948 0 نظـــــــر  

بي باک/ دکتر رضا کريمي: با وجود اين‌که چاقي و پر‌خوري به معضل اساسي سلامت جامعه ما بدل شده و با اين‌که ورزش در بيشتر نقاط دنيا عامل شماره يک حفظ سلامت لقب گرفته اما متاسفانه در جامعه ما چندان به آن پرداخته نمي‌شود و حتي بارها ديده شده به دلايل کم اهميت، مردان و بخصوص زنان از ورزش منع شده‌اند.
در بيشتر نقاط دنيا، تلاش در جهت ساختن ورزشگاه‌هاي بيشتر، پارک‌هاي در دسترس تر و استخرهاي فراوان تر براي ورزش همگاني وجود دارد. از طرفي در رسانه‌ها اين مهم در نظر گرفته و روي آن کار مي‌شود تا جايي که در برخي فيلم ها، حداقل يک صحنه از يک بازيگر مشهور داريم که در حال ورزش است.
ورزش با تنظيم وزن و کاهش ميزان چاقي، مستقيما بر وضعيت عملکرد قلب اثر دارد. ازطرفي در افراد لاغر با فشار خون بالا مي‌تواند بر کاهش فشار خون موثر باشد بدون اين‌که بيمار دارويي براي کاهش فشار خون استفاده کند. ورزش در کاهش چربي‌هاي مضر هم موثر است، بخصوص ميزان تري‌گليسريد خون با ورزش روزانه به‌طور واضح کاهش مي‌يابد. از اثرات مفيد ديگر ورزش، کمک به تنظيم قند خون است که با سوزاندن قند اضافي موجود در خون اتفاق مي‌ افتد.
اما در زنان، ورزش اهميت خاص ديگري مي‌يابد و آن درمان و پيشگيري از بيماري پوکي استخوان است. اين بيماري که در زنان شايع‌تر از مردان و با عوارض خطرناکي مثل شکستگي مکرر همراه است، با ورزش در سنين مختلف از زير 18 سال تا سنين يائسگي قابل پيشگيري و درمان است. بخصوص ورزش‌هايي که با فشار بر استخوان‌ها بخصوص پاها همراه است؛ مثلا پياده روي و دويدن در کاهش روند پوکي استخوان بسيار موثر است.
يکي ديگر از اثرات درماني ورزش در زنان، تاثير آن بر نازايي است. به اين ترتيب که در درمان بيماري تخمدان پلي‌کيستيک يا تنبلي تخمدان موثر است. ورزش با کاهش چربي‌هاي شکمي به تخمک‌گذاري کمک مي‌کند. فعاليت بدني با اثري که بر روحيه فرد ورزشکار دارد، تاثير ويژه بر اثربخشي داروهايي دارد که در درمان نازايي استفاده مي‌شود. بعلاوه ورزش به آزاد شدن هورمون‌هايي منجر مي‌شود که در تنظيم عادت ماهانه و تخمک‌گذاري بسيار موثرند.
هر روز بيماراني مراجعه مي‌کنند که از طرف همکاران از ورزش منع شده‌اند. اگرچه براي بهبود اوليه در بيماري‌هايي مثل ديسکوپاتي گردن يا کمر و آرتروز به صورت موقت و محدود استراحت تجويز مي‌شود، ولي بلافاصله بعد از بهبود اوليه بايد حرکات ورزشي شروع و هر روز بر ميزان آن افزوده شود. گاه در باره خانم‌هاي باردار نيز توصيه به استراحت مي‌شود. واقعيت اين است که ورزش از افزايش وزن نامناسب در بارداري مي‌کاهد و به يک زايمان مناسب کمک مي‌کند؛ همين‌طور با تقويت عضلات لگن از احتمال افتادگي مثانه مي‌کاهد. فقط در موارد بسيار کمي ورزش براي مادران باردار ممنوع است و حدود 90 درصد زنان باردار تا اواخر بارداري بايد ورزش هوازي و منظم داشته باشند.



با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد

948 0 نظـــــــر