تبیان/ همه دلمان می‌خواهد انقدر حافظه مان قوی و حواسمان جمع باشد که روز تولد دختر خاله را به خاطر بیاوریم، وقتی مطلبی را مطالعه می‌کنیم بتوانیم از اطلاعاتش در یک بحث دوستانه استفاده کنیم یا حتی دیگر نیاز نباشد یک درس را سه یا چهار بار بخوانیم تا نمره بهتری بگیریم. همه این موضوعات و بخش قابل توجهی از زندگی ما به حافظه گره خورده است. اما برای تقویت حافظه چه باید کرد؟

تقویت حافظه و هوش راهکارهای مختلفی دارد. اگر حافظه‌ای قوی می‌خواهید باید سبک زندگی‌تان را کمی متفاوت کنید. در این مطلب ابتدا چند راهکار ساده در زندگی روزمره برای تقویت حافظه ارائه می‌دهیم بعد سراغ مواد غذایی مفید برای حافظه می‌رویم و در آخر چند نسخه کارساز طب سنتی برای تقویت حافظه را به شما معرفی می‌کنیم:
باید دنبال تنوع باشید. زندگی روزمره‌تان را از روزمرگی درآورید. در خانه جای وسایل را چند وقت یکبار تغییر دهید. هر بار با وسیله‌ای متفاوت خود را به محل کار برسانید. با آدم‌های جدید آشنا شوید. یا حتی اگر راست دست هستید سعی کنید این بار با دست چپ مسواک بزنید و موهایتان را شانه بزنید.

همیشه در حال یادگرفتن باشید مثلا هنر جدیدی را بیاموزید، کتاب بخوانید یا حتی بازی‌های کامپیوتری جدیدی نصب کنید.

ورزش کنید. ورزش هوش و حواستان را سر جایش می‌آورد و کلی هورمونِ به درد بخور توی بدنتان ترشح می‌کند که بر عملکرد سیستم عصبی تاثیر بسیار مثبتی دارد.

حواستان به غذا خوردنتان باشد. حتما سه وعده غذایی را مصرف کنید اما به اندازه. درست خوردن تاثیر زیادی بر عملکرد مغز دارد پس به چند تا از مهمترین مواد غذایی که در تقویت حافظه‌تان به کار می‌آید اشاره می‌کنیم:
گلوکز سوخت اصلی مغز است و از تجزیه کربوهیدرات‌ها به دست می‌آید پس کربوهیدرات‌ها اصلی‌ترین نقش را در کارکرد مغز بر عهده دارند. طوری غذا بخورید که همیشه میزان گلوکزی که از کربوهیدرات‌ها به سلول‌های مغزی‌تان می‌رسد در سطح خوبی باشد. غلات، سیب زمینی و حبوبات میزان زیادی کربوهیدرات دارند.

اگر کم خون باشید عملکرد مغزتان کندتر می‌شود پس غذاهای خون ساز بخورید. گوشت قرمز ،عدس، اسفناج، زرد آلو، آلو و … همه میزان زیادی آهن دارند. با تایید پزشکتان می‌توانید از قرص‌ آهن هم استفاده کنید. با غذاهای آهن دار لبنیات مصرف نکنید تا کلسیم مانع جذب آهن موجود در غذایتان نشود. با غذا نوشابه‌های کولادار و بعد از غذا چای ننوشید.

امگا ۳ هم برای تقویت حافظه مفید است. ماهی های آزاد و میگو بیشترین امگا ۳ را دارند پس خواهشا ماهی زیاد بخورید. مغزها ،سویا، حبوبات روغن زیتون و گردو هم امگا ۳ دارند.

اسید فولیک و ویتامین‌های مختلف مخصوصا ویتامین B12 در تقویت حافظه و توان مغز بسیار موثر است.

خوردنی‌های دیگری که برای حافظه‌تان خوب است: آووکادو، شکلات تلخ، ذغال اخته، تخم مرغ، انواع سبزی ها، کرفس، کلم بروکلی، گردو، زردچوبه، گوجه فرنگی، غلات، رزماری، پیاز، چغندر و…

اما برخی از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی که طب سنتی برای تقویت حافظه توصیه می‌کند:

پولیگالا: در چین از ریشه پولیگالا برای تقویت حافظه و برای معالجه بی‌خوابی و فراموشی استفاده می‌کنند.

مصطکی: صمغ مصطکی برای همه اعضای مهم بدن از جمله کبد، کلیه، قلب، ریه و مغز بسیار مفید است و برای رفع سردردهای سرد کاربرد دارد. خوردن صمغ مصطکی با مقدار متناسب کندر در تقویت حافظه بسیار موثر است.

گیاهان دارویی برای تقویت حافظه

خوردن صمغ مصطکی با مقدار متناسب کندر در تقویت حافظه بسیار موثر است

کندر: کندر یکی از معروف‌ترین گیاهان دارویی ضد فراموشی و تقویت کننده حافظه است.اگر تا چند روز هر روز ناشتا به اندازه ۳ گرم کندر خیس کرده بخورید برای رفع فراموشی بسیار نافع است. همچنین خوردن کندر با عسل برای رفع فراموشی موثر است.

مویز: در روایات برای افزایش هوش و حافظه به خوردن ۲۱ دانه مویز صبح ناشتا اشاره شده است. در طب سنتی هم گفته می‌شود که اگر مویز را با حصبی لبان نوش جان کنند برای رفع فراموشی مفید است.



همراهان عزیز، آخرین خبر را بر روی بسترهای زیر دنبال کنید:
آخرین خبر در تلگرام
https://t.me/akharinkhabar
آخرین خبر در ویسپی
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرین خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرین خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar