logo
جذاب ترین ها
سلامت

این گروه‌های خونی بیشتر در معرض سکته هستند

منبع
آريا
بروزرسانی
این گروه‌های خونی بیشتر در معرض سکته هستند
آريا/ تحقيقات نشان داده که سکته رابطه خاصي با نوع گروه هاي خوني افراد دارد و نوع خون افراد مي تواند احتمال سکته را افزايش يا کاهش دهد. محققان با انجام مطالعاتي روي ده ها هزار زن و مرد در طول مدت ۲۰ تا ۲۶ سال متوجه رابطه عجيبي بين گروه خوني يک فرد و احتمال ابتلاي او به سکته مغزي شدند. چه گروه خوني داريد؟ براساس يک مطالعه جديد، پاسخ به اين سوال ممکن است بر سلامت قلب شما تاثير بگذارد.
رابطه سکته با گروه خوني چيست؟ محققان دريافته اند که افراد با گروه خوني A، B و AB ممکن است در معرض خطر بيشتري از حوادث قلبي - عروقي - به خصوص حمله قلبي و سکته مغزي - نسبت به افراد با انواع خوني o باشند.يافته هاي آن ها نشان مي دهد که متخصصان مراقبت هاي بهداشتي بايد در هنگام ارزيابي ريسک قلبي - عروقي گروه خوني فرد را در نظر بگيرند.
کدام گروه خوني بيشتر در معرض سکته قلبي و مغزي هستند؟ همانطور که در ادامه اين بخش توضيح خواهيم داد افرادي که گروه خوني AB داشتند با احتمال ۲۶ درصد بيشتر از دارندگان گروه خوني O احتمال اين را دارند که به دليل سکته و حملات قلبي و مغزي در بيمارستان بستري شوند. گفتني است زناني که گروه خوني B داشتند، ۱۵ درصد بيشتر از زناني با شرايط مشابه در گروه خوني O سکته را تجربه کردند. اين در حالي است که اين رابطه در مرداني که گروه خوني B داشتند ديده نشد؛ به جاي آن زنان و مرداني که گروه خوني A داشتند نسبت به گروه هاي خوني ديگر در معرض خطر سکته نبودند. نتايج مطالعات و بررسي ها چه مي گويد؟ محققان اخيراً نتايج خود را در مورد نارسايي قلب ۲۰۱۷ و در جلسه سالانه انجمن قلب اروپايي در پاريس، فرانسه، ارائه کردند. مرکز کنترل و پيش گيري از بيماري ها (cdc) گزارش مي دهد که در حدود ۷۳۵.۰۰۰ نفر در ايالات متحده يک حمله قلبي و يا سکته مغزي دارند. برخي عوامل خطر براي حمله قلبي وجود دارند که مي توانند مورد توجه قرار گيرند، مانند رژيم غذايي ضعيف، کمبود ورزش و سيگار با اين حال، برخي عوامل خطر حمله قلبي را نمي توان تغيير داد، مانند سن، جنسيت و سابقه خانوادگي بيماري قلبي. مطالعات جديد نشان مي دهند که گروه خوني هم بايد به ليست اضافه شود.
رابطه سکته با گروه خوني غير O گروه خوني غير از O خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي را بيشتر ۹% بيشتر مي کند ؛ تيم با انجام يک فراتحليل از مطالعاتي که گروه خوني و بروز حوادث قلبي - عروقي از جمله حمله قلبي، بيماري قلبي، نارسايي قلبي، و نارسايي قلبي - عروقي را گزارش کردند, به يافته هاي خود رسيدند. داده ها شامل بيش از ۱.۳ ميليون بزرگسال بودند که در ۱۱ مطالعه شرکت داشتند. محققان از اين داده ها براي ارزيابي اين مساله استفاده کردند که چگونه هر گروه خوني ممکن است بر خطر حوادث عروق کرونري، حوادث قلبي - عروقي و حوادث قلبي مرگبار تاثير بگذارد. افرادي که داراي گروه خوني بدون O هستند، ۷۷۱.۱۱۳ نفر و افراد با گروه خوني يک O دار ۵۱۹.۷۴۳ نفر شناسايي شدند.
افزايش احتمال سکته و رابطه آن با گروه خوني غير O در اين مطالعه کارآزمايي باليني تصادفي شده، ۱.۴% (۷.۲۲۰) بيمار مبتلا به سکته قلبي مورد بررسي قرار گرفتند. در تجزيه و تحليل رويداده اي ترکيبي قلبي - عروقي، تيم ۷۰۸.۲۷۶ نفر را با گروه خوني بدون O شناسايي کردند، و ۴۷۶.۸۶۸ نفر با گروه خوني يک o دار . در بين افرادي که در گروه خوني شان اصلا O نداشتند، ۲.۵ درصد (۱۷.۴۴) اتفاقات و مشکلات قلب عروقي را تجربه کرده بودند، و افرادي در گروه خوني شان يک O داشتند، ۲.۳ درصد بودند. توضيحات نشان مي دهد که نداشتن فاکتور O در گروه خوني، کل ريسک حوادث عروق کرونري به ويژه سکته قلبي را ۹% افزايش مي دهد و احتمال وقوع حوادث قلبي - عروقي به ويژه انفارکتوس قلبي را هم ۹% افزايش مي دهد. گروه خوني بايد در ارزيابي هاي ريسک قلبي و عروقي مد نظر قرار گيرد در حالي که مطالعه براي مشخص کردن مکانيزم ارتباط بين نوع خون و خطر قلبي - عروقي طراحي نشده است. اما محققان برخي توضيحات را پيشنهاد کرده اند به عنوان مثال, آن ها توجه دارند که افراد داراي گروه خوني بدون O غلظت هاي بالاتري از پروتئين انعقاد خون به نام فاکتور ون ويلبرند خوني را دارند، که مطالعات قبلي به حوادث ترومبوتيک نسبت داده اند. علاوه بر اين، محققان اشاره مي کنند که افراد با گروه هاي خوني غير o به ويژه آن هايي که داراي گروه خوني A هستند - تمايل دارند کلسترول بالاتري داشته باشند که عامل خطر شناخته شده براي سلامت ضعيف قلبي و عروقي است با اين حال تحقيقات بيشتري براي تعيين علل دقيق افزايش خطر قلبي - عروقي در افراد مبتلا به نوع غير خوني O ضروري است. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد