نت نوشت/ تحقیقات متعدد درباره خواص آجیل برای قلب حاکی از آن است که خوردن آجیل به دلیل داشتن اسیدهای چرب مفید، فیبر و انواع مواد معدنی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. ولی تحقیقات جدید دانشمندان سوئدی نشان می دهد که خوردن آجیل به تنهایی برای سلامت قلب و عروق کافی نیست و فاکتورهای دیگر نیز باید در نظر گرفته شود. هر چند باید این دانه های روغنی خوشمزه و پرخاصیت را حتما در برنامه غذایی گنجاند. آجیل یکی از تنقلات مفید است. در بین تنقلاتی که برای کودکان یا حتی بزرگسالان رواج دارد از پر خاصیت ترین آنها است. آیا می دانید که مصرف روزانه ۲۰ گرم از این خوراکی خوشمزه خواص شگفت انگیزی همراه دارد؟ آجیل می تواند از وضعیت بالقوه سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری داشته باشد. خواص گردو، فندق، بادام، حتی بادام زمینی نیز به صورت درمانی بر سیستم بدن تاثیر گذار است. کافی است روزانه ۲۰ گرم آجیل مصرف کنید. ۳۰ درصد بیماری های عروق کرونر، ۱۵ درصد سرطان، ۲۲ درصد مرگ زودرس درمان خواهد شد. همچنین مصرف آن با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی و دیابت همراه است.

خواص آجیل

طی تحقیقات، افرادی که دچار بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی یا سرطان بوده‌اند با مصرف آجیل توانسته‌اند در کاهش روند بیماری خود اقدام کنند. البته این به آن معنا نیست که مانند یک دارو در برابر حملات بیماری‌ها از بدن دفاع می کند. بلکه می توان گفت با مصرف آن تغذیه به سمت و سوی مواد غذایی نادرست نخواهد رفت. در حقیقت مصرف آن ها عادات اشتباه غذا خوردن شما را اصلاح می کند. به این صورت که اگر از این تنقلات عالی استفاده می کنید به خودی خود میزان بیشتری سبزیجات و میوه ها مصرف خواهید کرد و از خواص آجیل و میوه ها بهره خواهید برد.

از خواص آجیل این است که حاوی مقادیر بالایی فیبر، منیزیم، چربی اشباع نشده، مواد بسیار مغذی و مفید که نقش کلیدی در سلامت قلب و عروق دارد، است و می تواند در تعادل سطح کلسترول به شما کمک کند. گردو به عنوان یکی از اقلام آن آنتی اکسیدان بالایی دارد.

بادام، پسته، تخمه، فندق، نخودچی و بسیاری مغزهای دیگر که مواد تشکیل دهنده آجیل نوروزی می باشد از ویتامین های بسیاری سرشار است. پذیرایی آجیل در نوروز یکی از رسوم قدیمی می باشد که نشان دهنده اهمیت به سلامتی بدن می باشد. در ادامه شما را با خواص آجیل و تک تک مغزهای تشکیل دهنده آجیل آشنا می سازیم.

بادام درختی
یکی از مغزهای پر خاصیت که در آجیل وجود دارد بادام است. بادام دارای چربی بالایی می باشد که از درخت بادام تهیه می شود. این دانه به صورت خام یا تفت داده شده در بازار پیدا می شود که سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. پوست بادام خواص بی نظیری دارد که این خواص از رنگ تیره آن گرفته می شود. بادام به دلیل آنتی اکسیدان و ویتامین E زیادی که دارد یک عامل ضد پیری محسوب می شود. این مغز پر خاصیت می تواند یکی از عاملهای بازدارنده بیماری آلزایمر باشد.

فندق

طبق گفته پزشکان اگر روزانه حدود ۱۰ عدد فندق میل کنید میزان ویتامین E بدن شما تامین می شود. فندق دارای کالری بالایی است که سبب چاقی می شود. این مغز از دسته میوه های روغنی محسوب شده و بسیار مغذی می باشد. گوگرد، املاح معدنی، کلسیم، آهن و ویتامین های زیادی در این میوه وجود دارد. فندق می تواند سموم بدن را خارج کند و روده ها را تقویت کند. از آنجایی که این میوه میزان خیلی کمی نشاسته دارد و سرشار از مواد معدنی است برای افراد مبتلا به دیابت عالی است. بهتر است به دلیل چربی بالای فندق افرادی که کبد چرب دارند از این میوه دوری کنند. البته میزان آهن فندق به قدری بالاست که می تواند مانند قرص آهن برای افراد کم خون محسوب شود.

پسته
پسته از مهمترین و پر خاصیت ترین مغزهای آجیل محسوب می شود. این میوه تاثیرات بسیار خوبی در بیماری های قلبی عروقی و تنظیم ضربان قلب دارد.

پسته به دو صورت خام و تفت داده شده مصرف می شود. هر دو حالت این میوه خاصیت های زیادی دارد و جهت ورزشکاران و نوجوانان در حال رشد بسیار مفید است. مصرف این میوه در دراز مدت می تواند بیماری های فشار خون مشکلات عروقی را برطرف کند. در نظر داشته باشید که پسته یکی از منابع غنی اسیدهای چرب می باشد. بنابراین مصرف زیاد آن می تواند تری گلیسیرید را بالا ببرد و یا ایجاد کهیر کند. پسته بهتر است همراه با انار مصرف شود که میزان چربی آن متعادل گردد. از عصاره مغز پسته، روغن شفاف و زرد رنگی به دست می آید که خواص غذایی و درمانی دارد.

تخمه ژاپنی (تخمه جابانی)

تخمه ها همانند ماهی ها غنی از امگا ۳ می باشند. بیشتر تخمه ها می توانند بی نظمی های ضربان قلب را درمان کنند. تخمه ژاپنی در اصل متعلق به جابان یا جابون دماوند می باشد که در اثر گذشت زمان با نام تخمه ژاپنی خوانده می شود. با اینکه چربی زیادی در تخمه ها به خصوص تخمه ژاپنی وجود دارد اما در پایین آوردن فشار خون بسیار دخیل می باشند. تخمه ژاپنی به صورت خام میزان چربی کمتری دارد برای افراد مبتلا به دیابت و دچار اسید معده بهتر است. مصرف تخمه به میزان زیاد سبب آسیب رسیدن به دندان ها می شود. میزان کمی از تخمه می تواند آنتی اکسیدان بدن را بالا برده و عامل سلامتی باشد.

بادام هندی
بادام هندی به دلیل طعم منحصر به فردش یکی از خوشمزه ترین مغزهای آجیل به حساب می آید. شکل این بادام که شبیه لوبیا می باشد از درختی به نام بلارد تهیه می شود که متعلق به جنوب شرقی برزیل است. پیشگیری از سنگ های صفراوی، استحکام استخوان ها، منیزیم بالا و آنتی اکسیدان بسیار قوی از خواص این بادام است.

بادام هندی می تواند یک درمان کننده بسیار عالی جهت فشار خون بوده و بیماری های قلبی را بهبود بخشد. کالری این بادام زیاد است و ممکن است برخی از افراد با خوردن آن دچار آلرژی شوند و در مصرف زیاد آن باید دقت کرد. هر کدام از مغزهای موجود در آجیل یکی از بهترین منابع غذایی محسوب می شوند. تعادل در مصرف این مغزها سلامتی شما را حفظ می کند.

خواص آجیل برای قلب
خوردن آجیل مفید است ولی در کنار سایر فاکتورها!

تحقیقی درباره خواص آجیل برای قلب که نتیجه آن همین چند روز پیش به اطلاع جامعه پزشکی رسید پس از ۱۷ سال تحقیق بر روی حدود ۰۰۰ر۶۰ نفر انجام گرفت. این تحقیق شامل پرسشنامه ای بسیار کامل بود که رژیم غذایی، سبک زندگی، ژنتیک و بیماری های مزمن و دوره ای تک تک افراد در آن پاسخ داده می شد تا مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

در این تحقیق مشخص شد افرادی که در رژیم غذایی خود از انواع دانه های روغنی استفاده می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار دارند و سکته قلبی در آن ها کاهش نشان می دهد. سکته مغزی، ضعیف شدن قلب، تپش قلب و ضربان نامنظم قلب یا فیبریلاسیون نیز در افرادی که آجیل مصرف می کند کمتر دیده می شود.

حتی در این تحقیق مشخص شد خوردن آجیل فرد را جوان تر نگه می دارد. شاخص توده بدنی در این افراد همچنین کمتر است به معنای تناسب اندام بهتر است. ولی همچنین مشخص شد افرادی که بیشتر از آجیل استفاده می کنند که تحصیلات بیشتری دارند و از نظر بدنی نیز فعال تر هستند، سیگار نمی کشند، الکل مصرف نمی کنند و میوه و سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی شان وجود دارد.

با بررسی همه عوامل دانشمندان دریافتند هر چند خوردن آجیل تاثیر خوبی بر سلامت قلب دارد و خطر ابتلا به سکته قلبی را کاهش می دهد ولی عوامل دیگری مثل ورزش، تغذیه سالم، مصرف میوه و سبزیجات بیشتر و سیگار نکشیدن از جمله عواملی است که در کنار آجیل شخص باید رعایت کند تا همیشه قلب سالمی داشته باشد و روند پیری را در بدن به تاخیر بیندازد.

پیشنهاد گروه تحقیق
به همین دلیل سوزانا سی. لارسون Susanna C. Larsson پروفسور epidemiology در موسسه کارولینسکا Karolinska Institute که نوشتن نتیجه تحقیق را به عهده داشت می گوید : «استفاده از دانه های روغنی یک غذای خوب است ولی آن طور که پیش از این تصور می شد عامل اصلی پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی نیست. به همین دلیل علاوه بر استفاده از آجیل فرد باید رژیم غذایی و ورزش و سبک زندگی اش را هم به بهترین شکل انتخاب کند.»

معایب آجیل

اگر فکر می کنید آجیل چربی بالایی دارد ، درست است. علاوه بر خواص آجیل برای قلب و بدن به دلیل اینکه از فیبر و پروتئین بالایی برخوردار است خطر ابتلا به چاقی را در طولانی مدت به همراه خواهد داشت. در ضمن اگر از آجیل های شور استفاده می کنید در نظر داشته باشید که نمک زیاد آن برای شما مضر خواهد بود.











ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید