باشگاه خبرنگاران/ پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه با اشاره به اینکه برای جلوگیری از بیمارای‌های دوران سالمندی باید از 5 سال اول زندگی الگوی تغذیه‌ای صحیح را برای کودک در نظر بگیریم اظهار کرد: برای کاهش حد‌اقلی میزان ابتلا به بیماری‌های دوران سالمندی چون فشار خون باید غذاهای کم نمک و سالم در برنامه غذایی کودک گنجانده شود و با بهانه پر انرژی بودن کودک غذاهای نا سالم را در رژیم غذایی قرار ندهیم.
وی افزود: یکی از شایع ترین بیماری های دوران سالمندی پوکی استخوان است که معمولا در طی دوران زندگی علامتی ندارد و بعد از 65 سالگی به صورت ناگهانی و با شکست استخوان بر اثر ضربه حداقلی ایجاد می‌شود و ناشی از مصرف نکردن کافی مواد لبنی و تامین کلسیم از دوران کودکی تا میانسالی است.

این متخصص تغذیه بیان کرد: گاهی کم خونی‌‌ احساس ضعف فیزیکی را در فرد به وجود می‌آورد که فعالیت موثر را در دوران جوانی و میانسالی محدود می کند و زمانی که فردی به سالمندی می‌رسد؛ این احساس بیشتر می‌شود.

فرح‌بخش گفت: فردی که در نوجوانی و جوان و میانسالی چاق و دارای اضافه وزن است قطعا در دوران سالمندی با اختلال حرکتی و کاهش فعالیت فیزیکی مواجه میَ‌شود و مستعد بیماری‌های غیر واگیر و متابولیسمی چون فشار خون، ‌چربی خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت است که می‌توان با برنامه‌ریزی درست از آن جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: سالمند دارای اضافه وزن خیلی جدی باید رژیم غذایی مفید را دنبال کند زیرا اضافه وزن به طور مستقیم با بیماری‌هایی چون فشار خون، ‌قند خون و بیماری‌های قلبی و عروقی در ارتباط است.

این متخصص تغذیه بیان کرد: اگر در دوران سالمندی بیماری کبد چرب، فشار خون و دیابت بروز کند حتما با مراجعه به متخصص مربوطه درمان و کنترل کند.
مصرف لبنیات در دوران سالمندی متعادل شود
فرح بخش گفت: در دوران سالمندی همچون دیگر ادوار زندگی فرد باید سه وعده غذایی صبحانه، ‌ناهار، شام و دو تا سه میان وعده سبک و مقوی و یک میان وعده آخر شب داشته باشد به عبارتی هر دو تا سه ساعت یک وعده و میان و عده را مصرف کند و این مصرف مواد غذایی به صورتی باشد که قند خون نوسان زیادی پیدا نکند زیرا نوسان قند خون می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های دیگر خطر‌ناک تر باشد.
این متخصص تغذیه بیان کرد: در دوران سالمندی به ازای هر کیلوگرم وزن سالمند، روزانه باید 0.8 تا 1 گرم پروتئین دریافت کند بنابراین سالمندی با وزن متوسط 70 کیلوگرم می‌تواند روزانه 70 گرم پروتئین مصرف کند.
وی گفت: اولویت دریافت پروتئین با گوشت سفید و حبوبات است و در صورت نداشتن بیماری خاصی سالمند می‌تواند گوشت قرمز مصرف کند.



همراهان عزیز، آخرین خبر را بر روی بسترهای زیر دنبال کنید:
آخرین خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرین خبر در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرین خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرین خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar