ سال ۱۳۹۹، آبي کلاسيک است.
اولين موضوعي که در اين گفتار چطور دات کام مورد اشاره قرار مي‌گيرد، شدت رنگ است. شدت رنگ، موضوعي است که طراحان لباس و فعالان عرصه مد، بايد به آن توجه کنند. شدت رنگ براي تشريح خلوص رنگ و درجه قوت يا انرژي فام دار بودن رنگ به کار مي رود. رنگ هاي اشباع و خالص، درخشنده و براق هستند و رنگ هاي مات و کدر، غير اشباع و ناخالص. رنگ هاي مات، حالت مبهم دارند و هيجان و اهميت بصري هر چيزي را کاهش مي دهد.

 شدت رنگ را نگاه کنيد
مقداري رنگ خالص در يک پرده رنگ، درخشندگي آن را مشخص مي سازد. وضوح رنگ هاي درخشنده با حذف خاکستري و مشکي از ترکيب رنگ ها به دست مي آيد. رنگ هاي آبي، قرمز، زرد و نارنجي رنگ هاي کاملا درخشاني هستند. رنگ هاي درخشان به علت وضوح خود باعث جلب توجه مي شوند.
 تاثير رنگ هاي درخشان در طراحي لباس شب سلبريتي ها در مراسم فرش قرمز گلدن گلوب و اسکار ۲۰۱۸ را مشاهده مي کنيد. رنگ لباس، درخشندگي پوست و ميميک چهره را جذاب تر مي کند
رنگ هاي درخشان باعث نشاط و سرور هستند و از آنها در بسته بندي، مد و تبليغات استفاده فراواني مي شود. همانطور که در تصاوير مراسم گلدن گلوب و اسکار در اين مطلب مي بينيد، به وضوح تاثير رنگ‌هاي درخشان با رنگ پوست‌هاي روشن و تيره جلب توجه، نشاط و درخشندگي خاصي دارد که به بيننده القا مي کند.
 لباس آبي رنگ بلند دنباله دار، يکي از طرح هاي محبوب سلبريتي ها در فرش قرمز مراسم هنري سال هاي اخير بوده است. روانشناسي رنگ آبي را توجه کنيد. رنگ سلطنتي و جذابي که مشتاقان بسياري دارد و در کالکشن فصلي برترين طراحان مد دنيا از روبرتو کاوالي تا ايلي صعب ديده مي شود
موضوع ديگري که در شدت رنگ اهميت دارد، ارزش رنگ است. ارزش رنگ، مقوله اي است که طراحان مد و لباس در توليدات خود بايد به آن توجه کنند. در واقع، ميزان تيره گي و روشنايي يک رنگ، بيان گر ارزش آن است.
سه نوع درجه روشني عبارتند از روشن فام، خاکستري فام يا نيمه روشن و تيره فام.  مثلا، قهوه  اي، يک تيره فام از رنگ نارنجي و صورتي يک روشن فام از رنگ قرمز است. هر کدام، ارزش رنگ متفاوت داشته و انرژي آن نيز با يکديگر فرق دارد. تيپ هاي زمستاني رنگارنگ فشن بلاگرها معمولا از اين دسته رنگ ها استفاده مي کند.

 ارزش رنگ در لباس صورتي
در لباس بالا که توسط يکي از سلبريتي ها در مراسم اسکار ۲۰۱۸ ميلادي پوشيده شده است، شاهد لباس بلند صورتي رنگ (روشن فام) هستيم. رنگ پوست سلبريتي، سياه است و رنگ صورتي، توانسته کنتراست رنگ خوبي خلق کند. دنياي تعادل ها و توازن ها و کنتراست ها در طراحي مد و لباس مردانه و زنانه، بسيار اهميت دارد و اين، شدت و ارزش رنگ را تداعي مي کند.

 لباس دنباله دار
لباس بلند دنباله دار تک شانه که در بالا مشاهده مي کنيد، شاهد رنگ قهوه اي (تيره فام) هستيم که سلبريتي مربوطه، با توجه به رنگ پوست، آن را انتخاب کرده است. توجه داشته باشيد که در انتخاب لباس، نقش استايليست ها نبايد فراموش شود.

تک رنگي
موضوع ديگري که در مقوله روانشناسي رنگ، پس از شدت رنگ و ارزش رنگ اهميت دارد، مقوله تک رنگي است. ويژگي هاي يک رنگ با ارزش ها و شدت ها متفاوت از همان رنگ را تک رنگي مي گوييم. مثلا يک رنگ پايه که با مقادير متنوعي از سياه و سفيد ترکيب مي شود.  اين ترکيبات، بسيار آرامش بخش و تسکين دهنده هستند. پارچه تک رنگ، به لباس يکپارچگي مي بخشد و ظاهري طبيعي و مطلوب دارد.

 لباس مونوکرم
مونوکروماتيک در لباس سلبريتي بالا در مراسم فرش قرمز اسکار ۲۰۱۹ ميلادي را شاهد هستيم. لباس هاي تک رنگ، انرژي خاصي دارد و در طراحي لباس هاي کژوال و شيک و مجلسي، محبوب طراحان لباس حرفه اي است.

رنگ هاي مجاور يا هم خانواده
رنگ هايي که در چرخه رنگ، در جوار يکديگر قرار مي گيرند و ته رنگ مشترکي دارند، رنگ هاي مجاور هستند. هماهنگ کردن اين رنگ ها به علت نزديکي آن ها به يکديگر، آسان است. اين ترکيب رنگي، آرامش بخش و دلپذير  است. به خصوص هنگامي که از ارزش ها و شدت هاي گوناگون رنگ هاي مورد نظر استفاده شود. پس به انرژي رنگ هاي مجاور در طراحي لباس و استايل، توجه کنيد.
در قسمت دوم سلسله گفتارهاي بررسي روانشناسي رنگ در طراحي لباس بانوان به قدرت و ارزش رنگ هاي گرم و سرد مي پردازيم. براي تحصيل در رشته طراحي پارچه و لباس، از فرصت هاي تحصيلي کارشناسي و ارشد در دانشگاه هاي داخل و خارج از کشور (ميلان، پاريس و شانگهاي) استفاده کنيد.

ادامه دارد

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره