باشگاه خبرنگاران/ عارف سعیدی رئیس انجمن فیزیوتراپی استان تهران درباره آسیب‌هایی که هنگام رانندگی‌های طولانی مدت ایجاد می‌شوند، اظهار کرد: در این رانندگی‌ها به ریشه‌های عصبی دیسک کمر فشار وارد می‌شود، بنابراین درد سیاتیک یا دیسکوپاتی (آسیب به دیسک) بروز پیدا می‌کند.

وضعیت مناسب صندلی راننده هنگام رانندگی

وی بیان کرد: رانندگان باید صندلی ماشین را به فرمان نزدیک کنند و دست‌ها را در پایین فرمان قرار دهند، زیرا اگر صندلی راننده عقب باشد و رانندگان دست‌های خود را بالای فرمان بگذارند در طولانی مدت دیسک کمر آسیب می‌بیند و عوارضی مانند آرتروز و فشار به عصب سیاتیک ایجاد می‌شود.

رئیس انجمن فیزیوتراپی استان تهران با اشاره به ضرورت قراردادن یک بالشتک در گودی کمر هنگام رانندگی‌های طولانی مدت افزود: رانندگان پس از هر یک تا ۲ ساعت رانندگی باید ماشین را متوقف کنند، به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه قدم بزنند، حرکات ملایم کششی را ۲۰ مرتبه تکرار و هر بار پنج ثانیه مکث کنند، سپس دوباره به رانندگی خود ادامه دهند و همین ترتیب را تکرار کنند.

سعیدی تاکید کرد: انجام حرکات کششی به سرنشینان خودرو هم پیشنهاد می‌شود، زیرا نشستن طولانی مدت کوتاهی عضلات همسترینگ (عضلات پشت ران) را به همراه دارد، این کوتاهی عضلات فشاری مضاعف را بر کمر و زانو وارد می‌کند، بنابراین فرد در معرض ابتلا به آرتروز‌های زودرس کمر یا زانو قرار می‌گیرد.

حرکات ورزشی مناسب برای مبتلایان به دیسک کمر
وی با تاکید بر پرهیز مبتلایان به دیسک کمر از رانندگی‌های طولانی مدت تصریح کرد: این افراد باید پس از هر یک ساعت رانندگی از ماشین پیاده شوند، به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه قدم بزنند، در حالت ایستاده به سمت چپ یا راست چرخش کمر را ۲۰ مرتبه انجام دهند و هر بار به مدت پنج ثانیه مکث کنند، این اشخاص همچنین می‌توانند در حالت ایستاده قرار بگیرند، دست‌های خود را بالا ببرند سپس از کمر به سمت عقب خم شوند، مبتلایان به دیسک کمر باید این حرکت را ۲۰ مرتبه تکرار و هر بار پنج ثانیه مکث کنند.



رئیس انجمن فیزیوتراپی استان تهران گفت: افرادی که دچار دیسک گردن هستند در هنگام رانندگی باید از گردنبند‌های نرم استفاده کنند، این گردنبند‌ها نباید محدودیت‌های حرکتی برای آنها ایجاد کنند و رانندگان باید بتوانند آیینه‌های چپ و راست ماشین را به خوبی ببینند، بنابراین استفاده از گردنبند‌های محکم (فیلادلفیا) به مبتلایان به دیسک گردن پیشنهاد نمی‌شود.

سعیدی اظهار کرد: افرادی که دچار دیسک گردن هستند هم باید موقع رانندگی دست‌های خود را پایین فرمان قرار دهند، زیرا گذاشتن دست‌ها در بالای فرمان، درد‌هایی تیر کشنده را در کتف ها، بازو‌ها و ساعد‌ها ایجاد می‌کند.



حرکات ورزشی مناسب برای مبتلایان به دیسک گردن
وی یادآوری کرد: مبتلایان به دیسک گردن باید پس از هر یک ساعت رانندگی، ماشین را متوقف کنند، به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه قدم بزنند سپس شانه‌ها را بالا و کتف‌ها را عقب ببرند، این افراد باید این حرکات را ۲۰ مرتبه تکرار و هر بار پنج ثانیه مکث کنند، اشخاصی که دچار دیسک گردن هستند همچنین باید در حالت ایستاده گردن خود را به سمت چپ، راست یا عقب بچرخانند.




ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید