برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دختری 16 ساله ام که آبرویم جلوی فامیل رفته است

منبع
خراسان
بروزرسانی
دختری 16 ساله ام که آبرویم جلوی فامیل رفته است

خراسان/ دختري 16 ساله هستم. آبرويم جلوي فاميل رفته است. ديگر هيچ کس به من اعتماد ندارد. من از اين موضوع به شدت ناراحتم و بعضي اوقات براي رهايي از اين بي آبرويي به خودکشي فکر مي کنم. من جلوي چشم فاميل نابود شدم. آن ها فهميدند من با پسري در ارتباطم و حالا من ديگر نمي توانم در چشم آن ها نگاه کنم.  من فقط مي خواهم خودم را به آن ها ثابت کنم و بگويم بد نيستم. کمکم کنيد. خسته ام.
پاسخ
اول از همه، بابت اين که در چنين شرايط سخت و پرفشاري  قرار داريد،  متاسفم. خيلي سخت است که فکر کنيد هيچ فردي به شما اعتماد ندارد يا فکر کنيد که نمي توانيد در چشم ديگران نگاه کنيد. از دست دادن اعتماد خانواده و البته پيامدهاي بعدي آن، اتفاق خوبي نيست ولي به معناي اين هم نيست که امکان جبران نداشته باشيد و غير قابل اصلاح باشد. لطفا براي دقايقي با ما همراه باشيد.
   ارزشمندي انسان را باور کنيد
مي خواهم اين نکته را بدانيد که شما به عنوان يک انسان، بسيار ارزشمند هستيد و اين که اشتباهي مرتکب شده ايد که باعث ايجاد ناراحتي در اطرافيان شده است، چيزي از ارزشمندي شما به عنوان انسان کم نمي کند. متوجه اين موضوع باشيد اگر شما متاسفانه کاري انجام داده ايد که با توجه به ارزش هاي فرهنگي و خانوادگي شما درست نبوده، شما يک اشتباه کرده ايد نه بيشتر و اين باعث بي ارزش شدن شما به صورت کلي نمي شود. زندگي هديه بسيار ارزشمندي است که خداوند به بندگانش عطا کرده و هيچ اشتباهي، توان برابري با اين هديه را ندارد که کسي بخواهد خودش را با خودکشي از اين لطف محروم کند. بنابراين به جاي اين که به افکار نامناسبي همچون خودکشي فکر کنيد، دنبال راهي براي جبران اشتباهات و کسب مجدد اعتماد خانواده تان باشيد.
   پيامدهاي رفتارهاي اشتباه تان را بپذيريد

همه ما انسان ها با نيازهايي به دنيا آمده ايم و تمام رفتارهاي ما در راستاي رفع يک يا چند نياز از نيازهاي ماست. ما زماني احساس خشنودي داريم که بتوانيم نيازهاي مان را به صورت
واقع بينانه و مسئولانه برآورده کنيم. هر رفتار ما مي تواند پيامدهايي در پي داشته باشد. اگر زماني فرد رفتاري را انتخاب کرد که براساس معيارها و ارزش هاي جامعه يا خانواده رفتار مناسب و مسئولانه اي نباشد، ناگزير است که پيامدهاي آن را هم بپذيرد و در جهت جبران آن برآيد. حتما در اين حالت سختي ها و ناراحتي هايي هم به وجود مي آيد که جزئي از زندگي است ولي نکته اساسي اين است که نه خوشي هميشگي است و نه ناراحتي.
   ارتباط تان با آن پسر را قطع کرديد؟!
اميدوارم حالا که متوجه شرايط جديدتان شده ايد، ارتباط تان را به طور کامل با فرد مقابل قطع کرده باشيد. اولين قدم براي جبران يک اشتباه، خاتمه دادن به انجام اشتباه است. با پدر و مادرتان صحبت کنيد و همين توضيحاتي را که براي ما فرستاديد، به آن ها بگوييد. کسب اعتماد والدين، با صبر و تکرار نشدن اشتباه به دست مي آيد. با اين حال، به نظر مي رسد با توجه به فشاري که احساس مي کنيد و افکاري که در سر داريد، احتياج به کمک حرفه اي داريد. اگر مي توانيد از مشاور مدرسه کمک بگيريد يا با يکي از همکاران روان شناس يا مشاور صحبت کنيد. در نهايت از شما مي خواهم که با خودتان مهربان تر باشيد و يادتان باشد که شما و ديگر نوجوانان سرمايه هاي ايران هستيد و تک تک شما براي کشور و خانواده هاي تان ارزشمنديد.
نويسنده : ريحانه نوذريان | کارشناس ارشد روان شناسي و واقعيت درمانگر

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره