مجله علمی ایلیاد/ مطالعه‌ی جدیدی که در مجله‌ی انگلیسی Nutrition چاپ شده، کشف کرده است که مصرف ۳۰ گرم پروتئین کامل، شامل پنیر خانگی، ۳۰ دقیقه قبل از خواب تاثیرات مثبتی بر روی کیفیت ماهیچه‌ها، سوخت و ساز بدن و به طور کل، بر روی سلامتی دارد. این مطالعه به راهنمایی دانشمندان، اولین مطالعه‌ در زمینه‌ی تغذیه است که در آن شرکت‌کنندگان یک غذای کامل را بدون استفاده از مکمل‌ها، مصرف کرده‌اند.
دکتر «مایکل اورمزبی» به‌عنوان نویسنده‌ی اصلی از دانشگاه ایالتی فلوریدا و دانشگاه کوازولو ناتال، می‌گوید: «تا کنون ما فرض کرده بودیم که غذاهای کامل نیز، مانند پروتئین مکمل عمل می‌کنند، ولی هیچگونه شواهدی در این زمینه نداشتیم. تحقیق ما کار مهمی بوده است، چرا که نشان می‌دهد غذاهای کامل نیز مانند مکمل‌های پروتئینی عمل می‌کنند و انتخاب‌هایی را برای تغذیه‌ی قبل از خواب به مردم ارائه می‌دهند که فراتز از پودرهای مکمل و بطری‌های مخلوط مواد مغذی است.»
این مطالعه بر روی ۱۰ زن جوان، با متوسط سنی ۲۳ سال انجام شده است. به گفته‌ی محققین، شرکت کنندگان در ساعت ۶ عصر، برای اقامت در آزمایشگاه دعوت شدند. حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از زمان معمول خواب، پنیر خانگی شامل پروتئین شیر، مصرف کردند؛ ۳۰ گرم پروتئین، ۱۰ گرم کربوهیدرات و بدون چربی و پس از آن، تحت اندازه‌گیری مصرف انرژی در حالت استراحت «REE» قرار گرفتند.

پس از بیدار شدن در ساعت ۵ تا ۸ صبح، REE شرکت‌کنندگان مجدداً اندازه‌گیری و میزان اشتهای آن‌ها نیز ثبت شد. دکتر اورمزبی و دیگر نویسندگان همکار وی به طور ویژه می‌خواستند ببینند که آیا پنیر خانگی، می‌تواند بر روی نرخ سوخت و ساز بدن و احیای ماهیچه‌ها، تاثیر داشته باشد؟

«سامانتا لیه»، فارغ‌التحصیل دانشگاه ایالتی فلوریدا و متخصص تغذیه‌ی کنونی نیروی هوایی، می‌گوید: «در حالی که مکمل‌های پروتئینی قطعاً جایگاه خود را دارند، گردآوری اطلاعات درباره‌ی غذاها و درک نقش آن‌ها در این وضعیت، بسیار مهم است. مانند تاثیرات کمکی و اضافی ویتامین‌ها و مواد معدنی در هنگام مصرف آن‌ها در غذاهای کاملی مثل میوه‌ها و سبزیجات، احتمالاً منابع غذای کامل نیز همین رویه را دنبال می‌کنند. ما نمی‌توانیم این مساله را به همه‌ی غذاهای کامل تعمیم دهیم؛ چرا که فقط بر روی پنیر خانگی مطالعه کرده‌ایم، ولی امیدواریم این مطالعه باعث گشوده شدن بابی برای ادامه‌ی کار بر روی دیگر غذاهای کامل، باشد.»
دکتر اورمزبی می‌گوید: «ما شروع به آزمایش دیگر انتخاب‌ها، به‌عنوان غذای قبل از خواب و مطالعات بلند مدت بیشتر کرده‌ایم، تا درباره‌ی انتخاب‌های غذایی بهینه که می‌توانند به افراد برای بهبود وضعیت پس از ورزش، بازتولید ماهیچه‌های آسیب دیده و به طور کل بهبود سلامتی کمک کنند، بیشتر یاد بگیریم. هنوز مسائل کشف نشده‌ی زیادی در این زمینه، وجود دارد.»


ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید

ازکي بيمه بگيرم؟
ازکي آگهی