برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سلامت

علائمی در بدن که نشان دهنده ابتلا به بیماری‌های مرگبار هستند

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
علائمی در بدن که نشان دهنده ابتلا به بیماری‌های مرگبار هستند
باشگاه خبرنگاران/ کارشناسان به افراد توصيه مي‌کنند هرروز به معاينه دقيق خود بپردازند و علائمي که مي‌تواند نشان دهنده ابتلا به بيماري‌هاي مختلف باشد را ناديده نگيرند. ازجمله نشانه‌هاي زودهنگام هشدار دهنده ابتلاي فرد به بيماري‌هاي مختلف مي‌توان موارد زير رانام برد: از دست دادن وزن بدون دليل خاصي بيشتر افراد دوست دارند وزن متناسبي داشته باشند و به اين دليل رژيم‌هاي غذايي لاغري را رعايت مي‌کنند، اما اگر فردي رژيم غذايي خاصي نداشته باشد وفعاليت ورزشي او مطابق هميشه باشد، اما به طور غير معمول وزن او کم شود، نشانه جدي ابتلا به بيماري است. از جمله بيماري‌هايي که با کاهش وزن خود را نشان مي‌دهند مي‌توان مشکل در دستگاه گوارش به ويژه روده ها، فعاليت بيش از حد غده تيروئيد، ديابت، افسردگي و سرطان را نام برد. اگر کاهش وزن همراه با احساس خستگي و افسردگي در فرد باشد نياز است براي بررسي دقيق‌تر به متخصص مراجعه کند. وجود توده در بدن اگر متوجه يک توده در هر قسمتي از بدن خود شديد حتماً به پزشک مراجعه کنيد به ويژه اگر درناحيه سينه بانوان يا اسکروتوم مردان بود. البته تعداد زيادي از توده‌ها غير سرطاني و خوش خيم هستند مانند فيبروم يا کيست‌هاي تخمدان، اما هرتوده‌اي بايد مورد بررسي کارشناس از نظر خطر وجود سرطان قراربگيرد. درد شديد در قفسه سينه درد قفسه سينه، نيز مي‌تواند نشانه‌اي هشدار آميز از بروز حمله قلبي يا ايجاد لخته خوني در ريه، اسپاسم عضله‌هاي کوچک بين دهنده ها، بازگشت اسيد به مري و يا سوزش در اثر سرفه زياد باشد. درد قفسه سينه در بسياري موارد با حمله قلبي اشتباه گرفته مي‌شود، اما اگر دچار علائمي، چون احساس سنگيني و فشار برروي قلب بيش از ۱۵ دقيقه هستيد، اگر اين درد به بازو‌ها و پشت شانه‌ها گسترش پيدا مي‌کند يا دچار درد درفک صورت شديد، اگر احساس تهوع و تعريق فراوان همراه با سرفه داريد حتماً به مراکز درماني مراجعه کنيد يا با اورژانس تماس بگيريد. يبوست مزمن دگرگوني در اجابت مزاج، يبوست، دفع خون به همراه مدفوع، اسهال بسيار شديد و مزمن، سياه و تيره شدن رنگ مدفوع و مواردي از اين دست مي‌توانند نشان دهنده ابتلاي فرد به سرطان روده باشند. اگر اين نشانه‌ها بيش از دو هفته ادامه داشته باشد، حتماً براي بررسي‌هاي بيشتر به متخصص مراجعه کنيد. تشخيص سرطان روده با مواردي، چون آزمايش خون، مدفوع و نيز کولونوسکوپي انجام مي‌شود. مشکل در بلع و فرو دادن غذا مشکل در بلع غذا نيز مي‌تواند نشان دهنده سرطان مري و معده در افراد باشد. البته برخي اختلال‌هاي رواني نيز مي‌تواند سبب مشکل در بلع غذا شود. اگر مشکل در بلع حالت مزمن پيدا کند و با نشانه هايي، چون گير کردن غذا درگلو، سرفه، کاهش وزن و مواردي از اين دست همراه باشد مي‌تواند نشان دهنده خطر ابتلا به سرطان‌هاي دستگاه گوارش باشد ونياز به بررسي به وسيله متخصص دارد. سرفه مزمن همراه با سرگيجه سرفه ناشي از سرماخوردگي و آنفلوآنزا درنهايت پس از سه هفته درمان مي‌شود، اما سرفه مزمن و خشک به همراه سرگيجه و تنگي نفس مي‌تواند نشان دهنده ابتلا به بيماري هايي، چون نارسايي قلب و ريه، آسم و حتي سرطان ريه باشد. درد در قفسه سينه، سرفه همراه با ترشحات خوني، از دست دادن وزن، دگرگوني در صدا و بروز تورم در گردن همگي مي‌تواند نشان دهنده ابتلا به بيماري‌هاي ريوي و سرطان باشد و بايد مورد بررسي قراربگيرند.
بيماري هاي عفوني و ويروسي ابتلا به سرما خوردگي و آنفلوآنزا در زمستان مي‌تواند به دليل کاهش دريافت ويتامين D باشد. پژوهش‌ها نشان داده است، ويتامين D داراي اثر‌هاي ضد ويروسي، ضد ميکروبي و ضد التهابي در ريه‌ها است و مي‌تواند به کاهش عفونت دستگاه تنفسي کمک کند.
زخم هاي دهاني وجود هرگونه زخم در دهان براي مدت بيش از سه هفته را نبايد نايده گرفت، زيرا مي‌تواند علامت ابتلا به سرطان دهان باشد. کارشناسان توصيه مي‌کنند افراد هر ۶ ماه يک بار به دندانپزشک مراجعه کنند تا به طور کامل وضعيت دهان و دندان آن‌ها مورد بررسي قرار بگيرد. هرگونه لکه‌هاي سفيد، قرمز، توده و زخم در دهان مي‌تواند نشان دهنده بروز سرطان دهان شود که يکي از مرگبارترين سرطان‌ها است و شناسايي هرچه سريعتر آن مي‌تواند به اميد به زندگي افراد کمک کند. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar