الو دکتر/ دیابت یا همان بیماری قند خوردن هر نوع میوه و مواد خوراکی را برای بیمار منع می کند. اما بعضی از میوه جات هستند که نه تنها مشکلی برای فرد دیابتی ایجاد نمی کند بلکه بهدرمان دیابت نیز کمک می کند. نارنگی یکی از میوه هایی است که به درمان دیابت کمک می کند. چگونگی درمان دیابت توسط نارنگی را در این مقاله مطالعه کنید.
نوبیلتین یک آنتی اکسیدان خیلی قوی از خانواده آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها است. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزادی را از بین می برند که می توانند منجر به سرطان شوند، سیستم ایمنی بدن و وضعیت کلی بدن را ضعیف می کنند که تمام این موارد عواملی هستند که منجر به بروز دیابت می شوند. علت اصلی همه این اختلالات یکی است.

نارنگی بیشتر از پرتقال نوبلتین در خود دارد، ما به هرحال هر دو میوه حاوی مقدار مناسبی از این ماده هستند. به علاوه لیمو و گریپ فروت حاوی این ماده نیستند. با این حال اگر خواهان تنوع باشید، لیمو هم ماده ای است که به روش های مختلف می تواند به بهبود علائم دیابت کمک کند، از جمله : کاهش شاخص گلیسمیک هر غذایی که به آن لیمو اضافه می شود و همچنین کاهش مقاومت سلول ها به انسولین.

نوبیلتین در بافت میوه و همچنین در پوست آن وجود دارد، بنابراین نوشیدن آبمیوه برای دیابتی ها کافی نیست و برای دریافت تمام مزیت های میوه لازم است آن را به طور کامل بخورند. افزودن پوست رنده شده نارنگی و پرتقال هم یک طعم دهنده مغذی برای سالاد است. به علاوه می توانند پوست نارنگی و پرتقال را در آّب گرم قرار دهید و سپس آب را بنوشید که یک نوشیدنی فوق العاده مقوی و سالم محسوب می شود

میوه های مناسب برای دیابتی ها
کیوی
: بنا به تحقیقات، مصرف کیوی و کاهش قند خون،همبستگی مثبت دارند. کیوی شامل ویتامین C، A ، فلانوئید، پتاسیم و مقادیر زیادی بتاکاروتن است که بدن را از آسیب رادیکال‌های آزاد در امان می‌دارد و سلامت را افزایش می‌دهد. علاوه بر این کیوی سرشار از فیبر است و کربوهیدرات بسیار کمی دارد که به کنترل قند خون و پایین آورن کلسترول کمک می‌کند. شاخص گلیسمی کیوی بین 47 تا 58 است. بهتر است هر روز بجای میان وعده‌های چرب یا شیرین،یک عدد کیوی برای کنترل قندخون میل شود.
ایمنی و بهبود گوارش کمک می‌کند. بعلاوه گلابی کم کالری و کم‌کربوهیدرات است و شاخص گلیسمی آن 38 می‌باشد. گلابی بطور خاص برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار مفید است زیرا حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد. افراد مبتلا به دیابت می‌توانند به عنوان دسر یک گلابی متوسط یا کوچک میل کنند.

توت فرنگی
: حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، انواع ویتامین‌ها و فیبر است که به کنترل قندخون کمک می‌کنند. در واقع آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت‌فرنگی از طریق کاهش کلسترول بد (LDL) و حفظ یا اصلاح کلسترول خوب (HDL) و کاهش فشار خون به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند. علاوه بر این توت فرنگی کم‌کربوهیدرات است و شاخص گلیسمی حدود 40 دارد. با مصرف توت فرنگی سطح قندخون به مدت طولانی‌تری ثابت می‌ماند و انرژی حفظ می‌شود.
پرتقال : یکی از بهترین‌ میوه‌هایی است که می‌تواند در رژیم روزانه‌ی افراد دیابتی قرارگیرد. پرتقال بطور طبیعی قند کمی دارد و پر از فیبر و ویتامین C و مواد معدنی مانند تیامین است که به کنترل قند خون کمک می‌کنند. علاوه بر این پرتقال جزء میوه‌هایی با شاخص گلیسمی پایین است و سبب می‌شود که گلوکز به کندی وارد جریان خون شود. همچنین به کنترل و کاهش وزن که یکی از عوامل خطرساز برای افراد دیابتی است کمک می‌کند. شاخص گلیسمی پرتقال بین 31 تا 51 است. بطور روزانه یک پرتقال کوچک برای افراد دیابتی توصیه می‌شود. البته نوشیدن آب پرتقال چنین اثری را ایجاد نمی‌کند زیرا فیبر بسیار کمتری دارد.

آووکادو :
به دلیل دارابودن فیبر زیاد و چربی‌های اشباع نشده، به ثبات سطح قندخون کمک می‌کند. بنا بر نظر آکادمی تغذیه و دیابت، چربی‌های اشباع نشده سبب بهبود سلامت قلب می‌شوند. افراد دیابتی با افزایش خطر بیماری‌های قلبی و سکته مواجه هستند. بعلاوه، آووکادو شامل میزان مناسبی پتاسیم است که در پیشگیری از مشکلات عصبی ناشی از دیابت کمک می‌کند.

گریپ فروت
: مصرف روزانه‌ی گریپ فروت یکی از توصیه‌های انجمن دیابت آمریکا برای افراد مبتلا به دیابت است. این میوه سرشار از فیبرِ محلول و ویتامین C است و شاخص گلیسمی بسیار پایین حدود 25 دارد. علاوه بر این شامل فلانوئید است که سبب افزایش حساسیت بدن به انسولین می‌شود و به حفظ وزن بدن کمک می‌کند که عامل بسیار مهمی برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت است. مصرف نیمی از یک گریپ‌فروت بزرگ (تقریبا سه چهارم فنجان) بطور روزانه به کنترل قندخون کمک می‌کند. گریپ فروت باید بطور کامل خورده شود، آب گیری آن باعث از بین رفتن خواص آن می‌شود.


ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید