5117 2 نظـــــــر  

فردا/ اگر از فوايد گريه کردن چيزي نمي دانيد بايد يادتان بياوريم که ما گريه‌کنان پا در اين جهان مي‌گذاريم، ولي به دلايلي با بالا رفتن سن‌مان، اشک ريختن به عنوان نشانه‌اي از ضعف در ميان مردان و زنان تلقي مي‌شود. اما ناخواسته گريه کردن به شکل‌هاي گوناگون براي ذهن، تن و روح ما خوب است. جلوي اشک‌هايتان را نگيريد، زيان اين کار بر سودش مي‌چربد. براي آگاهي از چرايي آن، بياييد نگاهي به فوايد گريه کردن و آنچه در هنگام گريستن رخ مي‌دهد، داشته باشيم. در ادامه اين مطلب را به نقل از بازده بخوانيد.

۱. شما سم‌ها را آزاد مي‌کنيد

شما در زمان ناراحتي، فقط گريه نمي‌کنيد. گريه کردن، پاسخ بدن شما به استرس بيش از اندازه است. شما با گريه کردن ، بدن خود را از کورتيزول مي‌رهانيد. کورتيزول هورموني وابسته به استرس است که اگر ميزان آن از تعادل خارج شود، بصورت بالقوه به سلامتي شما آسيب مي‌زند. حضور اين هورمون در سطوح بالا و به شکل مزمن، مي‌تواند به طيف گسترده‌اي از مشکلات همچون: اختلالات خواب، پايين آمدن پاسخ ايمني وافزايش وزن در ناحيه شکم بينجامد.

۲. باکتري‌ها را از ميان مي‌بريد
اشک‌هاي شما باکتري‌ها را از چشمان‌تان مي‌شويد. دليل آن اين است که در اشک‌هاي شما ليزوزيم وجود دارد، هورموني که در شير و بزاق انسان يافت مي‌شود. زماني که شما گريه مي‌کنيد، ليزوزيم آزاد مي‌شود و بيش از ۹۰% از باکتري‌ها را در مسيرش مي‌کشد. بنابراين گريه کردن نه تنها، سم‌ها را از بدنتان آزاد مي‌سازد بلکه سم‌هاي ديگري را هم که در سطح بدن شما لانه کرده‌اند، نابود مي‌سازد.

۳. بينايي‌تان را بهبود مي‌بخشيد

آيا تا به حال شده که پس از يک روز طولاني کاري به خانه برشد و متوجه شويد که ديدتان اندکي تار شده است؟ در طي روز، غشاهاي چشم شما با از دست دادن آب، خشک مي‌شود که اين سبب مي‌شود شما توانايي متمرکز کردن چشمتان را از دست بدهيد. گريستن، اين غشاها را مرطوب مي‌سازد که به احياي کارايي کلي چشمتان مي‌انجامد.

۴. حالتان را بهبود مي‌بخشد
گريه کردن، با آزاد ساختن هورمون‌هاي ويژه‌اي از بدن شما، استرس را فرومي نشاند. آشکار است که اين موضوع تأثير مثبت شگرفي روي حالت کلي شما مي‌گذارد. مطالعه‌اي که در سال ۲۰۰۸ توسط دانشگاه فلوريداي جنوبي انجام گرفت، نشان داد که ۹۰% از افرادي که در موقعيت‌هاي استرس زا گريه کرده بودند، بهبود قابل توجهي در حالت کلي‌شان گزارش کردند. آن‌هايي که گريه نمي‌کنند، در رويارويي با دشواري‌ها، به گريزگاه‌هاي کمتري تکيه مي‌کنند.

۵. شما با عواطف و احساسات خود رودررو مي‌شويد

افرادي که مي‌گويند نمي‌گريند، به احتمال زياد از اين حقيقت که چيزي براي گريه کردن دارند، مي‌گريزند. هرکس چيزي دارد که برايش بگريد و نبايد از اين جهت خجالت بکشد. همينکه بدانيم در رويارويي با يک بحران عاطفي چگونه با آن برخورد کنيم، به خودي خود و به اندازه کافي کاري دشوار است. اينکه در يک موقعيت احساسي جلوي اشک‌هايمان را هم بگيريم تا چيزي در چهره ما پديدار نشود، حتي تلاشي بيشتر مي‌طلبد و تنها به افزايش استرس مي‌انجامد.

۶. ارتباطات را بهبود مي‌بخشيد

اگر يکي از نزديکان شما، شروع به گريستن کند، شما به صورتي غريزي متوجه مي‌شويد که مشکلي در کار است. براي چنين ارتباطي، ضرورتي ندارد که از واژه‌ها استفاده کنيم. گريه مي‌تواند گونه‌اي از حرف زدن هم باشد، ممکن است شخصي وانمود کند که حالش خوب است ولي گريه‌اش روشن مي‌سازد که او آزرده است. گريستن هم با برداشت عيني و هم با برداشت استعاره اي، مي‌تواند دريچه‌ها را به سوي احساسات و انديشه شخص بگشايد و مي‌تواند عامل تسريع کننده‌اي براي گفت‌وگوهايي عميق و بسيار ضروري ميان دوستان و شريکان زندگي باشد.

۷. خودتان را در برابر عوامل آزاردهنده محافظت مي‌کنيد

اشک‌ها تنها در هنگام ناراحتي‌تان توليد نمي‌شوند. آنها پاسخ طبيعي بدن در برابر مواد خارجي هستند که با چشم برخورد مي‌کنند. زماني که چشمان در تماس با ذرات غبار، شن، يا خاک قرار مي‌گيرند، پاسخ طبيعي بدن شما اين است که اشک بريزد. اين کار، غشاي درون چشمان شما را از خراش يا آلودگي حفظ مي‌کند. دليل اشک ريختن شما درهنگام بريدن پياز، اين است که با برش دادن، پياز گازي را آزاد کند که به چشم حمله مي‌کند. اشک‌ها اين اجازه را به چشم مي‌دهند که از خود در برابر عوامل آزاردهنده محافظت کند. (نکته‌اي حرفه‌اي: براي جلوگيري از رخ دادن چنين چيزي، پياز را پيش از استفاده، به مدت ۱۰-۲۰ دقيقه در فريزر قرار دهيد تا سرد شود. با اين کار ميزان آنزيم‌هايي که هنگام خرد کردن پياز آزاد مي‌شوند، کاهش مي‌يابد.)

۸. شما وضعيت کلي سلامتي خود را بهبود مي‌بخشيد
همانگونه که ياد گرفته‌ايم، گريه مي‌تواند شماري از نتايج مثبت از جمله بهبود خلق و خوي، پايين آوردن ميزان استرس، و محافظت از چشم در برابر باکتري‌ها را براي سلامتي به ارمغان آورد. ولي آيا مي‌دانستيد اشک‌هايي که درنتيجه گريه احساسي جاري مي‌شوند، ۲۴% بيش از ديگر انواع گريه شامل مقادير پروتئين آلبومين است؟ اين به تنظيم سوخت وساز بدن کمک مي‌کند. گريه مي‌تواند در مبارزه با ديگر مسائل رايج سلامت جسمي همچون فشار خون بالا، چاقي و ديابت نيز کمک کند.


با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد

5117 2 نظـــــــر