دکتر همه/ اغلب افراد به اندازه ی کافی میوه و سبزی مصرف نمی کنند. حدود یک سوم مواد غذایی مصرفی ما باید از میوه ها و سبزیجات مصرف شده باشد. سعی کنید از انواع میوه ها و سبزیجات در طول روز مصرف کنید. از میوه های تازه، فریز شده، خشک شده و آب گرفته شده استفاده نمایید. میوه ها و سبزیجات سالم ترین منبع دریافت ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر هستند.

سیب زمینی، نان و برنج، پاستا و سایر کربوهیدراتهای نشاسته دار اصلی ترین مواد غذایی مصرفی روزانه ی انسان است. تا جاییکه ممکن است از نانهای غلات کامل استفاده کنید. مواد غذایی نشاسته دار باید تنها یک سوم مواد غذایی مصرفی روزانه ی ما را تشکیل دهند. سعی کنید از مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد فیبر و غلات کامل استفاده کنید. برای مثال انتخاب برنج قهوه ای بجای برنج سفید و نان غلات کامل توصیه می شود. البته در بازار انواع نانها و پاستاهای حاوی مقادیر بیشتر فیبر نیز وجود دارد که بیشتر از طریق مواد غذایی حاوی نشاسته تامین می گردد.


شیر، پنیر، ماست از جمله منابع مناسب پروتیین و برخی ویتامین ها هستند. این مواد غذایی همچنین حاوی مقادیر زیادی کلسیم هستند که به تقویت و استحکام استخوانها کمک شایانی می نمایند. سعی کنید از لبنیات کم چرب و کم شکر استفاده کنید. استفاده از شیر 1 درصد چرب و پنیرهای کم چرب و ماست های ساده و کم چرب توصیه می گردد.

مصرف حبوبات، ماهی، تخم مرغ، گوشت و سایر پروتیین ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. حداقل 2 وعده در هفته ماهی بخورید.











ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید