برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تغذیه/ چند خاصیت بلوبری برای سلامت مغز

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تغذیه/ چند خاصیت بلوبری برای سلامت مغز
ايسنا/ بررسي‌ها نشان مي‌دهد مصرف بلوبري مي‌تواند با پيشگيري از زوال عقلي و بهبود قدرت حافظه به سلامت مغز کمک کند. بلوبري خواص قابل توجهي براي سلامت بدن دارد. اين ميوه حاوي آنتي اکسيدان است که بدن را در برابر ابتلا به بيماري‌ها و خطرات مرتبط با بالا رفتن سن حفظ مي‌کند. اين ميوه به دليل خاصيت‌هايي که براي مغز، تقويت عملکرد شناختي و قدرت حافظه حتي در سنين بالا دارد، شناخته شده‌ است. به گفته کارشناسان ، مصرف مداوم اين ميوه نارسايي و اختلال در حافظه و ناهماهنگي اندام‌هاي حرکتي را که با افزايش سن مرتبط است، کاهش مي‌دهد. سايت مديکال ديلي در مطلبي به برخي از خواص بلوبري براي سلامت مغز پرداخته که مي‌توان به موارد زير اشاره کرد. کاهش خطر زوال عقلي: 
قدرت شناختي افراد با فزايش سن کاهش مي‌يابد که با داشتن رژيم غذايي سرشار از خوراکي‌هاي گياهي همچون بلوبري مي‌توان با اين خطر مقابله کرد. در مطالعه انجام شده روي تعدادي فرد بزرگسال که 30 ميلي ليتر از عصاره اين ميوه را مصرف کرده بودند، مشخص شد فعاليت مغزي اين افراد، جريان خون و حتي حافظه آنان بهبود چشمگيري پيدا کرده‌ است. کاهش تاثيرات آلزايمر: 
آنتي اکسيدان موجود در اين ميوه براي قدرت حافظه و عملکرد شناختي افراد بزرگسال مفيد است و از ابتلا به آلزايمر پيشگيري مي‌کند. آلزايمر نوعي زوال عقلي است و بر بخش‌هايي از مغز تاثير مي‌گذارد که قدرت حافظه، تفکر و صحبت کردن را کنترل مي‌کند. تاثير در کاهش قدرت حافظه ناشي از افزايش سن: 
اين ميوه به دليل دارا بودن ترکيب‌هايي، سلول‌هاي مغزي را در برابر راديکال‌هاي آزاد حفظ مي‌کند. مطالعه انجام شده در سال 2012 نشان مي‌دهد بلوبري مسيري را که عصب‌ها در مغز با يکديگر ارتباط پيدا مي‌کنند، تغيير مي‌دهد. همچنين از التهاب در مغز که به عصب‌ها آسيب مي‌زند جلوگيري کرده و تعادل حرکتي را تقويت مي‌کند. تقويت سلامت روان: 
طبق مطالعه انجام شده ميوه بلوبري مي‌تواند به شاد شدن مبتلايان به افسردگي کمک کند. بر اساس مطالعه انجام شده در سال 2016 مصرف بلوبري به کاهش فاکتورهاي زيست شيميايي و ژنتيکي تاثيرگذار در افسردگي و اقدام به خودکشي کمک مي‌کند. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد