برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تلویزیونِ محترم، این «پریود» درد نداشت

منبع
برترين ها
بروزرسانی
تلویزیونِ محترم، این «پریود» درد نداشت

برترين ها/  پريود يا قاعدگي اتفاقي طبيعي در چرخه سلامتي بدن زنان است، اما در ايران صحبت از آن به صورت يک تابو در آمده است.
شهلا زرلکي در کتاب زنان دشتان و جنون ماهانه مي‌نويسد: انسان در طول حيات خود بر روي زمين مساله خونريزي ماهانه زن را گاه تقديس کرده و گاه تقبيح. براي نمونه بعضي قبايل سرخپوستي خون دشتان را براي ايمني از شر دشمن به بادبان قايق‌ها مي‌ماليدند و برعکس قبايل ديگر به شدت از نزديک شدن زن دشتان به سلاح‌هاي جنگي خودداري مي‌کردند به اين دليل که اين خون نجس و نحس است و باعث شکست مي‌شود" به گفته شهلا زرلکي «زنان نيز متاثر از فرهنگ حاکم بر زمانه خود همواره سعي کرده‌اند اين وضعيت زيستي‌شان را پنهان کنند و در مذموم شمردن آن با جهان مردانه همراه شوند.»
در سال‌هاي اخير در بسياري از کشور‌هاي مدرن اقداماتي براي عادي سازي و ايجاد گفتمان در اين مورد انجام شده، اما در ايران صحبت درباره اين موضوع به صورت يک تابو درآمده است. اما به تازگي در سريال "منم دوستت دارم" از شبکه سلامت اين موضوع به روشني عنوان شده که جاي ستايش دارد و يک يک قدم رو به پيشرفت در مورد اين موضوع به حساب مي‌آيد.
فرهنگ معيوب گاه حتي معادلات فيزيولوژيک را هم تحت‌تاثير قرار مي‌دهد، حالا به بهانه پخش اين سريال چند خط درباره پريود، قاعدگي يا عادت، پيش رويتان گذاشتيم.
* هر زن در طول زندگي خود حدود 35 تا 40 سال هر ماه با قاعدگي و دردهاي روحي و جسمي ناشي از آن دست و پنجه نرم مي‌کند! پس لازم است راجع به آن صحبت شود و درباره‌ي قاعدگي بيشتر بدانيم.
عطيه مهربان، فعال مدني افغان در رشته توئيتي درباره قاعدگي نوشت:

* قاعدگي يا عادت ماهانه شرم نيست! تداوم نسل بشريت حاصل همين قاعدگي است اما حرف زدن در مورد آن يراي برخي شرم است و ممنوع. قريب به ۹۹٪ دختراني که عادت ماهانه يا پريود مي‌شوند از شرم اينکه مبادا خانواده متوجه وضعيت آنها شوند در تمام روز خود را گرسنه نگه مي‌دارند.
* به قاعدگي در افغانستان «مريضي» مي‌گويند و اين حالت طبيعي بدن را نوع مريضي مي‌دانند. وقتي از داروخانه نوار بهداشتي مي‌خرند، مسئول داروخانه آن را در کيسه سياه مي‌گذارد تا مبادا کسي متوجه شود چه چيز شومي خريداري شده است!
* البته من از مادراني و پدران سنتي توقع ندارم در اين مورد حرف بزنند چنانچه حالا که من اين متن را مي‌نويسم مادرم وقتي متوجه شد به خاطر نوشتن در مورد اين شرم بزرگ ملامتم کرد!
* اما اين رسالتِ زنان و مردان درس خوانده و جوان است تا بر آگاهي‌سازي درباره اين مسئله تلاش کنند.
* قاعدگي نه مريضي است، نه شرم و نه ضعف.‌ قاعدگي طبيعي‌ترين واکنش بدني يک زن سالم است. با آن طبيعي برخورد کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره