برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چطور باید با افراد کینه ای در اطراف مان سازگار شویم ؟

منبع
حامي هنر زندگي
بروزرسانی
چطور باید با افراد کینه ای در اطراف مان سازگار شویم ؟

حامي هنر زندگي/  افراد کينه‌اي حافظه‌اي قوي دارند و اصولا رفتارها و گفتارهاي ديگران را به خوبي به خاطر مي‌سپارند. بايد بدانيم که اين افراد به‌ شدت تمايل دارند مورد توجه ديگران قرار بگيرند و اغلب نمايشي يا به ‌شکل نامناسب رفتار مي‌کنند تا توجه ديگران را به خود جلب کنند. اين اختلال معمولا در دوران نوجواني يا اوايل بلوغ خود را نشان مي‌دهد. در ادامه مطلب به بررسي بيشتر درباره افراد کينه‌اي و رفتار درست با آن‌ها مي‌پردازيم.
 
اگر باعث ناراحتي فردي کينه‌اي شديد چه بايد بکنيد؟

معذرت خواهي کنيد
اگر واقعا کار اشتباهي کرده‌ايد، مسئوليت آن را به‌عهده بگيريد. اعتراف کنيد اشتباه کرده‌ايد و براي جبران آن هر کاري مي‌توانيد انجام دهيد. اگر فکر نمي‌کنيد کار اشتباهي انجام داده‌ايد اما مي‌دانيد طرف مقابل‌تان اين‌طور فکر مي‌کند، بگذاريد بداند که متوجه‌ ديدگاه متفاوتش هستيد و البته از عمد باعث ايجاد مشکل موردنظر نشده‌ايد. بگذاريد طرف مقابل بداند که از وضعيت پيش‌آمده متأسفيد حتي اگر فکر مي‌کنيد خطايي از شما سر نزده است.


از طرف مقابل در مورد کاري که بايد براي جبران انجام دهيد سوال کنيد
گاهي اوقات نيت خوب شما به همراه عذرخواهي کافي خواهد بود. اما خودتان را آماده کنيد چون ممکن است شخص مقابل حتي پس از عذرخواهي شما، از اشتباهتان چشم‌پوشي نکند و راهي براي بدتر کردن اوضاع پيدا کند. پس از طرف مقابل بپرسيد چه کاري از دست شما براي بهتر شدن اوضاع برمي‌آيد

بعد از عذرخواهي و دفاع از خودتان مسئله را رها کنيد
به طور مداوم تلاش نکنيد که ديدگاهتان درمورد آن مسئله، مورد تأييد طرف مقابل قرار بگيرد. شما در اين صورت حس کينه را در او تقويت خواهيد کرد. فرد کينه‌اي در بسياري از موارد، درنهايت دست از کينه‌جويي برمي‌دارد. گاهي اوقات اين تغييرِ موضع با تغيير برخورد شما سريع‌تر اتفاق مي‌افتد. سعي کنيد وانمود کنيد از عصبانيت آن شخص اصلا نگران و ناراحت نيستيد. درمانگرانِ رفتاري شناختي معتقدند که گاهي اوقات مي‌توانيم با وانمود کردن به درستي چيزي، وضعيت را تغيير دهيم.

بدانيد که کينه‌اي شدن طرف مقابلتان دلايل زيادي دارد
شايد اعضاي خانواده‌اش هميشه از او انتقاد مي‌کرده‌اند و او همچنان سعي دارد در برابر آن از خودش محافظت کند. شايد هم خواهر يا برادر کوچک‌‌تر او هيچ‌گاه سرزنش نمي‌شده‌اند، در حالي‌که او هميشه به‌ خاطر هر گونه سرپيچي از قوانين خانواده، مجازات شده است.
حتي ممکن است بدتر از همه، او را به‌ ياد خواهر يا برادر کوچک‌‌ترش مي‌اندازيد و به همين خاطر، شما را مجازات مي‌کند. بنابراين بدانيد که مسائل زيادي در کينه‌اي شدن يک فرد دخيل هستند.

 از اطرافيانتان پشتيباني مثبت دريافت کنيد
رعايت اين نکته در محل کار اهميت بيشتري دارد. شما نبايد درمورد رئيس يا حتي همکارتان شکايت کنيد، اما ممکن است لازم بشود به ‌طور غيرمستقيم کمي اطلاعات جمع کنيد. مي‌توانيد از همکار قديمي‌تان بپرسيد آيا او تابه‌حال از دست کسي در محل کار عصباني شده است؟ اجازه ندهيد گفت‌ وگوي شما به بدگويي تبديل شود، اما از او سؤال کنيد براي مقابله با اين وضعيت، چه کرده است. متوجه خواهيد شد که تنها نيستيد و حتي ممکن است توصيه‌هاي مفيدي دريافت کنيد.

هميشه اميدوار نباشيد که اوضاع به بهترين حالت تغيير کند
اگر در محل کار با مافوقي کينه‌اي برخورد داريد و در موقعيتي نيستيد که آنجا را ترک کنيد، شرايط دشوارتر هم مي‌شود. اگر مي‌توانيد از حمايت همکاران‌تان استفاده کنيد. در صورت امکان اين کار بايد بدون شکايت يا بدگويي از رئيس‌تان صورت بگيرد چون در غير اين صورت فقط احتمال ادامه‌ کينه‌جويي افزايش مي‌يابد.
سعي کنيد به‌خاطر داشته باشيد حتي اگر کينه، شخصي به‌نظر برسد، فقط به شما مربوط نمي‌شود. چيزي در ذهن طرف مقابل وجود دارد که از آن اطلاعي نداريد و اصلا ارتباطي با شما ندارد. درنهايت، کينه به مشکلات شخص کينه‌اي برمي‌گردد، نه فردي که هدف کينه‌توزي قرار مي‌گيرد.

نحوه رفتار با افراد کينه اي | سعي کنيد فاصله خود را با افراد کينه‌اي حذف کنيد
زماني که متوجه شديد فردي کينه‌اي است، سعي کنيد حدالامکان فاصله خود را با اين افراد حفظ کنيد. اين افراد بيشتر از سايرين حساس هستند و ممکن است رفتارهاي کوچک و بدون غرض شما هم باعث رنجش آن‌ها شود. از سمت ديگر گاهي اوقات ممکن است يک فرد کينه‌اي تصميم به انتقام بگيرد و امنيت رواني يا جاني و مالي کسي که او را آزرده، تهديد کند. بنابراين سعي کنيد مواظب ارتباطات خود باشيد

سوالات متداول
مهم‌ترين نشانه‌هاي افراد کينه‌اي چيست؟
اکثر اين افراد از صميميت و وابستگي مي‌ترسند، در بروز حوادث و اتفاقات ناگوار ديگران را مقصر مي‌دانند، زيادي قهر مي‌کنند و حافظه رويدادي قوي دارند . اين افراد معمولا منفي ‎نگر هستند و نکات مثبت ماجرا را در نظر نمي‎گيرند. گذشته را فراموش نمي‎کنند و فقط به تلخي‎ها و موارد ناراحت کننده فکر مي‎کنند. همين مسئله باعث به وجود آمدن کينه در آنها خواهد شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره